در نشست خبری اعلام شد؛

شروع ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس‌اولی از فردا؛ ثبت‌نام به‌صورت حضوری و الکترونیکی انجام می‌شود

‌شرط ثبت‌نام انجام سنجش بدو ورود است/ متولدین دوم مهر ۱۳۹۶ تا اول مهر ۱۳۹۷ می‌توانند ثبت‌نام کنند

تهران (پانا) - نشست خبری مشترک حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی و مجتبی هاشمی مدیرکل ارزیابی وزارت آموزش و پرورش به‌مناسبت آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها ظهر امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۷۳۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
شروع ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس‌اولی از فردا؛ ثبت‌نام به‌صورت حضوری و الکترونیکی انجام می‌شود

حمید طریفی حسینی در این نشست با بیان اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول از فردا آغاز می‌شود‌، به دیدار اخیر معلمان با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در دیدار اخیر معلمان چند سرفصل را باز کردند و چند انتظار را از معلمان داشتند. با توجه به اینکه نقشه راه اجرایی سند تحول تصویب شده و نگاشت مدرسه‌ای سند تحول هم آماده شده، در سال تحصیلی پیش رو با یک برنامه مشخص مدرسه‌محور کار کیفیت‌بخشی را شروع خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: سرفصل دوم بحث توانمندسازی معلمان بود. امسال سال نهضت توانمندسازی معلمان است که با محوریت دانشگاه فرهنگیان در دوره ابتدایی رقم خواهد خورد. کارهای لازم برای توانمندی را برنامه‌ریزی کردیم و دوره‌های توانمندسازی معلمان در تابستان امسال برگزار خواهد شد تا کیفیت آموزشی مدنظر را داشته باشیم. سرفصل بعدی معاونت پرورشی است. ما رابطه تنگاتنگی با این معاونت داریم. قطعا برنامه‌های تربیتی و پرورشی ناظر بر ویژگی‌ها و هویت دوره ابتدایی طراحی و اجرا خواهد شد.

۱۰۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای راه‌اندازی و تجهیز خواهد شد

طریفی حسینی افزود: در حوزه تربیت‌بدنی نیز ۱۰۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای را راه‌اندازی و تجهیز خواهیم کرد تا کیفیت آموزشی در ساحت زیستی و بدنی نیز داشته باشیم.

وی گفت: یکی از انتظارات رهبری از معلمان این بود که غیر از علم‌آموزی در کشف و شناسایی استعدادهای دانش‌‌آموزان نقش‌آفرینی داشته باشند. در دوره ابتدایی موضوع استعدادپروری ‌ و خلاقیت پروری از پروژه‌های مهم ماست که با همکاری سایر معاونت‌ها آن را دنبال خواهیم کرد. ۱۰۰ ساعت در برنامه درسی در اختیار مدارس وجود دارد که مدرسه می‌تواند برنامه خود را داشته باشد ما از این ساعت استفاده خواهیم کرد تا در زمینه خلاقیت‌پروری برنامه خوبی را دنبال کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین در حوزه کیفیت نیروی انسانی، از سال گذشته شیوه جذب و استخدام معلم تغییر پیدا کرد. رویکرد شایسته‌محوری در جذب معلمان یک روش نوین است. ۲۸ هزار و ۸ نفر در حوزه آموزگاری ابتدایی و استثنایی که اخیرا برگزار شد جذب می‌شوند و در خرداد نتایج نهایی و قطعی این آزمون اعلام خواهد شد. همچنین حین خدمت معلمان در مدرسه برنامه‌ریزی داریم. سال گذشته طرح شهید همت را داشتیم که ۱۹۶ هزار نفر از معلمان ما در این برنامه شرکت کردند و طرح موفقی بود و امسال هم با اولویت معلمان جدید این کار را دنبال خواهیم کرد.

موضوع کیفیت مدارس دولتی از دغدغه‌های اصلی دولت و وزارت آموزش و پرورش است. در دو سال اخیر ۲۰۰ هزار استخدام صورت گرفته است و این کار نویدبخش این است که معلمانی را در نظام آموزشی خواهیم داشت که می‌توانند تحول و کیفیت مد نظر را رقم بزنند. از حدود ۶۳۶ هزار داوطلبی که در آزمون شرکت کردند ۲۸ هزار نفر جذب می‌شوند.

طریفی حسینی گفت: مهمترین عنصر کیفیت‌بخش نظام آموزشی معلم است و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی معلمان داشتیم و در کنار بحث کیفیت بخشی، انگیزه بخشی معلمان را نیز دنبال می‌کنیم. ما معلمانی را جذب خواهیم کرد که کیفیت مد نظر را فراهم کنند.

معاون آموزش ابتدایی به موضوع ثبت‌نام‌ها اشاره کرد و گفت: ستادی در وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان پروژه مهر داریم که پیش از شروع سال جدید مقدمات کار را شروع می‌کند و از ابتدای سال فعالیت جدی دارد تا مدارس را برای سال جدید آماده کند. یکی از پروژه‌های این ستاد، ثبت‌نام مدارس است. ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول از فردا به صورت الکترونیکی آغاز می‌شود. این دومین بار است که الکترونیکی انجام می‌شود و هدف ما از این کار تسهیل‌گری در روش‌های ارایه خدمت بوده است تا کار مردم سریع و دقیق انجام شود. 

وی در ادامه گفت: قواعد کلی ثبت‌نام در آیین‌نامه اجرایی مدارس ذکر شده و مقررات ثبت‌نام مشخص است و کار ثبت‌نام براساس این دستورات انجام می‌شود. موارد خاصی در شرایط ثبت‌نام وجود دارد. مثلاً پدر و مادر اگر شاغل باشند و گواهی اشتغال داشته باشند می‌توانند فرزندشان را در مدرسه نزدیک خود ثبت‌نام کنند. تیم‌های نظارت در مناطق مختلف مستقر می‌شوند و بر کار ثبت‌نام و رفع مشکلات نظارت خواهند داشت.

شرط ثبت‌نام انجام سنجش نوآموزان بدو ورود است

وی تاکید کرد: شرط ثبت‌نام در پایه اول، انجام سنجش نوآموزان بدو ورود است. بنابراین باید نوآموزان، ثبت‌نام پایگاه سنجش را انجام داده باشد و نتیجه را در اختیار داشته باشد. ثبت‌نام یک ثبت اولیه محسوب میشود و مدیر مدرسه باید شرایط دانش‌‌آموز را احراز کند. لذا ثبت الکترونیک به معنای ثبت‌نام قطعی در آن مدرسه محسوب نمی‌شود، بلکه مدیر مدرسه باید شرایط را احراز کند. برای ثبت قطعی اگر ثبت‌نام اولیه مشکل نداشت حتی نیازی به مراجعه به مدرسه هم نخواهند داشت و کار ثبت‌نام انجام خواهد شد.

اعلام زمان و شرایط ثبت‌نام اتباع؛ به‌زودی

طریفی حسینی افزود: ثبت‌نام اتباع را براساس دستورالعمل دیگری که به زودی ابلاغ خواهد شد انجام خواهیم داد و شرایط ثبت‌نام اتباع هم به زودی فراهم خواهد شد. 

وی تصریح کرد: اگر خانواده‌ها بخواهند نقل و انتقال دانش‌‌آموزان را انجام دهند شرایط مشخصی دارد و در سامانه مشخص است و می‌توانند اقدام کنند. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: متولدین ۱۳۹۶.۰۷.۰۲ لغایت ۱۳۹۷.۰۷.۰۱ می‌توانند ثبت‌نام پایه اول را انجام دهند. در مناطق شهری تا ۸ سالگی و در روستاها تا ۱۰ سالگی نیز ثبت‌نام انجام می‌شود. 

وی گفت: برای ثبت‌نام میان پایه هم که بعداً شروع خواهد شد نیاز به مراجعه حضوری نیست. ما با ستادهای ثبت‌نام مناطق خود در استان‌ها به ویژه کلان‌شهرهادهماهپگ هستیم. این‌ها بررسی خواهند کرد براساس ظرفیت مدرسه تصمیمات را خود مناطق بگیرند. در مدارسی که در مناطق مرزی مناطق آموزشی هستند انعطاف لازم در همکاری با خانواده‌ها صورت خواهد گرفت.

برای ثبت‌نام، خانواده‌ها باید به پنجره ملی خدمت دولت هوشمند مراجعه و وارد پنجره آموزش و پرورش شوند، یا به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند. بعد از ثبت‌نام به خانواده‌ها کد رهگیری داده می‌شود. 

مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: سالیان گذشته، هم ستاد ثبت‌نام داشتیم هم یک پروژه مهر که جدا بودند اما با توجه به شرایط خاصی که ثبت‌نام دانش‌آموزان دارد یک تغییر ماهوی صورت گرفت. پروژه مهر به عنوان کلان پروژه تعریف شده و ثبت‌نام دانش‌آموزان هم به عنوان یکی از کارگروه‌های ۹گانه تعریف شده است.

وی ادامه داد: در قالب کارگروه کیفیت‌بخشی آموزشی و ثبت‌نام مدارس ابتدایی با مدیریت معاون ابتدایی و در کارگروه کیفیت‌بخشی آموزشی و ثبت‌نام مدارس متوسطه با مدیریت معاون متوسطه، کار را پیش می‌ببریم.

فرایند ثبت‌نام تا ۳۱ مرداد ادامه دارد

هاشمی افزود: جمعیت پایه کشور در حوزه ابتدایی در حال تثبیت است و حتی کمتر می‌شود. بنابراین ما در حوزه ظرفیت سازی برای ثبت‌نام هیچ مشکلی نداریم. فردا آغاز ثبت‌نام است و این فرآیند ادامه دارد و تا ۳۱ مرداد ادامه خواهد داشت. 

اعلام زمان ثبت‌نام میان‌پایه‌ها

وی تاکید کرد: یک امکان برای ارائه خدمات بهتر به خانواده‌ها فراهم شده تا الکترونیکی ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام حضوری هم وجود دارد و ما ابزار ثبت‌نام الکترونیکی و حضوری را برای همگان فراهم کرده‌ایم. پایه اول و هفتم و دهم یعنی میان‌پایه‌ها نیازی به مراجعه حضوری ندارند. ثبت‌نام پایه‌های هفتم و دهم پس از اعلام نمرات دانش‌‌آموزان در پایه ششم و نهم شروع خواهد شد. 

هاشمی با بیان اینکه تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا هیچ دانش‌آموزی از چرخه تحصیل بازنماند، گفت: شعار ثبت‌نام امسال «ثبت‌نام مطلوب و عدالت‌محوری و خانواده‌مداری» است. 

رئیس ستاد پروژه مهر ادامه داد: در دولت سیزدهم همه فعالیت‌ها باید براساس عدالت و رضایت مردم باشد. بنابراین اصل حرمت و تکریم خانواده در فرآیند ثبت‌نام باید مورد توجه باشد. همچنین ثبت‌نام نباید پیچیده باشد که به عنوان گره فکری خانواده در‌آید و تسهیلاتی در این راستا را مد نظر داریم.

هاشمی عنوان کرد: شفاف‌سازی در ثبت‌نام موضوع مهمی است که باید مورد توجه باشد، شفاف‌سازی می‌تواند به پرسش‌های خانواده پاسخ دهد. برای هدایت درست این فرآیند در ابتدا ضوابط را اعلام و ابلاغ کردیم، سپس برای داشتن نظام مناسب تسهیل‌گر در مناطق آموزش و پرورش را گذاشتیم که امسال این کار را دنبال می‌کنند در واقع ه رکس در این فرآیند ثبت‌نام یه مشکل برخورد می‌تواند به منطقه مراجعه کند.

رییس ستاد پروژه مهر یادآور شد: نظارت‌های میدانی در فرآیند ثبت‌نام صورت می‌گیرد، سال گذشته ۸۶ هزار بازدید میدانی به منظور رفع موانع در این فرآیند صورت گرفته است. کل عملیات ثبت‌نام به صورت آماری مدنظر است.

هاشمی خاطرنشان کرد: تلاش بر این بوده که کاری مدیریتی انجام دهیم که همکاران تا ۳۱ مرداد به درستی اقدامات لازم را مدنظر قرار دهند.

تلاش برای کاهش تنوع مدارس 

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش افزود: بحث شفاف سازی در ضوابط ثبت نام باید مورد توجه قرار بگیرد. گوناگونی مدارس امروز به عنوان یکی از نظام مسائل وزارت آموزش و پرورش شناخته می‌شود. تنوع مدارس باعث شده سوالات زیادی برای مردم در رابطه با ثبت نام پیش بیاید؛ طبیعتا شفاف سازی و آگاه سازی مردم می تواند در این زمینه کمک زیادی بکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار