16 سال از درگذشت ایرج بسطامی در زلزله بم گذشت

رشت (پانا) - 16 سال از پرواز همیشگی ایرج بسطامی خواننده موسیقی سنتی کشورمان و سالروز حادثه تلخ زلزله بم و درگذشت عده زیادی از هم وطنانمان در این رخداد تلخ گذشت.

کد مطلب: ۹۸۹۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
16 سال از درگذشت ایرج بسطامی در زلزله بم گذشت

پنجم دی ماه 1382 زمین لرزه ای به بزرگی 6/3 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ، شهرستان بم و حوالی آن در 200 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان را لرزاند و بر اساس آمار رسمی تعداد جان باختگان این زلزله 26 هزار و 271 نفر اعلام شد. این زلزله مهیب بسیاری از هم وطنانمان را به کام مرگ کشاند . ایرج بسطامی هنرمند محبوب کشورمان یکی از افرادی بود که در زلزله بم جان باخت . امروز 16 سال از این حادثه تلخ میگذرد.

16 سال از پرواز همیشگی ایرج بسطامی خواننده موسیقی سنتی کشورمان گذشت. به همین مناسبت زندگی نامه کوتاهی از ایرج بسطامی را در اختیارتان قرار میدهیم.

زنده یاد ایرج بسطامی در زلزله بم درگذشت.

ایرج بسطامی یکم آذر 1336 هجری خورشیدی در شهرستان بم کرمان دیده به جهان گشود، وی دوره ی کودکی خویش را با تشویق پدر و پدربزرگش در راه فراگرفتن آواز و نواختن سازهای گوناگون گذراند و در نوجوانی به منظور یادگیری کامل این فن نزد عمویش یدالله بسطامی نوازنده ی چیره دست کرمان رفت و با سبک استاد عبدالله خان دوامی از استادان برجسته ی موسیقی اصیل ایران آشنا شد.

هر یک از اعضای خانواده او، از جد پدری گرفته تا پدربزرگ و پدر در زمینه خواندن آواز و نواختن سازهای مختلف تجربه داشتند. تولد و رشد ایرج در چنین خانواده ای به همراه استعداد ذاتی اش موجب گردید که او از پنج سالگی به خواندن آواز علاقه نشان دهد. این علاقه و پیگیری موجب شد که پدر بزرگ به استعداد شگرف وی در زمینه فراگیری آواز پی برده و بارها به دیگران تأکید کند «او در آینده خواننده بزرگی خواهد شد». از این رو، پدر ایرج کمر همت بست تا این کودک مستعد را در مسیر صحیح آموزش قرار دهد و اینگونه شد که ایرج نخستین معلم آواز خویش را در خانه و در هیئت پدر یافت. ایرج در این سال ها ردیف های آوازی در مکتب تهران سبک استاد عبدالله خان دوامی را نزد عمویش یدالله بسطامی فرا گرفت و در ادامه و در سن 22 سالگی به جرگه شاگردان محمدرضا شجریان پیوست.

تصنیف گل پونه ها (که بسطامی آن را در آلبوم رقص آشفته منتشر کرد اما پس از مرگ بسطامی نسخه های دیگری از آن در آلبوم های حال آشفته و کنسرت بسطامی و گروه همایون (گل پونه ها 1) منتشر شد) پس از مرگ وی در ایران آوازه ملی یافت. تصنیف گل پونه ها، معروف ترین اثر با صدای ایرج بسطامی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار