کاخ سردار امجد تالش از مهمترین بناهای حکومتی گیلان

تالش (پانا) - کاخ زمستانی نصرت‌اله خان، معروف به سردار امجد از مهم‌ترین بناهای حکومتی گیلان در شهر تالش (هشتپر) به‌شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۴۶۴۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
کاخ سردار امجد تالش از مهمترین بناهای حکومتی گیلان

کاخ زمستانی نصرت‌اله خان، معروف به سردار امجد از مهم‌ترین بناهای حکومتی گیلان در شهر تالش (هشتپر) به‌شمار می‌رود. سردار امجد که از اواسط دوره ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه، حاکم کرگان‌رود تالش بود از قدرت و نفوذ زیادی در منطقه تالش برخوردار بود و برای قدرت‌نمایی و تدارک مکانی مناسب برای پذیرایی از بزرگان و درباریان قاجار تصمیم به ساخت این بنا می‌گیرد.

احداث و تکمیل این بنا ۲۵ سال طول کشیده و سنگ‌های به‌کاررفته در بنا از ارتفاعات ییلاقی تالش به این مکان آورده شده‌اند. این بنا «اطاق‌سرا» نامیده می‌شد که اکنون در ضلع غربی میدان اصلی شهر تالش واقع شده و با نمای بیرونی آبی رنگ و به همراه طاق نماها و درگاه‌های هلالی، توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. این بنا در جریان شورش‌های محلی مردم تالش در دوره انقلاب مشروطه به آتش کشیده می‌شود و به مدت ۶۰ سال به‌صورت متروکه باقی می‌ماند تا اینکه در اوایل دهه ۱۳۵۰ خورشیدی مورد بازسازی قرار گرفت و هم‌اکنون در اختیار بسیج سپاه پاسداران قرار دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان این کاخ برای تاسیس موزه تالش انتخاب شده است. در بیرون این کاخ 8 درب بزرگ وجود داشته و از آنجایی که در زبان تالشی درب را «بًر» می‌گویند، منطقه را «هشتبر» نام نهادند که به مرور زمان و بر اثر تکرار به هشتپر معروف شد و تغییر نام پیدا کرد و در سال‌های اخیر این نام نیز عوض شد و آن را «تالش» نامیدند ولی مردمان بومی و منطقه همچنان این شهر را هشتپر می‌نامند.

دانش‌آموز خبرنگار: اسرا خلیلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار