توصیه مدیر مرکز مشاوره و روانشناختی به والدین:

والدین سلامت روان فرزندان را جدی بگیرند

دانش‌آموزان خود را باور داشته و در مشکلات به مراکز مشاوره آموزش و پرورش اعتماد کنند

هرمزگان (پانا) - مدیر مرکز مشاوره و روانشناختی آموزش و پرورش پارسیان در مورد نحوه ارائه خدمات این مرکز به دانش‌آموزان توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۴۶۷۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
والدین سلامت روان فرزندان را جدی بگیرند

دانش‌آموز خبرنگار پانا به مرکز مشاوره و روانشناختی شهید دست‌گشاده پارسیان رفت تا ضمن گفت‌وگو با مدیر این مرکز، بیشتر با نحوه خدمات آنجا آشنا شود.

توجه مخاطبان را به این گفت‌وگوی مفصل جلب می‌کنیم:

لطفا خودتان را معرفی کنید.

فاطمه رستم هستم. دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی که به مدت 2 سال به عنوان مدیر مرکز با کمک همکارانم در حال خدمت به دانش‌آموزان هستیم.

در مورد هدف از راه‌اندازی مرکز مشاوره توضیح دهید؟

هدف از راه‌اندازی مرکز مشاوره، کمک به سلامت دانش‌آموزان و دسترسی راحت‌تر خانواده‌ها است. البته مرکز مشاوره، صبح و بعدازظهرها دایر است و در کنار دانش‌آموزان به خانواده‌ها هم خدمات ارائه می‌دهیم.

چه خدماتی در این مرکز به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود؟

در زمینه مشاوره فردی، مشاوره و برنامه‌ریزی تحصیلی، کنکور و هدایت تحصیلی و... خدمات می‌دهیم که علاوه بر آن، یک تیم به نام «فوریت‌های روانی - اجتماعی دانش‌آموزان» تشکیل شده که نماینده دادستانی، علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد و چند نهاد دیگر در آن عضویت دارند که در صورت بروز مشکلاتی که فراتر از اختیارات آموزش و پرورش است، وارد عمل شده و به حل آن کمک می‌کنند که شامل مشکلات مالی، آسیب‌های اجتماعی و... می‌شود.

روند کار و نحوه حضور دانش‌آموز در مرکز مشاوره چگونه است؟

معمولا مدیر و کادر مدرسه بعد از شناسایی دانش‌آموز، فرم ارجاع را برای ما ارسال می‌کنند یا این که خود خانواده‌ها تماس می‌گیرند. که در صورت نیاز، کار مشاوره به‌صورت انفرادی یا با حضور اعضای خانواده آغاز می‌شود که همه این مراحل، محرمانه خواهد بود.

نقش مشاوران در برقراری ارتباط با دانش‌آموزان و والدین صرفا در همین مرکز تعریف می‌شود؟

خیر؛ پیگیری مشکلات دانش‌آموزان در مدارس، برگزاری کارگاه‌های آموزش خانواده و آموزش مهارت‌ها مواردی است که توسط مشاوران در مدارس در حال انجام است و گاهی به علت کمبود نیروی انسانی از رابط مشاور در مدارس استفاده می‌کنیم که شامل همکارانی می‌شود که در این زمینه، آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند. در واقع یکی از اهداف اصلی ما این است که با همکاری مشاوران مدارس، نقشه خطرپذیری را ترسیم کنیم و سعی می‌کنیم با شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر  با آن‌ها ارتباط بگیریم.

استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها در این مدت چطور بوده است؟

در طول سال تحصیلی جاری حدود 100 مراجعه‌کننده داشتیم. در مجموع استقبال خیلی خوب بوده و سعی کردیم که بتوانیم با وجود محدودیت‌های مختلف، خدمات‌رسانی مطلوبی داشته باشیم.

لطفا طرح «نماد» را معرفی کنید.

طرح نماد در واقع «نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان» است که شامل یک سری آزمون‌های غربالگری در پایه‌های اول، سوم و پنجم دبستان از طریق پرسش‌نامه‌هایی که برای آموزگاران ارسال شده، انجام می‌شود و بعد از مطالعه پرسش‌نامه، دانش‌آموزانی که مشکل‌دار باشند باید مصاحبه تشخیصی انجام دهند. آزمون غربالگری در متوسطه اول در پایه هفتم و هشتم و در متوسطه دوم در پایه دهم انجام می‌شود. با این تفاوت که توسط خود دانش‌آموزان انجام می‌شود و با ورود به سایت «مای مدیو» (my.medu.ir) باید انواع آزمون سلامت روان، روانشناختی و... را انجام دهند.

به عنوان یک مشاور، چه توصیه ای برای والدین دارید؟

توصیه من به والدین این است که سلامت روان فرزندشان را جدی بگیرند و سعی کنند ارتباط نزدیکی باهم داشته باشند. در کنار نقاط منفی، نقاط مثبت فرزندشان را هم ببینند. همین قدر که به مسائل جسمی‌شان اهمیت می‌دهند به مساله روانی هم توجه بیشتری کنند و اگر احساس کردند که فرزندشان دچار مشکل شده، سریع به مراکز مشاوره مراجعه کنند.

چه توصیه‌ای برای دانش‌آموزان دارید؟

خودشان را باور داشته باشند و اگر مسائل و مشکلاتی برایشان به وجود می‌آید به مراکز مشاوره، اعتماد کرده و به مشاوران مراجعه کنند. اگر مسائلی بین خانواده پیش می‌آید، ارتباطشان را همچنان حفظ کنند و اعتماد خانواده را به دست بیاورند. چرا که اولین پناهگاه امن هر انسانی، خانواده‌اش است. از کارگاه‌های آموزشی استقبال کنند و دانش و علمشان را در زمینه‌هایی مثل کنترل هیجانات و احساسات و... بالا ببرند. همچنین دانش‌آموزانی که به مراکز مشاوره دسترسی ندارند طی تماس با خط 1570 ( اورژانس دانش‌آموزی) می‌توانند مشاوره رایگان دریافت کنند.

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه شهیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار