عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش:

باید فضای شاد و آرام همراه با مسئولیت را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم

تهران (پانا) - عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش معتقد است باید فضای شاد و آرام همراه با مسئولیت را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

کد مطلب: ۹۸۸۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
باید فضای شاد و آرام همراه با مسئولیت را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم

محمد حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش گفت: «از نقدهای بیرونی به کتاب‌های درسی استقبال می‌کنیم. اما پیچیدگی‌های بسیار زیادی در آموزش فارسی وجود دارد. به عنوان مثال برای ی میانجی اظهارات آقای شاهمیری صحیح است اما از وجه آموزشی که بنگریم معلم های ما گزارش می‌دهند که دانش‌آموزان در فهم این موضوع برای املا مشکل دارند و سیاست این بوده که "ی" را بین دو واژه قرار بدهند تا بچه‌ها عادت کنند و بعد آهسته در متون سطوح بالاتر "ی" میانجی حذف شود. مثلا به بچه‌ها نوشتن به صورت " خانه ی ما" آموزش داده می‌شود.»

او با اشاره به اینکه خط نستعلیق وجه فرهنگی دارد و از زیباترین خط های نگارشی فارسی است گفت: «سوال این است که آیا باید آن را کنار بگذاریم؟ آموزش فارسی به نستعلیق دشوار است و ما را در دوراهی قرار داده که در کتاب فارسی ابتدایی از نسخ استفاده کنیم یا نستعلیق؟ اخیرا تحقیقی در این باره در دست تدوین برای رسیدن به قلمی برای آموزش زبان فارسی است.»

حسنی درباره ارزشیابی کیفی توصیفی گفت: «یک بدفهمی نگران کننده‌ای از ارزشیابی توصیفی و نقش و جایگاه آن وجود دارد. ناکارآمدی و کم کارآمدی نظام آموزشی به دلیل نارسایی‌های زبان‌شناختی نیست بلکه عوامل اجتماعی پیچیده‌ای دست به دست هم می‌دهد.»

او افزود: «با پدیده‌های پیچیده‌ای در جامعه روبه‌روییم. مثلا نوع نگاه و نگرش مردم به آموزش عمومی، نگرش متعالی و سازنده‌ای نیست و آموزش عمومی را مرحله گذر برای رسیدن به کنکور می‌دانند، در حالی که این دوره اصالت، هویت و ارزشمندی ذاتی دارد و باید در این دوره دانش‌آموزان را برای ورود به زندگی آمادگی کنیم.»

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: «مدارسی را می‌توانم نام ببرم که برای دانش‌آموزان کلاس‌های آمادگی آزمون ورودی تیزهوشان ترتیب می‌دهند. کدام مدرسه افتخار کرده که بهترین رویکرد را در آموزش زبان فارسی دنبال می‌کند؟ مدارس دولتی هم که آنچنان حمایت نمی‌شوند.»

او با بیان اینکه باید این ارزش‌های فعلی از دوره آموزش عمومی واژگون شود و والدین احساس کنند بچه‌ها را به مدرسه می‌فرستند تا یاد بگیرند نه آنکه نمره بگیرند و کنکور بدهند گفت: «آموزش و پرورش به شدت در این راستا حرکت می‌کند و نهادهای دیگر هم باید حمایت و کمک کنند. متاسفانه آموزش و پرورش را با امکانات و بودجه ناکافی تنها می‌گذاریم.»

حسنی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند عامل افت تحصیلی، ارزشیابی توصیفی است اما معتقدم اینطور نیست گفت: «مگر بچه‌هایی که دانشگاه تهران قبول می‌شوند ده‌ها هزار تست نمی‌زنند؟ پس چرا هنوز مشکل دارند. باید فضای شادو آرام همراه با مسئولیت برای دانش‌آموزان فراهم کنیم، با سختگیری موافق نیستم.»

او با بیان اینکه در دنیا حرف اول را ارزشیابی می‌زند اما به دلیل پیچیدگی‌هایی که گفتیم ارزشیابی توصیفی در ایران نه در درون سیستم جذب شد و نه بیرون مدرسه پذیرفته شد گفت: «این چه اتهاماتی است که به ارزشیابی توصیفی می‌زنیم که باعث افت تحصیلی شده است؟ ارزشیابی باید با فرایند یادگیری ممزوج شود. اکنون ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس به طور کامل اجرا نمی‌شود بلکه ارزشیابی توصیفی کمی زده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار