مسجد مقدس جمکران؛ قطب گردشگری مذهبی جهان در قم

قم (پانا) - مسجد مقدس جمکران، یکی از دو قطب اصلی گردشگری زیارتی قم در کنار بارگاه نورانی حرم حضرت معصومه(س) و سایر امامزادگان قم است که زائران بسیاری را در طول سال از داخل و خارج کشور به سمت خود جلب می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۶۵۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مسجد مقدس جمکران؛ قطب گردشگری مذهبی جهان در قم

مسجد جمکران، مسجدی منسوب به امام مهدی(عج)، دوازدهمین امام شیعیان در حاشیه محله جمکران قم واقع شده است. محدّث نوری از دیداری سخن گفته که حسن بن مُثله جمکرانی با حضرت مهدی(عج) داشته و امام، دستور ساخت مسجد جمکران را داده است. میرزا حسین نوری، سال وقوع این رخداد را ۳۷۳ یا ۳۹۳ قمری دانسته و نقل روایت مذکور را به کتاب مونس الحزین شیخ صدوق نسبت داده است.

مسجد جمکران از طریق بلوار 7 کیلومتری پیامبر اعظم(ص) به حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) اتصال دارد. این بلوار، کانون حضور عاشقان و منتظران ظهور است که به‌خصوص در روزهای سه‌شنبه و جمعه و مناسبت‌های مذهبی همچون نیمه شعبان و اربعین حسینی(ع) از حرم تا جمکران پیاده‌روی می‌کنند. حضور پرتعداد موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی از استان‌های مختلف کشور و تعدادی از کشورهای مسلمان نیز از ویژگی‌های مسیر پیاده‌روی بلوار پیامبر اعظم(ص) در ایام خاص سال است.

تمام مراسم مذهبی از جمله جشن‌های نیمه شعبان، دعای توسل سه‌شنبه شب‌ها، دعای کمیل پنج‌شنبه شب‌ها و دعای ندبه صبح‌های جمعه در طول سال در مسجد جمکران برگزار می‌شود و مردم نقاط مختلف داخل یا خارج کشور با خودروهای شخصی و عمومی یا قطار و اتوبوس در قالب گروه‌های خانوادگی در این مسجد حضور می‌یابند.

این مسجد، برنامه‌های فرهنگی متنوعی از جمله سخنرانی‌های مذهبی، خطبه‌خوانی خادمان و آیین جشن و عزاداری در مناسبت‌های مختلف را نیز در طول سال دارد و عده زیادی از مردم در نقاط مختلف کشور، حضور در مسجد جمکران را جزو برنامه‌های مستمر و همیشگی خود به شمار می‌آورند.

مسجد جمکران در دوره‌های مختلف تعمیر و بازسازی شده است. قدیمی‌ترین کتیبه موجود به تعمیر آن در سال ۱۱۶۷ق اشاره دارد. مسجد تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ ش ساختمان کوچکی داشت اما پس از آن توسعه زیادی یافته است. مجموعهٔ مسجد جمکران از محوطهٔ بیرونی، صحن اصلی، شبستان‌ها، مسجد مقام و ساختمان‌های اداری تشکیل شده است.

برای مسجد جمکران، اَعمال عبادی مخصوصی از جمله 2 رکعت نماز تحیت مسجد و 2 رکعت نماز امام زمان(عج) ذکر شده است.

مومنان عاشق و منتظران حضرت، اعتقاد خاصی به این مسجد دارند. از برخی بزرگان و مسئولان نقل شده است هنگامی که مسائل و مشکلات بسیار درهم‌تنیده می‌شود، خود را به این مسجد می‌رسانند و برای تعجیل در فرج، دعا و نماز می‌خوانند و از خدا گره‌گشایی طلب می‌کنند.

دانش‌آموزخبرنگار: رقیه‌سادات موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار