یک وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

مهریه‌‌ای قابل قبول است که مالیت داشته باشد

تهران (پانا) - یک وکیل پایه یک دادگستری گفت طبق قانون مدنی چیزی می‌تواند به عنوان مهریه ثبت شود که مالیت داشته باشد. بنابراین تعیین هر چیزی که ارزش اقتصادی و قابلیت خرید و فروش ندارد با منع قانونی مواجه است و نمی‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود.

کد مطلب: ۱۴۶۵۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
مهریه‌‌ای قابل قبول است که مالیت داشته باشد

مهریه‌های نامتعارف از جمله مواردی است که طی چندسال گذشته در میان زوج‌های جوان بسیار رواج یافته بود و باعث می‌شد حتی قبل از شروع زندگی مشترک، چالش‌های جدی به وجود بیاید، مواردی مانند مهریه ۲ هزار قطعه نبات، ۱۱۰ کیلوگرم گل‌یاس، ۱۰۰ هزار لیتر بنزین، سفر به ۱۲۰ پایتخت جهان، هزار بار سفر به کربلا با پای پیاده، اعضای بدن داماد، دریافت یک و نیم‌ تن گل مریم، ۲ هزاﺭ قطعه شکلات و تهیه یک کتابخانه پر از کتاب‌های فلسفی نمونه‌ای. این‌ها نمونه‌هایی از مهریه‌های غیرمتعارف است که هرکدام از آن‌ها با هدف و انگیزه‌ای از سوی خانواده‌ دختر یا شخص عروس مطالبه می‌شد.

محمد آذین، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس مسائل حقوقی در گفت‌وگو با پانا درباره وجود مهریه‌های غیرمتعارف و به ثبت‌رسیدن آن‌ها، بیان کرد: «طبق قانون مدنی چیزی می‌تواند به عنوان مهریه ثبت شود که مالیت داشته باشد. بنابراین تعیین هر چیزی که ارزش اقتصادی و قابلیت خرید و فروش ندارد با منع قانونی مواجه است و نمی‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود.»

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: «بنابراین طبق قانون مدنی ایران تعیین مهریه‌های غیرمتعارف مثل بال مگس یا قطع دست زوجین خلاف قانون و فاقد مشروعیت و بی‌اعتبار خواهد بود.»

این کارشناس مسائل حقوقی یادآور شد: «درباره مهریه‌هایی مانند دو هزار قطعه نبات یا 100 کیلو گل یاس اشکال قانونی وجود ندارد، چرا که این موارد مالیت دارند و از ارزش و بهای اقتصادی برخوردارند و به طور کلی هر موردی در صورت داشتن مالیت می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود و حتی ممکن است به ثبت برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار