بهره برداری سومین طرح تولید ترکیب ژنتیکی گوسفندان محلی با نژاد رومانف در نی ریز

نی‌ریز (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از اجرای موفقیت‌آمیز سومین طرح تولید ترکیب ژنتیکی گوسفند محلی، پس از تلقیح با اسپرم نژاد رومانف به روش لاپاروسکوپی در منطقه تل پر قطرویه نی ریز خبر داد و گفت: نی ریز پیشرو درکشور بوده و مقام اول استان فارس را در این خصوص داراست.

کد مطلب: ۹۷۴۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
بهره برداری سومین طرح تولید ترکیب ژنتیکی گوسفندان محلی با نژاد رومانف در نی ریز

علیرضا بصیری ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، افزایش تولید گوسفند داشتی (شامل میش, قوچ و بره) است که نتیجه ی آن بره‌های متولد شده ای است که نیمی از خصوصیات مادری و نیمی از خصوصیات پدری را دارد.

گله‌های گوسفند داشتی میش ها و یا گوسفند هایی هستند که به عنوان تولید بره، شیر، گوشت و پشم از آنها استفاده می شود که به خاطر دو محصول بره و پشم بسیار اقتصادی است.

بصیری با اشاره به 25 درصد دو قلوزایی در این طرح افزود: تلقیح مصنوعی با اسپرم نژاد رومانف برای 167 راس گوسفند نژاد کرمانی در 25 اردیبهشت امسال انجام شد و اولین زایش با موفقیت در 13 مهرماه صورت گرفت.

وی با اشاره به تولید 51 راس بره از 41 زایش تصریح کرد: بره های متولد شده از نسل f1 بوده که خصوصیات را بطور یکسان از پدر و مادر به ارث برده اند.

وی با ذکر این مطلب که نژاد رومانف از برترین نژاد های چند قلو زای دنیاست ودر تمام طول سال آمادگی تولید مثل را دارد، خاطر نشان کرد: تا کنون از سه طرح اجرا شده در این شهرستان و 87 زایش، 114 بره تولید شده، که در بین آنان سه و چهارقلو زایی نیز وجود داشته است که در شهرستان نی ریز پدیده ای نادر به حساب می آید.

وی اظهار کرد: نژاد رومانف بومی دره ولگای علیا در روسیه است که بعد‌ها به فرانسه و کشور‌های دیگر انتقال یافته، کاربرد اصلی این نژاد اصلاح گله گوشتی است، این نژاد زودرس بوده و بره‌های آن در سن چهار ماهگی، خصوصیات بلوغ را از خود نشان می‌دهند.

بصیری از دیگر ویژگی‌های این نژاد به باروری بسیارخوب، فصل تولید باروری بسیار طولانی، امکان تولید مثل در تمام طول سال، سازگاری و عادت کردن به آب و هوای سرد و خوراک محلی و چند قلوزایی اشاره کرد. گوسفند رومانف در هر زایش دو تا ۶ بره تولید می‌کند و تاکنون رکورد تولید 6 و ده قلوزایی در آمریکا و روسیه برای آن گزارش شده است.

خبرنگار : زهرا فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار