قلعه قمرود، بنایی متعلق به دوره اشکانیان در قم

قم (پانا) – قلعه قمرود بنایی قدیمی و متعلق به دوره سلطنت اشکانیان است که از جاهای دیدنی قم به شمار می‌آید

کد مطلب: ۱۴۶۵۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
قلعه قمرود، بنایی متعلق به دوره اشکانیان در قم

ایام نوروز 1403 فرصت مناسبی است تا به معرفی بخشی از جاذبه های دیدنی و گردشگری قم از جمله روستا و قلعه قمرود بپردازیم.

قلعه قمرود بنایی قدیمی و متعلق به دوره سلطنت اشکانیان است که از جاهای دیدنی قم به شمار می‌آید و در اطراف قمرود و در بخش شمالی کوه سفید قرار دارد.

 به نظر می‌رسد این عمارت کهن، توسط میرزا نظام غفاری، در نزدیکی بخش شرقی قلعه‌ی قدیمی قمرود که از بناهای دوران صفوی است، احداث شده باشد.

بنای اولیه این مکان به دوره‌ اشکانیان می‌رسد که در دوره قاجاریه قلعه قم رود در کنار قلعه صفویه ساخته شده است. این قلعه در دو طبقه با حیاط مرکزی توسط میرزا نظام غفاری برای سکونت خانواده و اطرافیانش بنا شده است. بنا دارای حوضخانه و بادگیر و اتاق‌هایی اطراف حیاط مرکزی است.

در حال حاضر بیش از نیمی قلعه تخریب شده و از بین رفته است. آنچه که از قلعه باشکوه قمرود باقی مانده است، دیوار و ستون‌ها است. قلعه با مصالح خشت و گلی بنا شده است که با گسترش روستای قمرود تخریب شده است.

روستای قمرود از روستاهای کهن استان قم است. این روستا در دوره قاجاریه در اوج رونق و شکوفایی بود به طوری که در این دوره چندین قلعه تاریخی در آن ساخته شده بود. در حال حاضر به دلایل گوناگون تنها خرابه‌های آنها از جمله قلعه قم رود باقی مانده است. این قلعه مانند سایر قلعه‌های قمرود نیاز به توجه و مرمت اساسی دارد تا به امروز در فهرست آثار ملی ایران ثبت نشده است.

از جاهای دیدنی روستای قمرود می‌توان از رودخانه قمرود، قلعه سام آباد، قلعه مظفر آباد، بادگیر قمرود و برج قمرود اشاره کرد.

دانش آموزخبرنگار: رقیه سادات موسوی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار