وزیر امور خارجه ایران:

رژیم اسرائیل اگر به‌دنبال ماجراجویی باشد، پاسخ بعدی ایران فوری، قوی‌تر و گسترده‌تر خواهد بود‌

تهران (پانا) - آخرین وضعیت تحولات منطقه در گفت‌وگوی حسین امیرعبداللهیان با وزرای خارجه انگلیس، اتریش و اسلوونی، مالزی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل سازمان همکاری شانگهای ‌مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۴۶۸۲۶۷
لینک کوتاه کپی شد
رژیم اسرائیل اگر به‌دنبال ماجراجویی باشد، پاسخ بعدی ایران فوری، قوی‌تر و گسترده‌تر خواهد بود‌

‌امیرعبداللهیان در‌ گفتگو وزیر خارجه انگلستان با اشاره به آخرین وضعیت تحولات منطقه و دفاع مشروع ایران با هدف تنبیه رژیم اسراییل، اظهار داشت: بحران‌های غرب آسیا ریشه در نقش مخرب رژیم اشغالگر اسرائیل دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه، نسبت به این حجم از حمایت انگلیس از جنایت رژیم صهیونیستی در کشتار کودکان و مردم بی‌گناه غزه ابراز شگفتی کرده و افزود: براستی این حجم از حمایت‌های غیرمسئولانه چه نفعی برای دولت انگلیس دارد؟

امیرعبداللهیان افزود: جای تعجب است در حالی که طی شش ماهه گذشته چندین هزار تن بمب بر سر مردم مظلوم غزه ریخته شده است، انگلیس نگران پاسخ جمهوری اسلامی ایران به حمله وحشیانه رژیم اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک، آن هم در چارچوب اصل دفاع مشروع وفق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد است.  

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از  تشدید تنش در منطقه استقبال نمی‌کند، اما در صورتی که رژیم اسرائیل بدنبال ماجراجویی باشد، پاسخ بعدی ما، فوری، قوی تر و گسترده‌تر خواهد بود.

کامروز: از اسرائیل خواهیم خواست دست به اقدام نزند، چرا که نمی‌خواهیم آنچه اخیرا اتفاق افتاد، دوباره و گسترده‌تر انجام شود

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش‌ها در منطقه متعاقب پاسخ جمهوری اسلامی ایران نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی، در‌خصوص تحولات غزه اظهار داشت: ما در جریان قطعنامه اخیر سازمان ملل به صورت شبانه روزی تلاش کردیم تا آتش‌بس ایجاد شود و به دنبال این هستیم که زندانیان دو طرف نیز مبادله شوند. 

کامرون گفت: عملیات نظامی ایران بر روی اسراییل بسیار نگران کننده بود و در راستای افزایش دامنه تنش در منطقه ارزیابی می‌شود. در عین حال ما از اسرائیل خواهیم خواست دست به اقدام نزند، چرا که نمی‌خواهیم آنچه اخیرا اتفاق افتاد، دوباره و گسترده‌تر انجام شود.

در این گفتگو بر اهمیت رایزنی‌های لندن و تهران تاکید شد.

ضرورت تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک و ادامه گفتگوها در خصوص حل بحران غز

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش نیز در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ضرورت اجتناب از افزایش درگیری‌ها در منطقه، برقراری آتش بس فوری در غزه و و برخی موضوعات دوجانبه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در این گفتگو مواضع کشورمان در خصوص عملیات اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه برخی اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در چهارچوب حق دفاع مشروع را تشریح کرد

وزیر امور خارجه کشورمان ریشه اصلی بحران در منطقه را جنگ، نسل کشی و جنایات جنگی ترکیبی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال توسعه دامنه تنش‌ها در منطقه نبوده است، اما گویا رژیم اسرائیل از خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران پیام اشتباه دریافت کرده بود.

 وزیر امور خارجه اتریش نیز  در این گفتگوی تلفنی با بیان این که ادامه درگیری‌ها در منطقه به زیان همگان خواهد بود، بر تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک و ادامه گفتگوها در خصوص حل بحران غزه تاکید کرد.

وی افزود کشورش در همراهی با اتحادیه اروپا حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرده و البته بر تناسب در پاسخ ایران تاکید داریم.

‌در پایان طرف‌ها در خصوص پیگیری برخی موضوعات دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند.

همچنین در تماس تلفنی خانم تانیا فایون وزیر امور خارجه اسلوونی با امیرعبداللهیان آخرین وضعیت تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی ضمن محکومیت و تقبیح شدید اقدام رژیم صهیونیستی در تجاوز به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در حمله به مکان دیپلماتیک کشورمان در دمشق تصریح کرد، ما انتظار داشتیم شورای امنیت این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کند، اما آمریکا و دو کشور اروپایی مانع تصویب یک بیانیه حداقلی در محکومیت این تجاوز آشکار شدند، از این رو عملیات حساب شده‌‌ای در چهارچوب حق دفاع مشروع از سوی کشورمان در پاسخ به این تجاوز صورت گرفت.

‌تانیا فایون وزیر امور خارجه اسلوونی نیز در این گفتگو با تاکید بر اهمیت نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه تصریح کرد: تلاش‌های اسلوونی پیرامون ایجاد صلح پایدار در غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد داشت و اسلوونی معتقد است که برقراری آتش بس در غزه تنها راه درست برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

 در پایان طرفین بر ضرورت حفظ و تقویت صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

ایران، ‌رژیم صهیونیستی را در چارچوب دفاع مشروع تنبیه کرد 

‌امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و محمد حسن وزیر امور خارجه مالزی نیز بعد از ظهر امروز دوشنبه در یک تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات در روابط دوجانبه و اوضاع  منطقه بحث و تبادل نظر کردند. 

امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام‌ رئیس‌جمهور  کشورمان به نخست وزیر مالزی، تاکید کرد، رژیم اسرائیل جهت رهایی خود از باتلاق جنگ غزه، با حمله به سفارت ایران در دمشق به دنبال نوعی فرافکنی و انحراف در قضیه بود. 

وزیر امور خارجه کشورمان با اظهار تاسف از این که با مخالفت آمریکا، انگلیس و فرانسه، شورای امنیت حتی یک بیانیه حداقلی در محکومیت رژیم صهیونیستی صادر نکرد، عنوان داشت که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت با یک اقدام حساب شده و در یک عملیات مشخص علیه دو پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی که تجاوز تروریستی رژیم صهیونیستی علیه سفارت کشورمان در دمشق از آنجا صورت گرفته بود، این رژیم را در چارچوب دفاع مشروع تنبیه کند. 

محمد حسن وزیر خارجه مالزی نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی از  روند تحولات در منطقه، حمله رژیم صهیونسیتی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد و تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده قربانیان این حادثه ابراز داشت.

وزیر امور خارجه مالزی همچنین حمله علیه اماکن دیپلماتیک را نقض آشکار قوانین بین‌الملل دانست. 

محمد حسن با بیان این که مالزی اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله علیه ساختمان کنسولی خود در دمشق که بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد انجام شده را درک می‌کند، از همه طرف‌ها در منطقه خواست که نهایت دقت و احتیاط را بعمل آورده و وضعیت پیچیده فعلی را پُر تنش‌تر نکنند.

 وی گفت مالزی حملات بی‌رحمانه علیه مردم فلسطین را محکوم می‌کند. 

طرفین بر ضرورت پیگیری تقویت هر چه بیشتر همکاری‌ها بین تهران و کوالالامپور در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، آموزشی، علمی و فناوری، امنیت غذایی و سایر حوزه‌ها تاکید کردند.

حسین ابراهیم طه: آتش‌بس پایدار و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم فلسطین‌ حیاتی است

همچنین در گفتگوی تلفنی ‌امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، تحولات اخیر منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

‌امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت وخیم جاری در فلسطین اشغالی و نوار غزه در نتیجه تداوم جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، خواستار اقدام قاطع جامعه بین المللی و بویژه سازمان همکاری اسلامی و کشورهای عضو در مقابله با این رژیم و توقف جنایات آن شد. 

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این گفتگو اقدام رژیم صهیونیستی علیه سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد و ابراز امیدواری کرد با توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی زمینه ثبات و آرامش در منطقه فراهم شود. 

وی همچنین کمک به برقراری آتش‌بس پایدار و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم فلسطین و غزه در شرایط جاری را حیاتی دانست و بر تداوم تلاش‌ها و تبادل نظر در این زمینه تأکید کرد.

ژانگ مینگ: همه اعضای سازمان همکاری شانگهای نگران اوضاع جاری در منطقه و خواستار بازگشت امنیت به منطقه هستند

‌امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای هم ضمن تبادل نظر در‌خصوص آخرین تحولات منطقه و همچنین روند روابط کشورمان با این سازمان، از برگزاری موفق اجلاس اخیر دبیران شورای امنیت عضو شانگهای در شهر آستانه و نقش مثبت این سازمان در توجه به موضوعات بحرانی و به خصوص مبارزه با تروریسم تشکر کرد.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این گفتگو تلفنی ضمن اشاره به محکومیت صریح حمله رژیم اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی در دمشق از سوی این سازمان گفت: همه اعضای سازمان همکاری شانگهای نگران اوضاع جاری در منطقه و خواستار بازگشت امنیت به منطقه هستند. 

ژانگ مینگ در ادامه از اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای تحقق صلح و امنیت در منطقه قدردانی کرد و خواستار گسترش همکاری‌های بین المللی برای توقف جنگ در غزه و عادی شدن شرایط و اوضاع فلسطین برای کمک به مردم فلسطین شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار