رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا خبر داد:

‌تهیه و ارائه «راهنمای عمل آزمون‌های نهایی» در فروردین امسال

تهران (پانا) - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش از تهیه و ارائه بسته «جدول هدف محتوا» به‌عنوان راهنمای عمل آزمون‌های نهایی برای طراحان، ‌دبیران و دانش‌آموزان ‌‌در فروردین امسال خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۶۴۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
‌تهیه و ارائه «راهنمای عمل آزمون‌های نهایی» در فروردین امسال

محسن زارعی در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات بسته آموزشی مخصوص امتحانات نهایی دانش‌آموزان، اظهار کرد: «در حال ‌حاضر یک جدول هدف محتوا‌ در اختیار طراحان قرار می‌گیرد. طبق این جدول براساس اهدافی که هر درس دارد، طراحان ‌تعیین می‌کنند که سوال‌شان کدام هدف را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد‌. قرار شد ما این جدول را با همکاری مرکز، معاونت آموزش متوسطه و سازمان پژوهش توسعه دهیم. براین اساس که هدف از هر درس براساس چه نوع سطح شناختی مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد، کدام پرسش اساسی مورد نظر است، با چه نوع سوالی مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد، مثلا سوال تشریحی است، کوتاه پاسخ است و ... . چه بارمی به آن تعلق می‌گیرد. به این ترتیب هم برای دانش‌آموزان، فضای آزمون روشن می‌شود و هم برای دبیران؛ که بدانند آزمون نهایی که طراحی می‌شود این طراحی سوال مبتنی بر چه اهدافی است، چه پرسش‌های اساسی را مورد هدف قرار می‌دهد و اینکه چه بارمی هم به آن تعلق می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «یعنی کاملا فضای سوالات برای دانش‌آموزان و دبیران روشن است و طراحان هم مقید به این خواهند شد که در قالب این چارچوب، کار طراحی سوال‌شان را انجام دهند.»

زارعی با بیان اینکه این بسته در حال نهایی‌سازی است، گفت: «‌بسته معاونت متوسطه آماده شده و بسته سازمان پژوهش هم در حال نهایی‌سازی است، این دو، باید یکی شده و تبدیل به یک بسته شوند‌ تا یک راهنمای عمل برای طراحان و هم دبیران و دانش‌آموزان ‌شود تا در نهایت بدانند طراحی سوالات آزمون‌های نهایی در چه چارچوبی انجام می‌شود.» 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: «کارهای تبدیل دو بسته به یک بسته واحد انجام ‌و انشاالله تا نیمه اول فروردین این بسته نهایی و ارائه خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار