یک آموزگار ملاردی در گفت‌وگو با پانا:

دشت شقایق‌های وحشی ملارد، یکی از دشت‌های نادر ایران

ملارد (پانا) - یک آموزگار در شهرستان ملارد، دشت شقایق‌های وحشی در ملارد را یکی از دشت‌های نادر ایران دانست، که چادری سرخ و زیبا بر سر این خطه کشیده شده است.

لینک کوتاه کپی شد
دشت شقایق‌های وحشی ملارد، یکی از دشت‌های نادر ایران

زینب مرادی، آموزگار ملاردی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «یکی از انواع هدف‌های گردشگری، گردشگری در طبیعت است که امروزه در بین افراد، طرفداران بسیاری دارد. افراد زیادی به قصد دیدار از جاذبه‌های طبیعی پا در راه سفر می‌گذارند و اوقات فراغت خود را در این مناطق می‌گذرانند. این افراد ساکنان شهرها هستند که به خاطر خستگی از استرس و شلوغی شهر به طبیعت می‌روند. یکی از مکان‌هایی که می‌توانید در آن‌جا به گردش بپردازید، دشت شقایق در روستای اخترآباد نام دارد که در شهرستان ملارد واقع شده است.»

وی در ادامه افزود: «اخترآباد، روستایی است از توابع بخش صفادشت در شهرستان ملارد استان تهران قرار دارد. از جاذبه‌های گردشگری این منطقه دشت شقایق اخترآباد است که به این مکان زیبایی فوق‌العاده‌ای داده است. هر کسی با دیدن این دشت به وجد می‌آید. این دشت در ماه اردبیهشت و خرداد بیشترین زیبایی خود را دارد و صحنه‌ای بی‌نظیر را پدید می‌آورد. دشت ملارد آن چنان از گل‌های سرخ پوشیده شده که گویی چادری سرخ بر روی دشت کشیده شده است.»

مرادی درباره زیبایی وصف‌ناپذیر این منطقه بیان کرد: «این دشت از کوه‌ها و دره‌های گوناگون تشکیل شده است و در ماه‌هایی از سال، زمین آن یکسره پوشیده از شقایق‌های قرمز می‌شود که نمایی ویژه را به وجود می‌آورد و بینندگان آن نمی‌توانند از دشت چشم بردارند و با دیدن این منظره هیجانی خاص پیدا می‌کنند. مشاهده این صحنه‌های زیبا و بکر، می‌تواند رخوت زندگی شهری را از تن بشوید و حالتی سرخوش به وجود آورد. همین موضوعات است که باعث می‌شود که افراد زیادی، علاقمند به دیدن این مکان باشند. این دشت، زمینی یکسره سرخ است که در بهار چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و هر انسانی که اندکی حس شاعرانه داشته باشد، ساعت‌ها بر تپه‌ای نشسته و ذهنش به طراوش جملاتی می‌پردازد.»

آموزگار ملاردی تصریح کرد: «شقایق‌های وحشی و زیبا همه ساله صدها هکتار از اراضی دشت اختر آباد واقع در دامنه جنوبی کوه‌های جارو را می‌پوشاند و منظره چشم‌نوازی را برای دیدن و لذت بردن از طبیعت فراهم می‌کند. در فصل بهار و با کاهش دما، دامنه کوه‌ها و تپه‌های زیبای اخترآباد ملارد، به وسعت چندین هکتار پوشیده از گل‌های شقایقی می‌شود که سرخی آن از دور دست‌ها نیز قابل دیدن است،  به طوری که از دور احساس می‌شود که پارچه‌ای قرمز بر روی دشت  گسترده شده است.»

زینب مرادی، در ادامه از دیدنی‌های دیگر این منطقه ذکر کرد و گفت: «در روستای اخترآباد، علاوه بر دشت شقایق‌ها، پدیده‌های طبیعی دیگری نیز نمایان شده و از جمله آنها این است که بیش از ۳۰ رشته قنات دراین منطقه جاری است و ۲۰ اثر تاریخی، فرهنگی وجود دارد که در صورت توجه ویژه مسئولان، اطلاع رسانی و معرفی آثار موجود، این ظرفیت را دارد که مانند دشت لاله‌های واژگون استان چهارمحال بختیاری و باغ لاله گچسر جاده چالوس، در سطح ملی مطرح شود.»

این معلم باذوق ملاردی به یکی از آثار تاریخی این منطقه اشاره داشت و تشریح کرد: «کوه کفترلو، یکی از آثار تاریخی منحصر به‌ فرد و تاریخی دهستان اخترآباد شهرستان ملارد محسوب می‌شود، اثری که با قدمت بیش از چهار هزار سال، هنر پیشینیان و نیاکان را بر دل‌سنگ‌های آن به تصویر می‌کشد. حکاکی و تراش نوشتاری و تصویری بر روی این تپه، آن‌چنان ارزنده و زیباست که مسئولان میراث را مجاب ساخت در سال ۱۳۸۲ با شماره ۹۹۰۲ آن را به ثبت ملی برسانند.»

وی خاطر نشان کرد: «نقوش زیبای حیوانی، انسانی و هندسی با تلفیقی از خطوط ساده، عمودی و مورب و شکسته، تجلی‌گاه هنر مردمان ادوار دور و گذشتگان است که هنرمندانه آنچه را که در ذهن می‌پروراندند با دستان توانای خود بر دل‌سنگ ماندگار کردند تا امروزه پس از گذشت بیش از چهار هزار و ۵۰۰ سال، یاد کنیم از آنچه بر دل این کوه نهفته است.
این اثر جذاب و به‌یادماندنی و تاریخی می‌تواند به میزبانی خاطره‌انگیز برای عموم مشتاقان و دلدادگان به فرهنگ و تمدن ایران‌زمین در این خطه از استان تهران تبدیل شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار