رقابت 409 اثر از 21 استان در جشنواره شهر من

اصفهان (پانا) - معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: شهر من نخستین جشنواره‌ای است که مخاطب خود را کودک و نوجوان قرار داده و با هدف ارائه مفاهیم اجتماعی در قالب های ادبی با رویکرد شهروندی، برنامه ریزی و اجرا می شود.

کد مطلب: ۹۹۰۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
رقابت 409 اثر از 21 استان در جشنواره شهر من

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مرتضی رشیدی معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی با عنوان (شهر من) و رونمایی از فرهنگ نامه بزرگ شهروندی، اظهار کرد: نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی با هدف ارائه مفاهیم اجتماعی در قالب های هنری، ادبی و ... برنامه ریزی و اجرا می شود.
وی تصریح کرد: در حوزه معاونت اجتماعی تلاش می شود تمام مفاهیم و دغدغه های سازمان در حوزه اجتماعی در شکلی متفاوت که مورد پذیرش بهتر جامعه به ویژه نسل جوان است عرضه شود. این جشنواره نزدیک به یک سال پیش توسط اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان پیشنهاد شد و نزدیک به 6 ماه کار کارشناسی روی آن صورت گرفت.
رشیدی با بیان اینکه روز پنج شنبه هفته جاری 12 دی ماه اختتامیه این جشنواره برگزار می شود، ادامه داد: این جشنواره از چند جهت می تواند حائز اهمیت باشد. اول اینکه تاکنون جشنواره ای پیرامون موضوعات شهروندی با این وسعت و ترکیب برگزار نشده بود، همچنین نخستین جشنواره ای است که مخاطب خود را کودک و نوجوان قرار داده و امیدوارم این گروه فعال و پویای جامعه بتوانند نقشی را در انتقال مفاهیم به خانواده ها و اجرای آنها توسط مردم در سطح اجتماع داشته باشد.
وی با اشاره به موضوعات نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی، اضافه کرد: اخلاق شهروندی و سلامت روان، پسماند و بازیافت، پارک ها و فضای سبز، آتش نشانی و حوادث ایمنی، حمل ونقل عمومی و هوای پاک، مصرف بهینه انرژی از جمله این موضوعات است، قالب موضوعات جشنواره مباحث مربوط به دغدغه های محیط زیستی است زیرا شهرداری و حوزه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری خودش را نه تنها از این دغدغه ها جدا نمی بیند بلکه خود را در این حوزه که گریبان جوامع زیادی را گرفته مسئولیت پذیر می داند و تلاش می کند از ابزارهای مختلف برای رسیدن به اهداف ترسیم شده استفاده کند.
معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به تعداد آثار رسیده به جشنواره، گفت: 409 اثر از 21 استان به دبیرخانه جشنواره رسیده که نوید بخش اتفاق بسیار خوبی است و می توانیم امسال و سال آینده با تمرکز بر محتواهای فرهنگی آثار خوبی را در حوزه شهروندی چاپ کرده و به نشر برسانیم.

وی با بیان اینکه جوایز خوبی برای برگزیدگان جشنواره در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: در این جشنواره تمرکز بر فعالیت های شهروندی و دغدغه های این حوزه، مدیریت شهری و تعامل دوسویه با مردم دنبال شد؛ تمرکز روی این موارد ایجاب می کرد تا جشنواره به این شکل برگزار شود.
وی افزود: نگاه ما در حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری یک نگاه ساختار گرا است به این معنا که تمام ادارات سازمان در یک چرخه تعاملی با یکدیگر وظایف خود را انجام می دهند.
معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: تفاهمنامه ای با اداره آموزش و پرورش به امضا رسید تا تیم فرهنگی اجتماعی شهرداری در مدارس حضور یابد، ویژه برنامه ای نیز به همین منظور با عنوان کلاس شهر برگزار شد که در این برنامه مفاهیم شهروندی در قالب کلاس شهر به دانش آموزان منتقل می شود که طرح موفق و کم نظیری در کشور بود.
وی با اشاره به بودجه برگزاری این جشنواره، افزود: بودجه جشنواره بلافاصله پس از برگزاری جشنواره در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات شهرداری اصفهان(سامانه شفافیت) اعلام می شود، هدفمان این است که هزینه زیادی برای برگزاری جشنواره صرف نشود.
تدوین فرهنگ نامه بزرگ شهروندی، اقدامی بی نظیر در کلان شهرها
رشیدی با اشاره به رونمایی از فرهنگ نامه بزرگ شهروندی، تاکید کرد: این فرهنگنامه مجموعه ای از اطلاعات و قوانین و مقرراتی است که در 12 موضوع مانند حوزه های حمل و نقل و ترافیک، پسماند، فضای سبز، ‌آتش نشانی و ... آماده شده و به صورت کاربردی در اختیار فرهیختگان، هنرمندان، رسانه ها و مردم قرار می گیرد. این فرهنگ نامه در قالب بخش های مجزا در 12 عنوان و 10 جلد تهیه شده و به شهروندان کمک می کند تا از این قوانین و مقررات اطلاع داشته باشند. این فرهنگنامه به صورت کاربردی در سایت شهرداری در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و می تواند منبع مهم و کاملی برای کلان شهرها، هنرمندان، شهروندان و رسانه ها باشد.
وی افزود: یکی از دغدغه های بزرگ کلانشهرها دسترسی راحت به اطلاعات است، این فرهنگ نامه نه تنها به شهر اصفهان کمک می کند بلکه می تواند مورد استفاده سایر شهرهای کشور قرار بگیرد.
تبدیل دانش شهروندی به رفتار شهروندی هدف جشنواره شهر من
رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه اصلی ترین رسالت اداره توسعه فرهنگ شهروندی آموزش ارتقای فرهنگ شهروندی و تبدیل دانش شهروندی به رفتار شهروندی برای داشتن یک زندگی راحت تر و امن تر است، اظهار کرد: برای تحقق این آموزش ناگزیر به استفاده از زبان هنر هستیم،‌ در تمام جوامع و اندیشه ها همواره به آموزش کودک و نوجوان اهمیت بیشتری داده شده است که از همین رو به سمت برگزاری این جشنواره حرکت کردیم.

احمد رضایی، محصول محوری را یکی از ویژگی های برگزاری جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی ذکر کرد و افزود: جشنواره شعر و داستان برگزار شد تا هنرمندان، شاعران و نویسندگانی برای مخاطب کودک و نوجوان با محتوای شهروندی شعر و داستان بگویند؛ بنابراین در اداره شهروندی به دنبال آثار خوب و مطلوب برای تاثیرگذاری بهتر هستیم.
وی با بیان اینکه 409 اثر از 21 استان و از سوی 173 نفر به این جشنواره ارسال شده که استقبال بی نظیری را نشان می دهد، افزود: تعداد آثار در بخش شعر 161 اثر . در بخش خردسال(27 اثر)، بخش کودک(79 اثر) و بخش نوجوان (55 اثر) است، همچنین 248 اثر نیز در بخش داستان به دبیرخانه جشنواره رسیده است.
رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی با اشاره به تعداد آثار به تفکیک موضوع در هر بخش، ‌افزود: در بخش شعر 51 اثر، در بخش اخلاق شهروندی و سلامت روان 25 اثر، در بخش حمل و نقل عمومی و هوای پاک 25 اثر، در بخش پسماند و بازیافت 41 اثر، در بخش پارک و فضای سبز، آتش نشانی و حوادث ایمنی 9 اثر و در بخش مصرف بهینه انرژی 10 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی در ادامه با اشاره به آثار رسیده در بخش داستان، ادامه داد: در این بخش در زمینه اخلاق شهروندی و سلامت روان 113 اثر، حمل و نقل عمومی 25 اثر، پسماند و بازیافت 52 اثر، پارک ها و فضای سبز 33 اثر، آتش نشانی و خدمات ایمنی 6 اثر و مصرف بهینه انرژی 19 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که 21 استان را در دو بخش شعر و داستان شامل می شود.
رضایی با بیان اینکه آثار در سه مرحله داوری شد، تاکید کرد: تعداد قابل توجهی کارشناس در این حوزه آثار را مورد مطالعه و داوری قرار دادند. همزمان با رسیدن آثار کمیته ای در اداره فرهنگ شهروندی تحت عنوان کمیته ارزیابی شکل گرفت تا آثار را برای کارکردهای مختلف مانند تبدیل به کتاب، صوت، ترانه، کارت پستال و ... مورد ارزیابی قرار دهند.
اهمیت کاربردی بودن آثار از نگاه جشنواره
دبیر علمی جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی(شهر من) نیز گفت: سعی شد در این جشنواره موضوعی بودن و کاربردی بودن از نظر محتوا در زندگی روزمره مردم مورد توجه قرار بگیرد، همچنین جشنواره گستره خوبی از نظر جغرافیایی در کشور دارد و استان های زیادی در این جشنواره شرکت کردند.
معتمدی تصریح کرد: سعی شد از تمام ظرفیت کارشناسی داوری شهر اصفهان در این جشنواره استفاده شود، برای مرحله نهایی جشنواره نیز از داوران مجرب کشوری استفاده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار