آیین ویژه مردم مشهد در روز عید سعید فطر

مشهد(پانا)_عید سعید فطر پس از یک ماه عبودیت و عبادت مؤمنان روزه دار در مهمانی خدا فرا می‌رسد و مردم شهرها و روستاهای ایران مانند دیگر مسلمانان جهان این روز مبارک را با برپایی آداب و رسوم و سنن خاص خود با شکوه فراوان گرامی می‌دارند.

کد مطلب: ۱۴۶۷۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
آیین ویژه مردم مشهد در روز عید سعید فطر

مشهد به واسطه پایتخت معنوی ایران بودن در تمامی مناسبت‌های مذهبی اعم از اعیاد و عزاداری‌ها حال و هوای دیگری دارد. زیارت حرم امام رضا (ع) یکی از عادات و مناسک رایج در بین اکثر مردم شهر مشهد می‌باشد. حضور در حرم امام رضا در روز عید شور و حال خاصی دارد که وصف شدنی نیست.

در یکی از آداب و رسوم مردم مشهد در روز عید سعید فطر ، هنگام افطار هر خانواده مقداری افطاری به مسجد می‌برند تا روزه داران با آن روزه خود را بگشایند. در آخر رمضان با رویت هلال ماه شوال ، مردم شب عید فطر را جشن می‌گیرند. 

فردای آن مردم با لباسی نو و معطر در محل‌ برگزاری نماز عید حضور می‌یابند . سپس بت دیدار اهل قبور می‌روند و بعد از آن به دید و بازدید از خویشان می‌پردازند .در روز عید برخی مردم مشهد به پختن غذای مخصوص عید یعنی یخمی یا همان چلو گوشت می پردازند. این مراسم تا سه روز پس از عید ادامه دارد و در این سه روز به پذیرایی از میهمانان مشغول می باشند

قدیمی‌های مشهد بعد از اقامه نماز عید به پخت آش قل هو الله می‌پردازند و آن را میان همسایگان خود به عنوان نذری پخش می‌کنند.

دانش آموز خبرنگار حنانه اصغری

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار