وزیر اقتصاد در نشست سراسری مدیران شبکه بانک صادرات:

‌سالانه 50 همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود

تهران (پانا) - وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد‌ با توجه به اتفاقاتی که در مجموعه بانک‌‌های تحت اشراف دولت رخ داده است، با سرعت قابل توجهی، داریم ناترازی‌ها در حوزه بانکی را پشت سر می‌گذاریم.

کد مطلب: ۱۴۶۸۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
‌سالانه 50 همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود

‌به گزارش شادا، سید‌احسان خاندوزی طی سخنانی در نشست سراسری مدیران شبکه بانک صادرات اظهار داشت: در سال 1402 همت ویژه ستاد اقتصادی دولت، بر تحقق شاخص های راهبردی همچون رشد اقتصادی، همزمان با کنترل تورم متمرکز شده بود و طبیعی بود که تمام تدابیر دیگر اقتصادی نیز به نوعی از این هدف گذاری متأثر شوند.

وی تصریح کرد: سیاست انقباضی در حوزه پولی کشور یکی از اجزای مهم برنامه سال 1402 دولت بود و بالطبع پیامد هایی نیز در عرصه پولی و مالی اقتصاد ایران بر جای گذاشت.

خاندوزی افزود: در سال 1402 تمام تلاش ما این بود که بتوانیم از طرق دیگری مثل کاهش هزینه‌های بخش واقعی اقتصاد، بهبود محیط کسب و کار و تأمین مالی به روش هایی که موجب افزایش نقدینگی نشود، کاری کنیم که نرخ رشد اقتصاد از ناحیه سیاست های انقباضی، کمتر آسیب ببیند.

وزیر اقتصاد گفت: با این تجربیات امیدوارم بسته اقتصادی سال 1403 کشور، بسته غنی‌تر و تجربه بهتری باشد برای اینکه بتوانیم همان مسیر رشد اقتصادی توأم با کنترل تورم طی سال های 1400 تا 1402 را در سالجاری تثبیت کنیم.

خاندوزی ادامه داد: در سال 1402 یک بخش مهم دیگر از برنامه‌های کلان دولت به موضوع اصلاحات ساختاری برمی گشت و همایش رفع ناترازی ها که در سال گذشته، با تمرکز بر اصلاحات ساختاری برگزار شد، گواهی بر همین موضوع است.

وی با اشاره به ریشه‌های ناترازی‌های اقتصاد کشور در دهه 1390 تصریح کرد: یک رکن ناترازی‌های دهه مذکور، ناشی از ناترازی هایی بود که در شبکه بانکی کشور ایجاد شده بود و البته تا امروز هم به نحوی، همچنان درگیر پیامد های آن هستیم.

وزیر اقتصاد گفت: اتفاقاتی که در مجموعه بانک های تحت اشراف دولت دارد می افتد، خوشبختانه کمک کرده است که با سرعت قابل دفاعی، بتوانیم این ناتراز‌ی‌ها را چه در بخش های جریان "نقد" بانک‌ها و چه در حوزه تراز‌های اصلی بانک، یعنی دارایی‌ها و بدهی ها و .... به شکل کاملا محسوسی بهبود دهیم.

خاندوزی با اشاره به گزارش مدیر عامل بانک صادرات و ابراز رضایت از وضعیت کفایت سرمایه این بانک گفت: خوشبختانه سایر بانک‌های دیگر دولت هم در سال 1401 و 1402 همین مسیر را طی کردند و ما شاهدیم که جز در یک مورد، همه بانک های دولت در وضعیت قابل دفاعی به لحاظ کفایت سرمایه هستند.

وی اظهار داشت: خود دولت هم کمک کرده و مجوز های لازم را از جمله در برنامه هفتم توسعه داده است و می توانیم سالانه 50 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به شبکه بانکی را، ترمیم و اصلاح کنیم.

خاندوزی افزود: این اتفاق، این نوید را می دهد که اتفاقات سال 1401 و 1402 امسال و سال آتی هم ادامه پیدا می کند و ما می توانیم در روز های پایانی دولت، شاهد این باشیم که شاخص "تراز" در تمام بانک های تحت اشراف دولت، تفاوت اساسی با زمان شروع بکار دولت سیزدهم دارد.

وزیر اقتصاد گفت: امسال نیازمند این هستیم که ایجاد هماهنگی سیاست های پولی با نیاز های مربوط به اصلاحات بخش واقعی اقتصاد و تأمین مالی تولید و نیز رفع ناترازی های خود بانک ها خیلی جدی تر از پارسال پیگیری شود.

وی افزود: نمی شود تصمیماتی در سمت هزینه ای عملیات بانکی بگیریم و در سمت دیگر، با تأخیر عمل کنیم زیرا این، خودش را بعدا در افزایش ناترازی عملیات بانکی، نشان خواهد داد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: اگر ما دو بانک واقعا مؤثر در حوزه تبادلات ارزی کشور داشته باشیم، حتما یکی از آنها بانک صادرات است.

وی افزود: ظرفیت و پتانسیل و دیرینگی و پشتوانه تجربه ای که شما دارید، کمتر بانکی در کشور دارد؛ اما به اعتقاد من، خروجی که شاهد آن هستیم، متناسب با این ظرفیت ها نیست و باید اصلاحاتی انجام گیرد.

به گفته خاندوزی، کارآمد تر کردن ظرفیت های موجود در بانک صادرات به منظور پشتیبانی از حوزه مالی و تجاری کشور، می تواند عملکرد آن را خیلی فراتر از آنچه امروز صورت می گیرد، بالا ببرد.

وزیر اقتصاد همچنین با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در زمینه پیاده سازی بانکداری دیجیتال، گفت: باید از شما بخاطر پیشگامی در موضعاتی چون سفته و برات الکترونیک و ... تشکر کنم اما مجموعه شاخص های عملکردی بانکداری دیجیتال در بانک صادرات، خیلی با توقع ما از بانکی در تراز شما، فاصله دارد.

وی تصریح کرد: این بخش، نیازمند تحرک بیشتری نسبت به گذشته است و به نظرم باید برای اینکه مردم و خدمت گیرندگان شما این نوآوری ها را لمس کنند، دامنه شمول و بهره برداران و خط تماس آن با مشتریان بانک، خیلی گسترده تر از این باشد.

خاندوزی تأکید کرد: تمام تسهیلات تکلیفی شما باید از این کانال ها ارائه شود به نحوی که ما وقتی در پایان سال نگاه می کنیم، ببینیم میلیون ها خدمت گیرنده بانک صادرات دارند از این راهی که شما ایجاد کرده اید با بانک صادرات تعامل می کنند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکپارچگی این خدمات، نکته خیلی مهمی است، گفت: ظاهرا برخی از این خدمات دیجیتال، ماهیت منطقه ای و محلی دارد؛ یعنی اگر شما استان یا شهر و حتی گاهی اگر شعبه را عوض کنید، دیگر نمی توانید از آن بهره مند شوید؛ در حالی که نه در شأن مردم و مشتری و نه در خور ظرفیت های خوبی است که شما پایه آن را ایجاد کرده اید.

خاندوزی در ادامه، ترکیب تیم مدیریتی بانک صادرات را خوب، کم حاشیه و تخصصی توصیف و ابراز امیدواری کرد، با توجه به همت بالای مدیران، سابقه، قدمت و خوشنامی بانک صادرات، در سال 1403 به تمامی مشکلات موجود در ارائه و توسعه خدمات آن غلبه کند.

امروز با حضور وزیر اقتصاد از سه محصول و رویداد جدید بانک صادرات شامل "سپینو"، "چکنو" و "افزایش سرمایه بانک صادرات پس از 33 سال" رونمایی شد.

همچنین در این نشست از نفرات برتر حوزه بهره وری بانک صادرات نیز در حضور وزیر اقتصاد تقدیر بعمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار