معاون اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی:

«نماد» به‌دنبال پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان است

سنندج (پانا) - معاون اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی درباره آسیب‌های اجتماعی گفت امروزه با رشد تکنولوژی، دانش آموزان متأسفانه در سطح بالایی از همزادپنداری و قهرمان‌سازی هستند و با بهره گیری از الگوهای غیر متعارف قطعا مسیر اشتباهی را طی خواهند کرد که سبب ایجاد چالش برای خود دانش آموز، مدرسه و خانه خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۶۳۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
«نماد» به‌دنبال پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان با حضور استاندار کردستان و با محوریت تشریح برنامه ملی نماد، وضعیت فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان در استان و راه اندازی موزه علوم و فنون دویست و سی و چهارمین نشست شورای آموزش و پرورش کردستان تشکیل جلسه داد.

در ادامه این نشست، شاهرخ محمدی معاون اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مقوله آسیب های اجتماعی گفت: چنان‌چه آسیبی متوجه یک دانش آموز شود سایر دانش آموزان نیز در تهدید خواهند بود.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: امروزه با رشد تکنولوژی، دانش آموزان متأسفانه در سطح بالایی از هم‌زاد پنداری و قهرمان‌سازی هستند و با بهره گیری از الگوهای غیر متعارف قطعا مسیر اشتباهی را طی خواهند کرد که سبب ایجاد چالش برای خود دانش آموز، مدرسه و خانه خواهد شد.

معاون اداره امور تربیتی افزود: ما با برنامه ملی نماد به دنبال این هستیم که با رصد دقیق و غربالگری‌های هدفمند سعی کنیم با استفاده از تمام ظرفیت های در اختیار از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری و از دانش‌آموزان حمایت کنیم.

وی ادامه داد: در برنامه ملی نماد دو نوع مدرسه داریم؛ مدارس پر خطر و مدارس در معرض خطر که در حال حاضر اغلب فعالیت ما در مدارس پرخطر است چون این مدارس که توسط کارگروه روانی_اجتماعی سطح کشور مشخص شده است دارای شرایط خاصی است که نیازمند فوریت های روانی_اجتماعی هستند.

محمدی با اشاره به گزارشی از میزان اجرای برنامه ملی نماد در استان گفت: خوشبختانه ما در سطح استان با تلاش همکاران اقدامات خوبی را انجام داده ایم و در موارد متعددی در سطح شهرستان‌ها و مناطق حمایت های مناسبی را متناسب با نوع آسیب انجام داده ایم.

وی افزود: البته انجام باکیفیت این برنامه و استمرار آن نیازمند همکاری و مساعدت سایر دستگاهای اجرایی است.

معاون اداره امور تربیتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در نماد دو نوع غربالگری داریم غربالگری پایه که در پایه سوم ابتدایی توسط خود معلم انجام می شود و یک غربالگری دیگر در پایه هفتم و هشتم که توسط مشاوران مدارس انجام می شود و بر اساس آن هدایت تحصیلی دانش آموزان نیز تعیین می‌شود.

محمدی در پایان خاطر نشان کرد: در اجرای برنامه ملی نماد مطابق با برنامه های ششم و هفتم توسعه همه دستگاه‌های مرتبط باید همکاری لازم را با مجموعه آموزش و پرورش داشته باشند چرا که اجرای با کیفیت این برنامه از آسیب های های اجتماعی که خود دارای هزینه های اجتماعی است، جلوگیری خواهد کرد.

سید حجت موسوی سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان در نشست شورای آموزش و پرورش اظهار داشت: در همه سازمانها، نیروهای آن سازمان در جهت پیشبرد اهداف آن مد نظر اقداماتی را انجام می دهند که سبب رشد و تعالی آن مجموعه خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به داشتن تفکر سیستمی گفت: در سازمانها تنها راه موفقیت داشتن سطح بالای تعاملات در امور و داشتن تفکر سیستمی و بهره گیری از خرد جمعی است؛ که این مهم زیر بنای ترقی و رشد سازمان است .

سرپرست معاونت آموزش متوسطه همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما دارای دو سند مهم فرادستی هستیم؛ که اجرایی سازی آن در حوزه تنوع بخشی به فضای مدرسه به عنوان محیط اصلی یادگیری جزء اولویت های کاری ماست و آنهم سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی می باشد.

 در ادامه سخنان سرپرست معاونت آموزش متوسطه ناصر شکری از کار آفرینان برتر استان نیز در خصوص دستور کار ایجاد موزه علوم و فنون گفت: امروزه محیط مدارس یک محیط عالی و مناسب برای یادگیری دانش آموزان است؛ اما نمی تواند پاسخگوی تمام نیاز ها و سوالات دانش آموزان باشد؛ لذا در کنار محیط مدارس مکان های دیگری نیز باید باشند تا دانش آموزان بتوانند با مراجعه به این مکان ضن دانش افزایی پاسخ سوالات خود را نیز بیابند.

وی در ادامه سخنانش افزود: وجود چنین مکان هایی سبب بروز خلاقیت در دانش آموزان خواهد شد و این خلاقیت زمینه رشد فردی را در آینده فراهم خواهد و همین سبب موفقیت فرد می شود. 

کارآفرین برتر استان افزود: من به عنوان یک کار آفرین راز موفقیتم در بهره گیری از فرصت های طلایی بوده است که محیط های یادگیری متنوع در اختیار من قرا داده اند؛ و همین نقطه تحول و پیشبرد امور و رسیدن به اهداف مد نظرم بوده است.

شکری ادامه داد: حال بنده به عنوان کسی که یک مسیر موفق را طی کرده است با جلسات تخصصی که با مجموعه آموزش و پرورش استان داشته ایم به این نتیجه رسیده ایم که ایجاد یک موزه تخصصی علوم و فناوری می تواند یک محیط متنوع آموزشی و مکمل مدرسه سبب بروز خلاقیت ها و استعداد های بالقوه دانش آموزان گردد؛ موزه ای که در آن با نمایش سیر تحولی علوم در ابعاد مختلف می تواند به نقطه عطفی در پروسه یادگیری دانش آموزان تبدیل شود.

وی در پایان سخنانش افزود: با توجه به اینکه راه اندازی چنین موزه هایی نیازمند هزینه هایی است؛ لذا باید عالی ترین مرجع های تصمیم گیری در سطح استان ها حامی این امر باشند؛ و اینکه با بهره گیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی آن را در کیفیتی بالا اجرایی سازند.

بهمن عرفانی مسئول صندوق ذخیره فرهنگیان در استان کردستان نیز در این نشست گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان از سال ۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است که تا کنون نیز ادامه دارد و توانسته در بخش های مختلف اقدامات مناسب و قابل توجهی برای مجموعه فرهنگیان انجام دهد.

وی در ادامه سخنانش گفت: یکی از حوزه هایی که صندوق دخیره فرهنگیان در آن مشغول فعالیت هست حوزه مسکن می باشد که تاکنون در استان کردستان موفق شده ایم ۷۶ واحد را به بهره برداری برسانیم و در ادامه نیز در صورت همکاری شورای مسکن استان و در اختیار قرار دادن زمین قابل بهره برداری می تواند این خدمات را همچنان ادامه دهد.

مسئول صندوق ذخیره فرهنگیان استان با ذکر این نکته که صندوق ذخیره فرهنگیان در سطح کشور فعالیت بسیار خوبی دارد گفت: صندوق ذخیره استان از لحاظ نگه داشت اعضا در رتبه ۶ کشوری قرار دارد؛ که البته در صورت شروع پروژه های جدید و نیز اتمام پروژه های ناتمام قبلی می تواند این جایگاه بهبود یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار