عزت الله رمضانی فر:
میراث داستان غافل شدن از جزئیات اصلی زندگی و پرداختن به فرعیات است
عزت الله رمضانی فر که برا نخستین بار در سال ۱۳۴۸ در نقش «نوکر» در نمایشنامۀ «میراث» بهرام بیضایی به ایفای نقش پرداخته است، به تماشای اجرای دوبارۀ این نمایش به کارگردانی «اصغر خلیلی» در تالار «سنگلج» تهران نشست.
به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ رمضانی فر در گفتگو با خبرنگار فرهنگی-هنری پانا ضمن اذعان به این امر که اجرای مجدد اثر، با اجرای نخست دارای تفاوت هایی اساسی بود که ضمن تغییرات و بازپرداخت جدید در آن ایجاد شده است، گفت: دکور نمایش میراث در سال ۱۳۸۴ از شکوه و جلال میراثی که اصغر خلیلی به روی صحنه برد بی بهره بود و در آن جرا از هیچ گونه امکاناتی برای طراحی و اجرای دکور برخوردار نبودیم.
وی در ادامه، ضمن اذعان به این امر که وجود دکوری با جزئیات بسیار ریز در صحنۀ نمایش «میراث» خالی شدن صحنه بر اثر دزدی سارقان را با قدرت بیشتری به مخاطب انتقال می دهد، افزود: در روند این نمایش مخاطب به خوبی ی فهمد که زرق و برق های زندگی به راحتی از بین می رود و نابود می شود، اما اختلافات در ارتباطات انسانی، همواره در جای خود باقی می ماند و کهنه می شود.
بازیگر نخستین اجرای نمایش میراث در بخشی دیگر از این گفتگو، با اشاره به این که امروز کمترین توجهی به اختلافات انسانی نمی شود و در عین حال با گذشت زمان زرق و برق زندگی نیز کمرنگ می شود، اظهار داشت: نمود و جلوۀ دکور و طراحی صحنه در ساخت جدید میراث نمود بیشتری برای تماشاچی دارد و این در حالی است که روزهای نخستین اجرای میراث توسط بهرام بیضایی به دلیل نبود امکانات، به این شکل نبود.
رمضانی فر با تأکید بر این امر که درگیری هایی که متن اثر آمده است، باعث می شود برادران نمایشنامه، که از توجه به محیط زندگی خود غافل شوند، تصریح کرد: مشکلات جاری در میراث، مشکلات روز خانواده های ایرانی است و این قصه در عین حال که سالیانی پیش نگاشته شده است، با گذشت زمان به روز می شود و بیشتر برای مخاطب نمود می کند.
بازیگر نمایش «میراث» ضمن اذعان به این امر که امروز نیز اختلافات میان اعضای خانواده ها بسیار است، تأکید کرد: میراث داستان غافل شدن از جزئیات اصلی زندگی و پرداختن به فرعیاتی است که موجب می شود اعضای خانواده آن چه را که در کف دارند از دست بدهند.
ارسال دیدگاه