مسئول جشنواره‌های هنری مدارس در البرز:

جشنواره‌های هنری محیطی برای تجربه، درک و خلق هنرها است

کرج (پانا) - مسئول جشنواره‌های هنری مدارس در استان البرز گفت: جشنواره‌های هنری، فضایی برای رقابت صرف نیستند، بلکه محیطی برای تجربه، درک، خلق و گفت‌وگوی هنری‌اند.

کد مطلب: ۱۵۷۶۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره‌های هنری محیطی برای تجربه، درک و خلق هنرها است

اسماعیل مولایی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «در جهان پرشتاب و پرازدحام امروز، یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان، پرورش نگاهی لطیف و درکی عمیق از زیبایی‌های پیرامون است؛ نیازی که در قالب آنچه «تربیت زیباشناختی» خوانده می‌شود، معنا پیدا می‌کند. آموزش و پرورش، اگر تنها به انتقال مفاهیم علمی محدود شود، بخش مهمی از رسالت انسانی خود را نادیده گرفته است. در این میان، جشنواره‌های هنری دانش‌آموزی فرصتی طلایی برای تحقق این بعد فراموش‌شده اما بنیادین تربیت هستند.»

وی افزود: «جشنواره‌های هنری، فضایی برای رقابت صرف نیستند، بلکه محیطی برای تجربه، درک، خلق و گفت‌وگوی هنری‌اند. وقتی دانش‌آموز در فرآیند تولید یک اثر هنری قرار می‌گیرد، خواه یک نقاشی ساده باشد یا یک اجرای نمایشی یا یک قطعه موسیقی در حقیقت وارد فرآیند شناخت و بیان احساسات، درک زیبایی و کشف معنا می‌شود. این تجربه، نه‌تنها خلاقیت او را تقویت می‌کند بلکه به او می‌آموزد که چگونه می‌توان از دل عناصر ساده، مفاهیمی عمیق و زیبا ساخت.»

مولایی ادامه داد: «تربیت زیباشناختی در کنار سایر ساحت‌های تربیتی به ساخت انسان‌هایی متعادل، با‌اخلاق، خلاق و دارای روحیه‌ای انعطاف‌پذیر کمک می‌کند. دانش‌آموزی که زیبایی را می‌بیند، درک و خلق می‌کند، در برابر زشتی‌های رفتاری و فکری نیز واکنشی متفاوت خواهد داشت.چنین دانش‌آموزی کمتر گرفتار خشونت، سطحی‌نگری و بی‌تفاوتی می‌شود و بیش‌تر به سوی مهربانی، تأمل و مسئولیت اجتماعی گرایش پیدا می‌کند.»

وی اضافه کرد:«از سوی دیگر، جشنواره‌های هنری، علاوه بر آن‌که بستر بروز استعدادهای فردی‌اند، امکان تعامل فرهنگی و هنری میان دانش‌آموزان از مناطق و پیشینه‌های گوناگون را فراهم می‌سازند. این تنوع، خود به تقویت نگاه چندبُعدی و بازتر به جهان کمک می‌کند؛ نگاهی که از دل آن، گفت‌وگو، احترام به تفاوت‌ها و درک متقابل شکل می‌گیرد.»

مولایی اظهارکرد:«اگر آموزش و پرورش بخواهد نسلی خلاق، پرسش‌گر، حساس و اهل مشارکت تربیت کند، نمی‌تواند از نقش هنر و تجربه‌های زیباشناختی غافل شود. جشنواره‌های هنری دانش‌آموزی، اگر با برنامه‌ریزی اصولی، نگاه فرهنگی و مشارکت واقعی مدارس برگزار شوند، می‌توانند به یکی از مؤثرترین ابزارهای تربیتی تبدیل شوند.»

وی گفت:«آنچه امروز در دل یک شعر، یک نمایش یا یک نقاشی کودکانه شکل می‌گیرد، فردا می‌تواند به بینشی انسان‌ساز، اخلاق‌محور و زیبایی‌آفرین در جامعه بدل شود. هنر، فقط ابزار بیان نیست؛ راهی برای ساختن بهتر انسان است.»

خبرنگار : دانش‌آموز:ملیکابهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار