مناسب سازی مدارس عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه، وجه همت مدیران مدارس قرار گیرد

مشهد(پانا)- معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در همایش بزرگ مدیران مدارس دوره دوم متوسطه نظری استان خراسان رضوی که در مجتمع فرهنگی سپید مشهد برگزار شد از مدیران مدارس خواست در زمینه مناسب سازی مدارس عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه، اهتمام داشته باشند.

کد مطلب: ۹۷۶۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
مناسب سازی مدارس عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه، وجه همت مدیران مدارس قرار گیرد

سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در این همایش گفت: عبور از تفکیک به تلفیق و عبور از تلفیق به فراگیرسازی سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مواجهه با دانش آموزان تحت پوشش است و مناسب سازی مدارس پذیرا یکی از اصلی ترین فعالیت هایی است که باید توسط مدیران مدارس انجام شود.

وی در اجتماع مدیران مدارس متوسطه استان خراسان رضوی مناسب سازی جامعه، معلمان، والدین و کتب درسی را از رویکرد های اصلی تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد و افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه استعدادهایی دارند که باید آن ها را رشد دهیم و این رشد در همراهی دانش آموزان عادی با آنان اتفاق می افتد.

حسینی نگاه برنامه محور، دانش محور و مشارکت محور را از شاخصه های مدیریت دانست و اظهار داشت: سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش مورد وفاق تمام اجزاء و ارکان نظام است و برنامه ریزی از کف تا ستاد در حوزه تعلیم و تربیت باید بر مبنای آموزه های سند تحول بنیادین باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش، لایه های نظری، برنامه ای، عملیاتی و نهادی را از ارکان سند تحول بنیادین برشمرد و گفت: در لایه نظری سند تحول بنیادین خوب پیش رفته ایم، همچنین در لایه برنامه ای تاکنون 670 برنامه تولید شده است ولی در لایه های دیگر کار جدی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه نظام جامع عملکرد شامل نظام جامع طراحی، اجرا، ارزیابی و بهبود عملکرد است افزود: نظام اجرایی سند تحول بنیادین متناسب با نظام طراحی سند، آماده نیست و سند تحول در اجرا و ارزیابی دچار مشکل است.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه سند تحول بنیادین تبدیل به فعالیت شده است و باید در این مرحله فعالیت ها ارزیابی شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با تاکید بر اینکه نظام ارزیابی اثربخش در سند تحول بنیادین مورد نیاز است، عنوان کرد: معمولا ارزیابی ها از نوع ارزیابی کارایی است و ارزیابی اثربخش حلقه مفقوده برنامه ها است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ما اقدامات را ارزیابی می کنیم ولی ارزیابی اثربخش که تعیین می کند آیا فعالیت ها ما را به اهداف رسانده است یا خیر، اجرا نمی شود.

حسینی تاکید کرد: برای سنجش اثربخش نیاز به تدوین شاخص داریم و وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین نظام اجرایی است که کارایی و اثربخشی سند تحول بنیادین را مورد ارزیابی قرار دهد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور خواهان اصلاح نظام اعتبارات و تامین منابع در آموزش و پرورش شد و اظهار داشت: آثار کمبود بودجه در آموزش و پرورش گریبان همه را خواهد گرفت و باید همه وزارتخانه ها و دستگاه هایی اجرایی کشور به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی عنوان کرد: وجود پیوست آموزش و پرورش در طرح های اجرایی تمامی وزارتخانه ها و ارتقای شاخص جی دی پی می تواند به بهبود و ارتقای آموزش و پرورش منجر شود.

حسینی در پایان گفت: باید برای ارتقای آموزش و پرورش ظرفیت آفرینی کرد و اقتصاد آموزش و پرورش را به فعلیت رساند و همه این ها نیاز به تدوین قانون خاص در آموزش و پرورش دارد که وزیر آموزش و پرورش دستور اجرایی شدن آن را داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار