در نشست خبری هفته پرستار عنوان شد:

آذربایجان شرقی نیازمند 3000 پرستار برای رسیدن به حداقل های استاندارد جهانی

تبریز (پانا) - رییس نظام پرستاری آذربایجان شرقی گفت که برای رسیدن به حداقل های استاندارد جهانی نیازمند 3 هزار پرستار در استان هستیم،

کد مطلب: ۹۹۰۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
آذربایجان شرقی نیازمند 3000 پرستار برای رسیدن به حداقل های استاندارد جهانی

محمد ارشدی در نشست خبری هفته پرستار با تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت زینب (س) و آغاز هفته پرستار بیان کرد: با توجه به این که امسال هفته پرستار با اغاز سال میلادی 2020 همزان شده است. بنابراین از سوی سازمان بهداشت جهانی امسال به عنوان سال پرستار نام گرفته است که نشان از جایگاه و اهمیت شغل پرستاری است.

او ادامه داد: شعار امسال هفته پرستار " جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت" است که در استان نیز همزمان با این هفته برنامه های مختلفی در جهت تکریم جایگاه پرستاران اجرا می شوند.

رییس نظام پرستاری استان در ادامه در خصوص وضعیت آمار پرستاران گفت: از 140 هزار پرستار شاغل در سطح کشور 6 هزار و 500 نفر آنان در استان مشغول خدمت در بخش های دولتی و غیردولتی هستند.

ارشدی افزود: بر اساس استانداردهای جهانی در کشور 300 تا 360 هزار پرستار نیاز داریم که با این احتساب کمتر از 50 درصد نیاز کشورمان به پرستار تامین شده است و برای ارایه خدمات بهتر به بیماران، نیازمند جبران نیروی انسانی هستیم.

او با بیان این که در استان نیز برای رسیدن به حداقل های استاندارد جهانی نیازمند 3 هزار پرستار هستیم، گفت: در 3 سال گذشته هزار نفر پرستار به صورت موقت در استان جذب و به کارگیری شده اند ولی به دلیل این که طیف عظیمی از پرستاران استان در سن بازنشستگی هستند با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم.

رییس نظام پرستاری استان گفت: از پرستاران شاغل در استان نیز تا کنون هزار و 600 نفر موفق به کسب صلاحیت حرفه ای در طول سال های گذشته شده اند.

فعالیت 9 واحد دانشگاهی پرستاری با 2 هزار دانشجو در استان

ارشدی با اشاره به اقدامات موثر استان در زمینه مراقبت و نوآوری بیان کرد: اولین استانی هستیم که در مقطع دکترای پرستاری پذیرش داریم و در حال حاضر 9 واحد دانشگاهی در استان با 2 هزار دانشجو در حوزه تربیت پرستار فعالیت دارند و سالانه 500 نفر نیز از استان در این رشته فارغ التحصیل می شوند.

او ادامه داد: با وجود فارغ التحصیلی این تعداد دانشجوی پرستاری با توجه به خلاهای گذشته نیروی انسانی همچنان در این حوزه کمبود شدید نیرو یکی از بزرگترین معضلات جامعه پرستاری است.

طرح قاصدک از شفافیت لازم برخوردار نیست

رییس نظام پرستاری استان در خصوص پرسش مطرح شده در مورد طرح قاصدک نیز گفت: دریافتی پرستاران ترکیبی از حقوق، اضافه کاری و کارانه است. از سه سال گذشته نرم افزار قاصدک از سوی وزارت برای تعیین میزان پرداختی پرستاران به استان ها ابلاغ شد که متاسفانه از شفافیت لازم برخوردار نیست و میزان اضافه کاری و کارانه در آن مشخص نیست.

ارشدی گفت: استان اذربایجان شرقی یکی از اولین استان هایی بود که در اجرای طرح قاصدک مقاومت کرد چون ابهامات زیادی داشت و اولین دانشکده ای بودیم که نقد آن را به وزارت بیان کردیم.

بررسی وضعیت بیمار، تشخیص پرستاری، طرح مراقبتی و درمان لازمه شغل پرستاری

رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان این که تصویری که جامعه امروزی از پرستار دارد تصویر واقعی نیست، گفت: همانند حرفه پزشکی که شامل مراحل بررسی وضعیت بیمار، تشخیص پزشکی، طرح درمان و معالجه می باشد رشته پرستاری نیز شامل مراحل بررسی وضعیت، تشخیص پرستاری،طرح مراقبتی و درمان است که به دلیل کمبود شدید نیروی انسانی در این حوزه به شکل کامل اجرا نمی شود.

فعالیت اولین دانشکده پرستاری کشور در تبریز

وحید زمان زاده در ادامه گفت: تبریز جزء اولین ها است و دانشکده پرستاری از 103 سال گذشته برای اولین بار در کشور در تبریز شروع به تربیت پرستار کرد و البته در ارومیه این کار قبل از تبریز آغاز شد ولی بعد از یک سال فعالیت آن متوقف شد.

فعالیت 52 هیات علمی در استان و تحصیل 1058 دانشجوی پرستاری در تبریز

وی افزود: در حال حاضر نیز 52 هیات علمی در رشته های مختلف پرستاری در استان داریم و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش دانشجو داریم که در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف پرستاری کودکان، نوزادان، جراحی، اورژانس، سلامت جامعه، سلامت روان و.. پذیرش داریم.

رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: هزار و 58 نفر دانشجو در تبریز در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند.

25 درصد از تولید علم دانشگاه علوم پزشکی تبریز متعلق به دانشکده پرستاری است

زمان زاده با بیان این که از 194 دانشکده پرستاری در کشور 109 دانشکده دولتی هستند، گفت: دانشکده پرستاری تبریز از نظر پژوهش رتبه سوم و یا چهارم در نمایه اسکوپوس را دارد و 25 درصد از تولید علم دانشگاه علوم پزشکی تبریز متعلق به دانشکده پرستاری است.

وی افزود: 16 مرکز تحقیقاتی و 30 مجله پژوهشی معتبر در سطح کشور داریم .

برخی موسسات آموزش عالی استانداردهای لازم رشته پرستاری را ندارند

رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: علی رغم نیاز مبرم به پرستار متاسفانه در سطح کشور برخی موسسات ذآموزش عالی استانداردهای لازم برای پذیرش و آموزش دانشجو در رشته پرستاری را ندارند برای این که این رشته امکانات خاص خود را می طلبد.

تلاش برای احیای ردیف بودجه نظام پرستاری

مدیر پرستار دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست در خصوص مشکلات جامعه بیان کرد: در 4 سال گذشته متاسفانه شورای عالی نظلم پرستاری کشور تعامل خوبی با مجلس و سایر نهاد ها نداشت و در نهایت این عدم تعامل سبب حذف ردیف بودجه کشوری نظام پرستاری شد.

عبداله صفری افزود: در دور پنجم شورای عالی نظام پرستاری که از 3 ماه پیش شروع به کار کرده اند خوشبختانه طیفی روی کار آمدند که به تعامل اعتقاد دارند و در این مدت با رییس مجلس، معاون اول رییس جمهوری و وزیر بهداشت جلسه داشتند.

وی افزود: هرچند که اکنون زمان بودجه نویسی گذشته است ولی شورای عالی تلاش دارد حداقل برای بیماری های مزمن دیابت، سرطان، سکته مغزی و نوزادان اعتبار بگیرد.

نیاز کشور برای جذب 180 هزار پرستار جدید

مدیر پرستار دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه گفت: سه نوع جذب پرستار داریم که بر اساس نسبت جمعیت بایستی برای هر هزار نفر 4 پرستار داشته باشیم، بر اساس نسبت به پزشک که باید نسبت به هر پزشک 3 پرستار کار کنند و بر اساس تخت که 2 و نیم پرستار باید مشغول خدمت شوند که بر اساس هرکدام از این شاخص ها تقریبا 300 هزار پرستار در کشور نیاز است که در حال حاضر 116 هزار پرستار شاغل داریم که بر این اساس تقریبا باید 180 هزار پرستار دیگر جذب و به کارگیری شوند.

صفری افزود: با توجه تحول سلامت که در کشور اجرایی شد از سال 92 نسبت پرستار به تخت 1/3 بود که یک رسیده است.

وی گفت: علی رغم نیاز مبرم پرستار از طریق آزمون های پیمانی و شرکتی و به کارگیری برخی به شکل طرحی هنوز با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم و آزمون استخدامی 10 هزار پرستار در سال 99 نیز در اسفند ماه برگزار خواهد شد.

برنامه های هفته پرستاری در استان

مدیر پرستار دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این که برنامه های هفته پرستار در استان امروز با نشست خبری آغاز شد، گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان با حضور پرستاران نمونه و سخنرانی رییس نظام پرستاری پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته از برنامه های مهم این هفته خواهند بود.

صفری افزود: برنامه شاخص نیز روز سه شنبه 11 دی ماه در مرکز همایش های بین المللی تبریز واقع در خاوران ساعت 9 صبح با حضور استاندار و امام جمعه تبریز و جمعی از پرستاران استان برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار