اردوغان:

تنها راه صلح پایدار، ایجاد کشور مستقل و یکپارچه فلسطین است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهور ترکیه گفت تنها راه صلح پایدار، ایجاد یک کشور مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شرقی است.

کد مطلب: ۱۴۶۲۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
تنها راه صلح پایدار، ایجاد کشور مستقل و یکپارچه فلسطین است

به گزارش آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با حمایت نامحدود غرب بصورت آشکار مرتکب جنایت نسل‌کشی علیه مردم فلسطین شده است.

وی افزود: نتانیاهو و شرکای نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این جنایت، در برابر قانون و وجدان بشری برای هر قطره خونی که ریخته می‌شوند پاسخگو خواهند بود.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که تنها راه صلح پایدار، ایجاد یک کشور مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شرقی است.

وی اشاره کرد که بزرگترین موانع برای رسیدن به صلح پایدار، غصب و زمین خواری است که توسط شهرک نشینان صهیونیست که زمین های فلسطینی ها را دزدیدند، انجام شد.

اردوغان همچنین بر لزوم تحت تاثیرقرار نگرفتن کشورها از تبلیغات دروغ و افترای رژیم اسرائیل علیه آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که هدف آن مخدوش کردن اعتبار آنروا است، تاکید کرد.

وی گفت: کاملاً مشخص است تا زمانیکه به راه حل عادلانه برای مساله اسرائیل و فلسطین دست پیدا نکنیم، صلح در خاورمیانه حاکم نخواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با بیان اینکه [ رژیم ] اسرائیل مردم غزه را نه تنها از طریق گرسنگی و تشنگی بلکه با انداختن بمب بر سر مردم بیگناه به طرز وحشیانه ای می‌کُشد، گفت: خواسته‌های سیاستمداران افراطی [رژیم] اسرائیل برای محدود کردن ورود مسلمانان به مسجدالاقصی هم، به تمام معنا هذیان گویی است.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: آنکارا در تلاش برای پاسخگو کردن نتانیاهو و شرکای او نسبت به کشتن فلسطینی ها، در ۲۶ فوریه دادخواست خود را به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرد و در آن موضع خود را در مورد تمام جوانب این پرونده روشن کرد.

اردوغان افزود که رژیم اسرائیل به دلیل نقض تعهداتش در کنوانسیون نسل کشی، در دادگاه بین المللی دادگستری محاکمه شد اما به رغم تصمیم احتیاطی دیوان بین المللی دادگستری، کابینه این رژیم همچنان به کشتار برادران فلسطینی ما از جمله زنان، کودکان و غیرنظامیان ادامه می دهد.

وی افزود: بزرگترین دلیل موضع استکبار و غیرقانونی [ رژیم] اسرائیل، حمایت های قدرت های غربی به دلیل هولوکاست است و عدم اتحاد جهان اسلام در این امر نقش اساسی دارد.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: تلاش های انجام شده برای وحدت و اجماع برادران فلسطینی را به دقت دنبال می کنیم و یکی از بهترین راه حل ها برای مقابله با ظلم [رژیم] اسرائیل، ایجاد وحدت و همبستگی فلسطینی ها است و ما همیشه آماده ایم تا نقش خود را در این زمینه ایفا کنیم.

وی تاکید کرد که ترکیه قویا" پیشتر از مساله فلسطین دفاع خواهد کرده است و از همه تلاش ها برای افزایش امنیت و رفاه مردم فلسطین نیز حمایت می کند.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در سخنانی گفت: امنیت و صلح در منطقه با پایان دادن به اشغالگری سرزمین فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی به دست می‌آید.

وی بر ضرورت عقب نشینی کامل نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه تاکید کرد و نسبت به خطرات افزایش درگیری ها در ماه رمضان به دلیل اقدامات رژیم اسرائیل در جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی و یا حمله به نمازگزاران فلسطینی هشدار داد.

منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای دیدار با مقام‌های ترکیه وارد آنکارا شده است.

بر اساس این گزارش، سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ترکیه سه روز به طول خواهد انجامید و حسین الشیخ دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) او را در این سفر همراهی می‌کند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار