ثبات نسبی قیمت‌ میوه و تنقلات در سفره یلدا

تهران (پانا) - شب یلدا بزمی شادمانه است با فرصتی به بلندای طولانی‌ترین شب سال، شبی که براساس رسوم گذشته خانواده‌ها تلاش می‌کنند با دور هم جمع شدن، طولانی بودن این شب را برای خود کوتاه کنند و اوقاتی خوش کنار هم باشند.اما این ضیافت شبانه سورو ساتی هم می‌خواهد که از گذشته‌های دور در کنار میوه‌های زمستانه‌ای مانند انار و خرمالو و البته هندوانه تابستانه به آجیل و شیرینی و سایر تنقلات هم مزین شده است.

کد مطلب: ۹۸۸۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد
ثبات نسبی قیمت‌ میوه و تنقلات در  سفره یلدا

از هفته‌ها پیش اصناف و وزارت صنعت از تشدید بازرسی‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار شب یلدا خبر دادند. اگرچه این نگرانی در مورد میوه به دلیل وفور تولید میوه به ویژه مرکبات کمتر بوده است.

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران خیال‌ها را اندکی آسوده کرد و در تشریح قیمت آجیل و خشکباربرای شب یلدا گفت: امسال نسبت به سال گذشته در برخی محصولات بیشتر از ۷۰ درصد رشد تولید وجود داشته است و با افزایش قیمت این کالاها مواجه نبوده‌ایم.

قیمت برخی خشکبار تا 45 درصد کاهش یافته است

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با بیان اینکه برای تامین آجیل شب یلدا هیچ مشکلی وجود نداشته است، گفت: افزایش قیمت هم تقریبا وجود نداشته است و اندک تغییر قیمت نیز به دلیل افزایش هزینه‌های باربری بوده است. حتی قیمت برخی از محصولات خشکبار نسبت به سال گذشته حدود ۴۵ درصد ارزانتر شده است.

وی درباره قیمت بالای بادام هندی گفت: تمامی بادام هندی موجود در بازار قاچاق است و هیچکدام از طریق رسمی وارد کشور نمی‌شود.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که آجیل مخصوص شب یلدا بسته به موادی که با هم ترکیب شده‌اند و کیفیتی که این مواد دارند از 57 تا 133 هزار تومان متغیر است. همچنین فندوق با پوست از کیلویی 45 تا 58 هزار تومان و مغز فندوق هر کیلوگرم 110 هزار تومان به فروش می‌رسد.

انواع مختلفی از پسته نیز در بازار وجود دارد که پسته اکبری حدود 135 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

برخی هم در بازار به دنبال خرید تخمه یا تخمه آفتابگردان هستند و به جای خرید آجیل به خرید تخمه بسنده کرده‌اند که نرخ‌های متعادل‌تری در مقایسه با اجیل دارند.

اما از هفته‌ها پیش مقرر شد تا شیرین‌ترین خوردنی شب یلدا که همان شیرینی و کیک است بدون افزایش قیمت باشد. ویترین مغازه‌های شیرینی فروشی مزین به کیک‌هایی با شکل هندوانه و میوه‌های زمستانه است و این تزئین‌ها به حدی دلفریب است که به سختی بتوان از آن گذشت.

رئیس اتحادیه قنادان: شیرینی شب یلدا افزایش قیمت نخواهد داشت

رئیس اتحادیه قنادان می‌گوید نرخ شیرینی تر هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان، زبان ۲۸ هزار تومان، دانمارکی ۲۸ هزار تومان، پاپیون ۲۸ هزار تومان و کیک یزدی ۲۱ هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه خواهد شد.

علی بهرمند در خصوص آخرین وضعیت بازار شیرینی در شب یلدا گفت: واحدهای صنفی برای ارائه خدمات در شب یلدا آماده هستند و کمبودی در بازار وجود نخواهد داشت و قیمت نیز همان مصوبه تیرماه است.

وی با اشاره به نرخ شیرینی در واحدهای صنفی درجه یک برای شب یلدا خاطرنشان کرد: نرخ شیرینی تر هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان، شیرینی زبان ۲۸ هزار تومان ، شیرینی دانمارکی ۲۸ هزار تومان و شیرینی پاپیون ۲۸ هزار تومان و کیک یزدی ۲۱ هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه خواهد شد.

رئیس اتحادیه قنادان افزود: مواد اولیه مورد نیاز قنادی را از بازار آزاد تهیه می کنیم و مشکلی برای تهیه مواد اولیه به لحاظ کمبود کالایی نداریم.

هندوانه از 1500 تا 4 هزار تومان

هندوانه، انار و خرمالو پای ثابت سفره شب یلدا هستند. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قیمت هر کیلو هندوانه انباری ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ و هندوانه نو ۲۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ تومان است.

انار هم قیمتی از 7 تا 16 هزار تومان دارد و خرمالو هم بسته به کیفیت در سطح شهر با نرخ‌های متفاوتی از 8 تا 15 هزارتومان نرخ‌گذاری شده است.

براساس رسم مرسوم شده سال‌های اخیر در این دورهمی‌های شب یلدایی هر یک از خانواده‌ها هزینه تامین بخشی از تنقلات و شب‌چره یلدا را عهده‌دار می‌شوند تا میزبان زحمت مالی کمتری برای پذیرایی از میهمانان یلدا داشته باشد. فارغ از توان مالی و کم‌وکاست‌های قیمتی، فلسفه این رسم کهن افزایش مهر و محبت میان افراد خانواده است تا درازای یلدا کوتاه شود و عمر شادی‌ها به طولانی همین شب باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار