دبیر نمونه‌ البرزی:

شیوه‌های نوین و خلاقانه تدریس، عمق یادگیری را متحول کرده است

کرج (پانا) - دبیر نمونه‌ درس علوم استان البرز گفت: در دنیایی که دانش‌آموزان با انبوهی از محرک‌های دیجیتالی احاطه شده‌اند، نقش معلم به‌عنوان راهبر یادگیری بیش از هر زمان دیگری حیاتی است.

کد مطلب: ۱۵۷۴۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
شیوه‌های نوین و خلاقانه تدریس، عمق یادگیری را متحول کرده است

شادی محمدی در گفت‌و‌گو با پانا عنوان کرد: «دانش‌آموزمحوری، اساس تحول آموزشی است. سال‌ها پیش متوجه شدم که حتی بهترین توضیحات من گاهی برای نسل جدید کافی نیست. آن‌ها نیاز دارند تا خودشان کشف کنند، لمس کنند و بسازند. نقطه شروع من، کنار گذاشتن تخته‌وگچ به‌عنوان تنها ابزار و پذیرش این واقعیت بود که باید فضای کلاس را به محیطی فعال و تعاملی تبدیل کنم.»  

وی با تشریح یک نمونه عملی افزود: «در فصل فتوسنتز به جای حفظ فرمول‌های خشک، دانش‌آموزان را به گروه‌های پژوهشی تقسیم کردم. هر گروه با طراحی آزمایشی ساده «مانند بررسی تأثیر نور بر رشد گیاه» مستقیماً فرآیند علمی را مشاهده و تحلیل کردند. حتی از یافته‌های خود فیلم مستند ساختند. در این روش نقش من از گوینده مطلق به تسهیل‌گر فرآیند یادگیری تغییر کرد.»

این معلم خلاق، تنوع روش‌ها را کلید جذابیت کلاس دانست و ادامه داد: «استفاده از آموزش معکوس تحول‌آفرین بوده است. دانش‌آموزان، ویدیوهای آموزشی را پیش از کلاس می‌بینند و زمان کلاس صرف حل مسئله و بحث عمیق می‌شود.» 

وی خاطرنشان کرد: «بازی‌واژسازی هم بسیار مؤثر است. طراحی چالش‌های علمی با کسب امتیاز و اعطای نشان‌هایی مانند دانشمند جوان یا مسابقات گروهی با سوالات خلاقانه، هیجان، رقابت سالم و لذت یادگیری را چندبرابر کرده است.»  

محمدی در پایان درباره تأثیرات این نوآوری‌ها تأکید کرد:«شاهد افزایش چشمگیر انگیزه ذاتی دانش‌آموزان هستیم؛ آنان نه برای نمره، بلکه برای لذت کشف می‌آموزند. همچنین مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی و کارگروهی رشد محسوسی داشته و نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد درک مفهومی و ماندگاری دانش عمیق‌تر شده است.»

خبرنگار : دانش‌آموز:فاطمه زهرا تجری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار