فعال رسانه ای غرب گلستان :

پیام اصلی یلدا " حرکت به سوی نور همواره با شادی و خوشحالی توام است "

پاییز فصل رنگین کمان ، فصل انقلاب فصل‌ها ، طبیعت متحیر از زیبایی ها و کرشمه رنگ هاست.

کد مطلب: ۹۸۸۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد

"محمدابراهیم شربتی" فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشت خود آورده است : پاییز پایان دلدادگی خود با طبیعت را ، در بلندترین شب سال ، به جشن می نشیند و قدوم نوعروس سپید پوش زمستان را با عاشقانه هایی از جنس باران خجسته می دارد.

یلدا این روزها دلگیر است ، یلدا دلشوره ای در دل دارد مبادا در شب دلدادگی طبیعت و رنگین کمان رنگها ، دل مادربزرگی بلرزد ، خانه مادربزرگ خالی از سفره باشد ، نکند زیر سقف خانه مادربزرگ خالی از خنده های کودکانه و شیطنت های شیرین نوه ها باشد.

یلدا نگران شد ، نکند در شب وصالش با خورشید ، سور و ساطش کور باشد ، مادربزرگ قصه نگوید ، پدربزرگ شاهنامه نخواند ، نوه ها یادی از آنها نکنند ، بچه ها درگیر زندگی باشند ، نکند در صبح زایش نور ، چشم مادربزرگی اشکبار از ندیدن روی بچه ها ، بغض در گلوی پیرمرد از نخندیدن شب یلدا .

شب یلدا از آیین های کهن ایران زمین است که پیشینه آن به هزاران سال پیش می رسد و نشان از قدمت علم در این سرزمین را با خود دارد.

یلدا به معنای نور و روشنایی است ، اگرچه شب یلدا بلندترین شب سال است اما با طلوع خورشید فردا ، از طول شب کاسته می شود و روزها بمراتب بلندتر می شود.

جشن یلدا برای استقبال از تاریکی نیست بلکه شروع روشنایی بیشتر روز بعد را مد نظر دارد ، تحکیم و توجه به این شادیها موجب احترام به ارزشهای اجتماعی و دسته جمعی می شود.

جشن یلدا کمک می کند به جوانان بیاموزیم که به استقبال نور روند ، اگرچه برخی بر این باورند که این تنها تذکری است ، اما آثار معنوی آن در طول سال برای جوان برجای می ماند.

پیام اصلی یلدا "حرکت به سوی نور همواره با شادی و خوشحالی توام است" این مهم باید برای نسل های آینده ماندگار بماند ، استقبال از نور و روشنایی باید سرمشق رفتارهای اجتماعی جوانان شود تا در راستای ارزش های اجتماعی با نشاط گام بردارند.

اعیاد و جشنهای ایرانی از گذشتگانی به یادگار مانده که حرمت ، عزت ، عشق و محبت نزدشان ارزشمند بوده ، پاسداری این ارزشها برعهده تک تک ایرانی تباران است تا این میراث کهن به آیندگان سپرده شود.

پس به یاد داشته باشیم در این شب بزرگ ، شبی که به یادگار از دیر ایام برایمان بجای مانده ، بزرگترهای خاندانمان را ارج نهیم ، مبادا پدر و مادری ، پدر بزرگ و مادربزرگی در این شب دلدادگی ها و عاشقانه ها ، غم غربت و دوری از فرزندان و عزیزان را تجربه کنند .

پس با هم و در کنار هم به استقبال نور و زایش دوباره خورشید رویم.

هنوز با همه دردم امید درمان است ، که آخری بود آخر شبان یلدا را

به نگارش = سجاد قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار