کدام ارگان عهده‌دار صدور مجوز مراکز مشاوره و روان‌شناسی است

تهران (پانا) - معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید این سازمان تنها صادر کننده مجوز فعالیت مراکز ارائه دهنده خدمات مشاوره و روانشناسی در کشور است.

کد مطلب: ۹۸۹۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
کدام ارگان عهده‌دار صدور مجوز مراکز مشاوره و روان‌شناسی است

اختلافات دو سازمان نظام روانشناسی و بهزیستی بر سر صدور مجوز مراکز روانشناسی، قدمتی چند ساله دارد. به گونه‌ای که هر دو سازمان‌ خود را قانونا مرجع صدور مجوز می‌دانند. طبق اعلام نظر سازمان نظام روانشناسی اکنون صدور مجوز از نظر قانونی به صورت انحصاری در اختیار این سازمان قرار دارد و براساس ماده ۵۷ احکام دائمی برنامه ششم، سازمان بهزیستی می‌تواند برای جامعه هدف خود مراکزی را جهت ارائه مشاوره اجتماعی راه‌اندازی کند. از سویی دیگر سازمان بهزیستی نیز می‌گوید براساس همین ماده احکام دائمی برنامه ششم توسعه، این سازمان متولی سلامت اجتماعی است و مجوز مراکز مشاوره و روان‌شناختی نیز توسط آن صادر می‌شود.

در همین راستا، مجید رضازاده، معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با پانا درباره صدور مجوز فعالیت مراکز مشاوره گفت: «طبق ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور و ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان بهزیستی تنها صادرکننده مجوز مراکز مشاوره و روانشناسی است و طبق این قانون سازمان نظام روانشناسی فقط می‌تواند برای روانشناسان مجوز کار و پروانه کسب صادر کند.»

وی خاطرنشان کرد: «چنانچه سازمان نظام روان شناسی به صدور مجوز برای فعالیت مراکز روان‌شناسی اقدام کند این کار غیر قانونی است و در این زمینه جلسات خصوصی نیز با مجلس شورای اسلامی برگزار شده است و در این باره مواردی تاکید شده است.»

معاون توسعه و پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تاکید کرد: «رویکرد سازمان بهزیستی استفاده از ظرفیت مراکز غیردولتی در ارائه خدمات مشاوره است و اکنون بیش از 90 درصد مراکز روان‌شناسی ما خصوصی است. سازمان بهزیستی نیز علاقه‌مند است از ظرفیت‌های سازمان نظام روانشناسی و بخش غیردولتی استفاده کند.»

وی تأکید کرد: «سازمان نظام روانشناسی به جای افزایش ظرفیت‌های همکاری، بر روی موضوعاتی مانند صدور مجوز تاکید دارد در واقع باید گفت که سازمان نظام روانشناسی یک حوزه صنفی است و باید در این حوزه فعالیت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار