قرص برنج جان 79 مازندرانی را گرفت

ساری (پانا) - 79 نفر در مازندران در 8 ماه اخیر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند.

کد مطلب: ۹۹۰۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
قرص برنج جان 79 مازندرانی را گرفت

قرص برنج و به عبارت علمی‌تر آلومینیوم فسفید به عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج انبار شده، غلات و خوراک دام استفاده می‌شود. گرچه تنها سه گرم وزن دارد اما مرگ‌آور است؛ آن هم مرگی دردناک. طی سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و در نهایت جان فرد مسموم‌شده را می‌گیرد.

به گفته رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو، قرص برنج کالای ممنوعه به شمار می‌رود و واردات آن از شبکه قاچاق صورت می‌‌گیرد.

یسنا به‌منش در آبان‌ماه سال جاری اعلام کرد که در پنج ماه نخست سال، ۳۴۶ مورد مرگ ناشی از قرص برنج در کشور ثبت شده است.

به نظر می‌رسد به سه دلیل افراد ممکن است از قرص برنج استفاده کنند؛ مصرف اشتباه قرص موجود در برنج، مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا که دارای ترکیبات قرص برنج هستند و مصرف آن با هدف خودکشی سریع.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی استان اعلام کرده است که در هشت ماهه سال جاری 79 نفر شامل 51 مرد و 28 زن بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 39 درصد افزایش داشت.

طبقه گفته او بر اساس گزارش ارجاعی از مراکز پزشکی قانونی استان، از این افراد 47 نفر متاهل و مابقی مجرد بوده‌اند.

عباسی معتقد است که باید تدابیری سختگیرانه برای جلوگیری از توزیع قرص برنج صورت گیرد: «هر چند طی سال‌های گذشته و طبق آمارهای موجود شاهد کاهش تلفات قرص برنج در استان بودیم اما اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن؛ اعمال محدودیت‌های جدی‌تر در دسترسی افراد به این ماده مهلک و نیز برخورد با توزیع کنندگان آن و بالابردن آگاهی کسانی که به قصد تهدید خانواده‌ها، جان خود را به خطر می‌اندازند، مورد تاکید است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار