وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

درمان رایگان کودکان زیر 7 سال، سرمایه‌گذاری برای نظام سلامت کشور است

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت اگرچه کشور با مشکلات اقتصادی و تحریم‌های متعدد روبرو است اما در مسیر ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان کمتر از هفت سال، گام برداشته شده است و یک سرمایه‌گذاری برای نظام سلامت کشور به حساب می‌آید.

کد مطلب: ۱۴۷۴۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
درمان رایگان کودکان زیر 7 سال، سرمایه‌گذاری برای نظام سلامت کشور است

بهرام عین‌اللهی در آیین افتتاحیه «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» که صبح یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت برگزار شد، اظهار کرد: موضوع سلامت کودکان را مطرح کرده و در کانون توجه قرار داده‌ایم. پزشکی، مقاطع مختلفی از زندگی را در بر می‌گیرد و بخشی از آن مربوط به کودکان می‌شود.

وی ادامه داد: حالات روحی و رفتاری یک مادر باردار بر جنین اثر می‌گذارد؛ با توجه به این اثرگذاری باید گفت که سلامت فقط شامل بعد فیزیکی نمی‌شود بلکه بعدهای روانی را نیز در بر می‌گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است، افزود: هنگامی که یک نوزاد متولد می‌شود، اعضا و جوارح او در بدو تولد کامل نیستند و در گذر زمان کامل می‌شود. با توجه به اینکه اعضا و جوارح نوزادان در بدو تولد کامل نیست و در گذر زمان کامل می‌شود، توجه به سلامت کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است. به طور مثال، اگر یک کودک دچار تنبلی چشم شود دیگر نمی‌توان برای او کاری انجام داد و تا سال‌ها گرفتار این مشکل می‌شود.

عین‌اللهی ادامه داد: هنگامی که یک جامعه سالم باشد از منظرهای مختلف می‌تواند به رشد و نمو دست پیدا کند. ما در وزارت بهداشت بر این باور هستیم که درمان کودکان جزو درمان‌های پایه به حساب می‌آید و شرایط نباید به نحوی باشد که یک کودک به دلیل مشکلات مالی خانواده خود از درمان محروم باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کودکان به دلیل مشکلات مالی خانواده‌های خود از درمان محروم بودند، افزود: موضوع محرومیت کودکان از خدمات درمانی به دلیل مشکلات مالی یک موضوع جدید نیست. حتی برخی اساتید دانشگاه‌ها دچار نارسایی‌هایی هستند که این موضوع در فقر خانواده آنها در دوران کودکی ریشه دارد و آنها از خدمات درمانی محروم بودند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه درمان کودکان یک امر پایه در حوزه نظام سلامت به حساب می‌آید، افزود: موضوع درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال مورد توجه دولت قرار گرفت و شخص رئیس جمهور از این موضوع به طور کامل حمایت کرد. اگرچه کشور با مشکلات اقتصادی و تحریم‌های متعدد روبرو است اما در مسیر ارائه خدمات درمانی رایگان کودکان کمتر از هفت سال گام برداشتیم. اگرچه درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال هزینه‌بر است اما یک سرمایه‌گذاری برای نظام سلامت کشور به حساب می‌آید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون کشوری در سال ۶۳ آغاز شد، افزود: بررسی‌ها بیانگر این است که میزان واکسیناسیون کشور معادل ۹۰ درصد است که یک شاخص مهم در نظام سلامت به حساب می‌آید. جمهوری اسلامی ایران، موضوع سلامت کودکان را در کانون توجه قرار می‌دهد؛ این در حالی است کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند به جنایت‌های متعددی در غزه دست زده‌اند.

وی درباره دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در حمایت از سلامت کودکان گفت: توزیع شیر رایگان در مدارس از دیگر برنامه‌های دولت مردمی به حساب می‌آید.

عین‌اللهی با اشاره به کاهش میزان مرگ و میر نوزادان گفت: میزان مرگ و میر کودکان پیش از انقلاب معادل ۱۵۰ در هزار بود که این میزان به ۱۳در هزار تولد زنده رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر نوزادان در روزهای پیش از انقلاب معادل ۱۳ در هزار تولد زنده بود که این میزان به ۸ در هزار تولد زنده رسیده است.

وزیر بهداشت درباره گسترش شبکه دانشگاهی کشور گفت: پیش از انقلاب اسلامی، فقط ۸ دانشگاه علوم پزشکی در کشور فعالیت می‌کردند که این تعداد به ۷۰ مورد رسیده است. تعداد اعضای هیات‌علمی در روزهای پیش از انقلاب اسلامی معادل ۳هزار نفر بود اما تعداد حال حاضر اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۲۲ هزار نفر است. ۲۷۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۸۵۰ مرکز تحقیقات علمی در کشور وجود دارد.

عین‌اللهی با بیان اینکه از منظر دسترسی متخصصان در جایگاه ویژه‌ای قرار داریم، افزود: تمام متخصصان مرتبط با بیماری‌های کودکان در کشور حضور دارند. ۲۳ بیمارستان تخصصی کودکان در کشور به ارائه خدمات می‌پردازد؛ همچنین وزارت بهداشت در جهت افزایش بیمارستان‌های تخصصی کودکان گام برداشته است. به طور مثال، بیمارستان «حکیم» که یک مرکز درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران است به تازگی افتتاح کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نه تنها گسترش مراکز درمانی تخصصی کودکان را در کانون توجه قرار داده‌ایم بلکه در جهت تجهیز تجهیزات این مراکز اقداماتی انجام داده‌ایم. به طور مثال، دستگاه‌های سونوگرافی و انکوباتور در بیمارستان‌های کودکان نصب کرده‌ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی متخصصان کودکان گفت: بازهم تاکید می‌کنم درمان کودکان جزو درمان پایه به حساب می‌آید. ما در وزارت بهداشت در نظر داریم میزان تعرفه‌های پزشکی متخصصان کودکان را افزایش دهیم.

عین‌اللهی با بیان اینکه دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شده‌اند، افزود: این واکسن‌ها در ۷ استان کشور تزریق می‌شود و رفته رفته تمام کشور تحت پوشش این واکسن قرار می‌گیرد. بررسی‌ها بیانگر این است ۵۰ درصد مراجعه کودکان به دلیل اسهال به مراکز درمانی ناشی از روتاویرس است.

وی درباره بیماری‌های التهابی در کودکان گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که ۱۵هزار و ۳۵۴ کودک کمتر از ۵ سال به ویروس‌ پنوموکوک مبتلا می‌شود و متاسفانه میزان مرگ و میر این بیماری ۱۲۰۰ مورد است.

وزیربهداشت با اشاره به آمار بالای مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور نیز گفت: میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور زیاد است. به طور قطع، تزریق واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس می‌تواند میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور را کاهش دهد. تزریق این دو واکسن می‌تواند تا ۸۰ درصد از عفونت جلوگیری کند.

وی با اشاره به روزهای کرونایی گفت: هنگامی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد میزان ابتلا به بیماری کرونا معادل ۵۰هزار نفر بود و میزان بستری‌های افراد بدحال در هر روز معادل ۸هزار نفر بود. از زمان شیوع کرونا تا آذر ۱۴۰۰، فقط ۲۲۰۰۰ واکسن در کشور تزریق شد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم در وهله نخست ۷۰ هزار واکسن و سپس میزان تزریق واکسن به یک میلیون دوز در روز رسید.

وی درباره تزریق واکسن پنوموکوک گفت: این واکسن در ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود. همچنین واکسن روتاویروس به صورت خوراکی در ۲، ۴ و۶ ماهگی تزریق می‌شود. تزریق واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک با مخالفت‌هایی روبرو بود اما ما مسیر اجرای مولفه‌هایی که از منظر علمی تایید شده‌اند با قاطعیت گام برمی‌داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار