مدیر‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی:

۹۲.۶ درصد جمعیت آذربایجان‌غربی باسوادند

ارومیه (پانا) - در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میزان باسوادی مردم استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۳۷ درصد بود که هم اکنون به 96.2درصد رسیده است‌. خبر را مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی اعلام کرده است.

کد مطلب: ۹۸۹۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
۹۲.۶ درصد جمعیت آذربایجان‌غربی باسوادند

ابراهیم محمدی به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت سوادآموزی در جمع کارکنان معاونت نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش استان و شهرستان ارومیه افزود: برای شتاب بخشی‌ سواد‌آموزی می‌توان اقدامات بسیار کارسازی را انجام داد که همواره زمینه آن فراهم است.

وی اضافه کرد: پوشش ۱۰۱درصدی در حوزه سواد‌آموزی در سال گذشته نیز از موفقیت‌های این بخش است و عملکرد خوبی داریم .

وی با بیان اینکه نیازمند عزم ملی برای ریشه کنی بیسوادی هستیم ادامه داد: استفاده از توان و مشارکت خانواده‌ها و معتمدان محلی و ائمه جمعه و جماعات در این زمینه لازم است.

محمدی با اشاره به اینکه تشکیل کمیته خاص و مشترک در معاونت سواد‌آموزی استان برای ارومیه لازم است، اظهار داشت : اغلب بیسوادان حاشیه‌نشین هستند و برای پوشش آنان برنامه ریزی خاص و اهتمام ویژه لازم است.

او با بیان این که ایجاد انگیزه لازمه موفقیت در این بخش است، گفت: هرچقدر سطح آگاهی جامعه بالا برود اتفاقات خوبی در حوزه های مختلف رخ می‌دهد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان هم در این دیدار صمیمی با بیان این مطلب که حضرت امام خمینی (ره) با توجه به وضعیت نامطلوب سواد در ایران و نقش سواد در توسعه کشور ، فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی را در هفتم دیماه سال 58 را صادر کرد گفت: میانگین سواد در سال 1355 - 37/1 درصد بود که در سرشماری سال 95 به 90/7 درصد رسیده است.

صمیمی در ادامه هدف از تاسیس نهضت سوادآموزی را در مرحله اول آموزش همگانی خواندن و نوشتن و در مرحله دوم بعنوان برنامه بلند مدت برای ارتقای آگاهی علمی و فرهنگی افراد برای کمک به استقلال کشور دانست.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در طول چهل ساله تاسیس نهضت سوادآموزی 40 برنامه موفق برای ارتقای سطح سواد جامعه از طرف سازمان صورت گرفته است.

او توسعه مراکز یادگیری محلی، اجرای طرح اولیای بیسواد، آموزش زنان و دختران روستایی و عشایری، آموزش icdl برای سوادآموزان دوره انتقال، به صفر رساندن بیسوادی تا سال 1404 را از برنامه های معاونت سوادآموزی در سال‌جاری برای بهبود وضعیت سواد استان دانست.

صمیمی کاهش درآمد افراد بیسواد نسبت به افراد با سواد را به میزان 42 درصد، پایین آمدن راندمان و کیفیت کار این افراد ، افزایش مشکلات بهداشتی و درمانی جامعه و افزایش آسیب های اجتماعی را از مضرات بیسوادی عنوان کرد و گفت: با افزایش میزان سواد در جامعه راندمان کار بالا می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار