روستای فردو، منطقه ای سرسبز در دامنه ارتفاعات «برف انبار»

قم (پانا) - روستای فردو از زیباترین روستاهای استان قم است که به‌دلیل آب‌وهوایی مطبوع و دلچسب، میزبان گردشگران و مسافرانی از سراسر کشور است.

کد مطلب: ۱۴۶۵۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
روستای فردو، منطقه ای سرسبز در دامنه ارتفاعات «برف انبار»

روستای فردو از زیباترین روستاهای استان قم است که به‌دلیل سرسبزی، مناظر طبیعی بکر و کم‌نظیر و آب‌وهوایی مطبوع و دلچسب، میزبان گردشگران و مسافرانی از سراسر کشور است.

روستای فردو در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی کهک و ۴۷ کیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد؛ این روستا از جنوب غربی به کوه چال از جنوب شرقی به کوه عبدالوهاب و از شرق به کوه سلطان سعید شاه محدود می‌شود.

نام روستای فردو برگرفته از کلمه فردوس به معنای بهشت است، قالی‌های زیبا با طرح‌های سنتی و ابتکاری که اغلب از جنس ابریشم و در ابعاد کوچک بافته می‌شود از مهم‌ترین صنایع دستی مردم این روستاست. همچنین انواع گلیم و زیلو در طرح ها و رنگ های متنوع در روستا بافته می شود.

از غذاهای محلی روستا می‌توان به کالجوش، اشکنه، آش جو، فسنجان، قورمه و کوفته اشاره کرد. انواع نان‌های محلی، قره قوروت، لبنیات، خشکبار و محصولات باغی از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای فردو به شمار می‌روند.

بازدیدکنندگان در بهار و تابستان برای اقامت، از فضای امامزادة داخل روستا و امامزاده بوره استفاده می‌کنند. روستای فردو در دامنه ارتفاعات برف انبار واقع است و در طول هفته، مسافران زیادی با گذر از روستا خود را به برف انبار می رسانند . بخصوص در فصل زمستان، بسیاری از مسافران سرسره بازی و برف بازی در این منطقه را ترجیح می دهند.

روستای فردو از طریق شهرهای قم و کهک، با جاده آسفالت و از طریق شهر کاشان روستای رحق با جاده خاکی ماشین‌رو قابل دسترسی است.

همچنین این روستا با داشتن حدود 120 شهید وشمار زیادی ایثارگر و جانباز، به نسبت درصد جمعیت، رکورددار آمار شهید جامعه روستایی در کشور است.

سایت هسته ای فردو با اینکه در حاشیه اتوبان قم تهران واقع است اما به احترام شهدای این روستا به این نام، نامگذاری و به همین جهت، شهرت جهانی به خود گرفت.

مردم روستای فردو، در اعیاد بزرگ مذهبی و ملی به جشن و سرور و در ایام سوگواری به عزاداری می‌پردازند. مراسم شبیه خوانی و تعزیه خوانی در ایام محرم برگزار می‌شود.

دانش آموزخبرنگار: رقیه سادات موسوی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار