در گفت‌وگوی پان با نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران:

آموزش و پرورش برای رشته‌هایی که بازار کار نیاز دارد رشته‌های هنرستانی ایجاد کند

تهران (پانا) - نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:‌ یکی از رویکردهای مناسب برای تامین نیروی کار متخصص در بازار این است که آموزش و پرورش با انتخاب رشته‌هایی که بازار کار به آن نیازمند است هنرستان‌ها و مراکز آموزشی جدید احداث کند و به سمت تربیت نیروهای تکنسین حرکت کنند.

کد مطلب: ۱۴۶۲۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش برای رشته‌هایی که بازار کار نیاز دارد رشته‌های هنرستانی ایجاد کند

هامان هاشمی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با پانا اظهار کرد:‌ یکی از دغدغه‌های جدی در بازار کار کشور تامین نیروی کار است و در تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله بخش کشاورزی با کمبود نیروی کار مواجه هستیم.

وی افزود: کار در بخش کشاروزی از جمله مشاغلی است که دور از محیط کار شهری است و تامین نیروی کار متخصص چالش امروز بازار است.

هاشمی عنوان کرد:‌ یکی از مهمترین موضوعات در حوزه کار فرهنگ سازی است. در زبان فارسی متل‌ها و مثل‌ها زیادی وجود دارد که یاد می‌دهد باید پله پله و مرحله به مرحله مراحل کار را طی کرد و حتی نظام استاد و شاگردی در کشور اجرا می‌شد. امروزه توقعات فرهنگی در حوزه کار تغییر کرده و تمایل به پیشرفت با زحمت و سختی کمتر در کار جایگزین فرهنگ کار در گذشته شده است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ در فضای اینستاگرام انواع و اقسام صفحاتی وجود دارد که شما را ترغیب می‌کنند یک روزه و با زحمت کم پولدار شوید و پیام آن دورشدن از تجربه، یادگیری و آموزش است.

وی عنوان کرد:‌ باید قبول کرد که در دنیای امروز با توجه به فناوری‌های نوین تلاش و سخت کوشی برای کار جایگاه گذشته خود را از دست داده است.در دو دهه گذشته نیز به اشتباه اشتغال مدرک محور در کشور اجرایی شد که موجب شده نیروی کار از تخصص دور شود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه‌های فارغ‌التحصیلانی را به بازار کار ارایه می‌دهند که اتصال چندانی به بازار کار ندارند. البته در دو سال گذشته طرح‌های مشترکی میان دانشگاه‌ها و صنعت اجرایی شده که در تلاش است ارتباط نیروهای دانشگاهی با صنایع را برقرار کند.

وی تصریح کرد:‌ برای تربیت نیروهای متخصص و آماده باید اتصال و ارتباط مراکز آموزشی با صنایع و محیط‌های کار عملی برقرار شود و در صورت رضایت صاحبان صنعت و سرمایه نسبت به استخدام آنها اقدام شود.

هاشمی خاطرنشان کرد‌: تعریف تکنسین لایه‌ای بین نیروی کارگری و نیروی متخصص است. در گذشته لایه‌ای وجود داشت که تخصص را از بخش دانشگاهی اخذ و با نزدیکی بیشتری که به لایه‌های کارگری داشت به بدنه صنایع و بازار کار انتقال می‌داد.طی سال‌های گذشته به دلیل فرهنگ مدرک‌گرایی این لایه از دست رفت و شاهد فارغ‌التحصیلانی هستیم که تجربه کار ندارند و یا آنکه افراد دانش‌اموخته آکادمیکی وجود دارند که به دلیل دانش بالا امکان انتقال آن را به زبان ساده‌تر ندارند و پیوند در محیط کار شکل نمی‌گیرد.

وی افزود:‌ یکی از رویکردهای مناسب برای تامین نیروی کار متخصص در بازار این است که آموزش و پرورش با انتخاب رشته‌هایی که بازار کار به آن نیازمند است هنرستان‌ها و مراکز آموزشی جدید احداث کند و به سمت تربیت نیروهای تکنسین حرکت کنند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ کاری که دانشگاه‌ها برای پیوند میان صنعت، تولید و بازار در حال انجام آن هستند اتفاق مناسبی است و احتیاج به همکاری بیشتر دستگاه‌های ناظر از جمله وزارت کار و تامین اجتماعی وجود دارد که مشکلات حقوقی برای آنها ایجاد نشود.

وی بیان کرد:‌ صاحبان کار و سرمایه می‌توانند از وجود این نیروهای کار در حال آموزش به صورت پاره‌وقت استفاده کنند و به کارگرفتن این راهکار در تربیت نیروی کار ماهر نقش مهمی خواهد داشت.

هاشمی تصریح کرد:‌ اکنون کمبود نیروی کار ماهر به عنوان یکی از مهمترین چالشهای بازار کار مطرح است.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار