کارشناس بورس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

بورس ایران مستعد رشد است

تهران (پانا) - شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روزدوشنبه ۲۰ فروردین ماه با ۱۹ هزار و ۹۲۷ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۸۵۲ واحدی قرار گرفت شرایطی که به گفته یک تحلیلگر بازار سرمایه به دلیل جاماندن بازار سرمایه از نرخ تورم است و این بازار را مستعد رشد می‌داند.

لینک کوتاه کپی شد
بورس ایران مستعد رشد است

محمدرضا اعلمی، کارشناس و تحلیلگر بورس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «بازار سرمایه به عنوان تنها بازار جامانده از تورم، مستعد رشد است. بسیاری از سهام‌های بازار دارای بنیاد خوب هستند و به لحاظ ارزشیابی قیمت سهام نیز برای خرید ارزنده هستند.»

وی افزود: «همچنین بسیاری از سهام‌های بنیادی بازار بورس به لحاظ عملکردی در صورت‌های مالی و دارابودن آیتم‌های کانسلیمی جزو سهام‌های مستعد رشد به حساب می‌آیند اما با این وجود به دلیل وجود ریسک‌های سیستماتیک بسیاری در سال گذشته، شاخص کل بازار بورس توانی برای رشد نداشت.»

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:‌ «سال گذشته به محض ورود پول به بازار، با ایجاد یک ریسک شاهد منفی شدن بازار و نهایتا خروج پول و تضعیف حجم معاملات بازار بورس بوده‌ایم. ابتدای سال در حالی که بازار در یک حمایت قوی قرار داشت شاهد به یکباره مثبت شدن شاخص کل بودیم که در اثر اتفاقات و منازعات منطقه‌ای و اثر یک ریسک سیستماتیک سیاسی-نظامی شاهد یک بازار قرمزپوش شدیم.»

 ارزنده بودن بسیاری از سهام‌های بازار بورس 

وی ادامه داد: «با کم‌رنگ‌شدن احتمال درگیری مستقیم تهران در منازعات منطقه‌ای و کم‌رونق‌شدن بازارهای موازی و ارزنده بودن بسیاری از سهام‌های بازار بورس سبب ورود پول به بازار شد و این ورود پول، رشد ۱۹ هزار و ۹۲۷ واحدی شاخص کل در روز دوشنبه مورخ ۲۰ فروردین ماه را به دنبال داشت.»

اعلمی عنوان کرد:‌ «به لحاظ بررسی تکنیکالی بازار به خاطر وجود گپ‌های معاملاتی بسیار به خاطر وجود تعطیلات و اثر ژانویه بر روی بازار نمی‌توان با قطعیت روند مثبت بازار را تایید کرد. اثر ژانویه در واقع اثر تقویمی مناسبات بر روی رفتار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازارهای مالی است.»

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ «تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی گواه از این موضوع دارد که مناسبات تقویمی بر روی حجم معاملات و روند بازار اثرگذار هستند. بنابراین بهتر است تصمیمات برای ورود پول به بازار تحت شرایطی اتخاذ شود که اثرات مالی رفتاری اینچنینی و ریسک‌های موجود در حداقل خود قرار دارد.»

در ابتدای مسیر یک بازار مثبت قرار داریم

وی ادامه داد:‌ «در صورتی‌که رنگ شاخص کل بعد از ایام تعطیلات عید سعید فطر سبز رنگ باشد و شاهد افزایش حجم معاملات باشیم می‌توان هدف بعدی شاخص کل را مقاومت تاریخی دو میلیون و ۵۴۸ هزار واحدی در نظر گرفت. این در حالی است که ریسک جدیدی به بازار تحمیل نشده است. بنابراین با فرض به وجود نیامدن ریسک جدیدی برای بازار، می‌توان گفت که در ابتدای یک بازار مثبت قرار داریم.»

گفتنی است در معاملات روز دوشنبه بازار شاخص هم‌وزن بازار روز سه‌شنبه با هشت هزار و ۴۰۴ واحد رشد به ۷۴۹ هزار و ۵۷۳ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۷۱۸ واحد رشد به ۴۲۰ هزار و ۸۱۵ واحد رسید.

معامله‌گران در این روز در بورس تهران نزدیک به ۱۰ میلیارد سهم و اوراق مالی را به ارزش ۵۵ هزار میلیارد ریال با انجام ۳۳۰ هزار معامله دادوستد کردند.نمادهای فارس، فملی، شپنا، وبملت، بوعلی، شبندر و نوری بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار