نشست هم اندیشی مشاوران استان تهران برگزار شد

باید رابطه عمیقی میان انجمن اولیا و مربیان و مشاوران ایجاد کنیم

تهران (پانا) - نشست هم اندیشی مشاوران استان تهران با موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان با حضور مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، سید مصطفی آذرکیش، مدیرکل کاردانش وزارت آموزش و پرورش و احمد عابدینی، معاون دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش و عبدالرسول کریمی، معاون فرهنگی و پرورشی شهر تهران و پانته آ دری، معاون متوسطه شهر تهران در محل اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد. 

کد مطلب: ۹۸۹۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
باید رابطه عمیقی میان انجمن اولیا و مربیان و مشاوران ایجاد کنیم

در این نشست در خصوص سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان برای هدایت تحصیلی و چالش های پیشرو در امر هدایت تحصیلی گفتگو شد.
عبدالرسول کریمی، معاون پرورشی شهر تهران با اشاره به اینکه در سطح ستاد و مناطق و دانش آموز و خانواده باید آسییب ها بررسی شود، گفت: تعامل خوبی میان پرورشی و متوسطه در شهر تهران است و این به هم افزایی امور کمک می کند.
او عنوان کرد: یکی از مسایل فعلی وقفه ای است که میان زمان صدور کارنامه تا برگه هدایت تحصیلی وجود دارد و این بار روانی زیادی روی خانواده ها ایجاد می کند.
کریمی گفت: در گفتگو با مشاورین اکثریت متفق القول اند که فرم شش و هفت باید تجمیع شود و در سطح مناطق موضوع توانمند سازی مدیران و عدم ارسال به موقع به سامانه همگام است.
کریمی با اشاره به پرچم دار بودن مشاور و مدیر در مدرسه گفت: در سطح دانش آموزی تحقیقات در شهر تهران نشان می دهد 17درصد از دانش اموزان براساس علایقی که گروه همسالان دارند، انتخاب رشته دقیقی ندارند. در سطح خانواده ها هم باید تلاش شود رابطه عمیقی میان انجمن اولیا و مربیان و حوزه مشاوره باشد. ما تاکید داریم که دوساعت مباحث آموزش خانواده ها به هدایت تحصیلی اختصاص پیدا کند.

عدم تطابق رشته تحصیلی با رشته دانشگاهی معضل است
همچنین دری، معاون متوسطه شهر تهران در این نشست با ارایه پیشنهادی گفت: وقت آن است که کمبود بین رشته ای را مورد بازنگری قرار دهیم و البته این حرف در زمان استقرار نظام جدید هم مطرح شد.
او همچنین بیان کرد: سیاست عدم تطابق رشته در آموزش و پرورش و دانشگاه که الزامی نیست فرد در همان رشته تحصیلی وارد دانشگاه شود خودش عامل محرک است. همچنین تفاوت میان رشته های نظری ما هم بسیار زیاد است. تفاوت معناداری میان رشته ریاضی و علوم تجربی و علوم انسانی وجود دارد. البته پرچم رشته ریاضی را هم مدارس غیردولتی ما بالا نگه داشته اند. باید یک رشته علوم پایه قرار دهیم که این مهم درنظر گرفته نشده است.

جای خالی خانواده در موضوع هدایت تحصیلی
عزیزاله بابلی، مدیر اداره مشاوره شهر تهران گفت: در آینده همین بچه های ما هستند که مدیریت کشور را درجایی برعهده خواهند گرفت. پس بچه ها را آگاه کنید تا خودشان تصمیم بگیرند.
او ادامه داد: مابه تست رغبت و استعداد و مهمتر از همه تست شخصیت نیاز داریم. باید سایت همگام را جدی بگیریم. از طرفی هم مشاوران ما باید این مهم را در مدارس تبیین کنند. اینکه هیچ آزمونی در مدارس گرفته نشود باعث شد دست مشاوران ما در مدارس خالی باشد زیرا آنها اکنون فقط با یک عدد روبرو هستند. همچنین جای آموزش خانواده در رسانه خالی است. در این فاز باید انجمن اولیا و مربیان حتما دیده شود زیرا جای خانواده واقعا خالی است.

در ادامه جلسه هر کدام از مدیران و مشاوران حاضر در نشست به بیان مسایل و دغدغه های خود پرداختند.
از جمله دغدغه های مطرح شده شامل این موضوع ها بود که، هدایت ها بیشتر تحمیلی است تا تحصیلی، مشاور بر اساس نظر مدیر اقدام می کند تا استعداد دانش آموز آن هم به دلیل محدودیت ظرفیت کلاسی مدارس است. مدل خاص در هدایت تحصیلی وجود ندارد. همچنین پیشنهاد بومی شدن رشته های تحصیلی ارایه شد.
همچنین از آسیب های دیگر مطرح شده موضوع عدم تناسب میان دروس متوسطه اول و دوم که انتخاب رشته انجام می شود، است. عدم تخصیصی اعتبار برای توانمندسازی مشاوران، نبود امکانات لازم برای هدایت تحصیلی بهتر دانش آموزان روستایی بخصوص جهت استفاده از رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای وجود ندارد.
موضوع تغییر رشته در پایه یازدهم و اینکه باید در آزمون تغییر رشته شرکت کند از جمله آسیب های جدی است که مطرح شد و راهکار ارایه شده این بود که اختیار به خود منطقه واگذار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار