خانواده‌ها باید یادگیری را لذت‌بخش کنند

کاشان (پانا) - یک مدرس دانشگاه گفت: در تاریخ تمدن بشری، روزگاری جنگاوری و قدرت بدنی، منبع قدرت بود و پس از آن ثروت و سرمایه اما طی دو دهه گذشته کشورهایی صاحب قدرت هستند که صاحب علم و مهارت هستند که بخشی از این مهارتها شامل سبک زندگی افراد جامعه است.

کد مطلب: ۹۷۶۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
خانواده‌ها باید یادگیری را لذت‌بخش کنند

حمیدرضا کوچکی در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد اظهار کرد: مهمترین و روشنترین الگوهای مهارت های زندگی در آموزه های قرآن و سیره پیامبران و امامان روایت شده است که عمل به آنها مسیر سعادت بشر را هموار می کند.
وی افزود: مهارت های روانشناسی منجر به تغییر رفتار و اخلاق تا رسیدن به انسان کامل می‌شود. اما سوال اساسی اینجاست که چرا پس از 12 سال تحصیل عمومی و آموزشهای مهارتهای زندگی در قالب کتابهای درسی توسط افراد جامعه، هر روز میزان آسیب‌های اجتماعی بالا رفته است؟
وی تصریح کرد: مهارتهای زندگی شنیدنی نیست باید به آنها عمل کرد. اگر آموخته های افراد بالاتر از مرز دانش به مرحله های درک و فهم و یا کاربرد برسد، اثربخش می شود. مهارت بر اثر تکرار و تمرین به دست می‌آید.
این مشاور خانواده در باره اهمیت و ضروت خودشناسی افراد جامعه گفت: به فرمایش امام علی علیه السلام، هرکس که خود را شناخت، خدای خود را شناخته است که به روشنترین بیان، به کسب مهارت خودآگاهی افراد تاکید می کند.
وی ادامه داد : در تعالیم دینی آمده است که توانمندی های خود را شناخته و براساس آن تصمیم‌گیری و عمل کنید. برای رفتار با دیگران باید آنها را بشناسیم. خودآگاهی در هر زمان شرایط خاص خود را دارد.
این مدرس دانشگاه معتقد است : هر فرد باید ویژگی‌های خود را بشناسد تا بتواند به وظیفه خود عمل کند. پدر و مادرهایی که شرایط بچه های خود را شناختند آنگاه می توانند نسبت به آنها رفتار مناسبی داشته باشند. وقتی ویژگی های طرف مقابل را بشناسیم و شناخت کافی از خود و دیگران داشته باشیم، منجر به کاهش استرس و اضطراب می‌شود.
وی افزود: خودآگاهی باعث ارتباط موثر می‌شود. حل بسیاری از مشکلات رفتاری افراد در گروه داشتن همدلی است. زاویه دید افراد نسبت به یک مساله متفاوت است و یکسان به مسئله نگاه نمی‌کنند.
وی در مورد همدلی تاکید کرد: همدلی یعنی اینکه از نگاه طرف مقابل به یک موضوع نگاه کنیم که این برخورد همدلانه، منجر به کاهش مشکلات می‌شود اما در جامعه ایرانی، هرکسی دنبال هدف خود است.
به گفته کوچکی : برای تغییر جامعه باید از خود شروع کنیم. نباید انتظار داشت که طرف مقابل تغییر کند. انتقاد می‌کنیم اما تحمل نقد دیگران را نداریم. یک ارتباط خوب به مولفه های پیام، گیرنده، فرستنده و بازخوردها بستگی دارد. برای موفقیت باید فرایند رسیدن به هدف به خوبی کامل شود.
این مدرس دانشگاه می گوید: گفتگو ها باعث رفع بسیاری از مشکلات می‌شود. همدلی و خودآ گاهی باید از درون خانواده‌ها شروع شود. انتظارهای خود از دیگران را روشن به آنها بگویید تا طرف مقابل بفهمد.
وی تاکید دارد: هر فرد وژگی هایی دارد که برخی از آنها توسط دیگران دیده می شود ولی بسیاری از آنها توسط دیگراندیده نمی شود که کسب اطلاع از طرفین باعث موفقیت در ارتباط می‌شود. مهم‌ترین نمونه برای ارتباط خوب، ایجاد حس خوب در طرف مقابل است .
این مشاور خانواده می گوید : وظیفه والدین پرورش حس خوب نسبت به کارهای فرزندان است. حس خوب باعث ایجاد انگیزه و منجر به تلاش می‌شود. مهمترین راهکار موفقیت، تزریق حس خوب در بچه هاست.
کوچکی افزود: بدگویی نسبت به کتاب و درس، باعث از بین رفتن حس خوب یادگیری و نابودی موفقیت بچه ها می‌شود. اجبار به امتحان موجب استرس می شود. خانواده‌ها باید مطالعه را لذت‌بخش کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار