صادق زاده: تحول بنیادین از مدرسه شروع می شود و نه از وزارتخانه

تهران (پانا) -  همایش مدیران 400 مدرسه الگوی شهر تهران در محل مدرسه مصلی نژاد منطقه6 با حضور حجت الاسلام والمسلمین علیرضا صادق زاده، استاد دانشگاه تربیت مدرس، سعید ربوشه، معاونت ابتدایی شهر تهران و ابوالقاسم حدادی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۴۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
صادق زاده: تحول بنیادین از مدرسه شروع می شود و نه از وزارتخانه

در این نشست ابوالقاسم حدادی، معاون پژوهش اداره کل شهر تهران ضمن خیرمقدم جهت حضور مدیران مدارس گفت: ما از سال گذشته برای اثبات حضور مدیران توانمند در مدارس که آگاهی درستی از ساحت های شش گانه دارند و اهتمام جدی جهت اجرایی کردن سند دارند، برنامه اجرایی را آغاز کردیم.
وی افزود: تعدادی از مدارس داوطلبانه این برنامه را اجرا کردند و برای تعمیم این مهم 100 مدرسه را به 400مدرسه افزایش دادیم تا هم در میدان عمل شاهد اقدام خوب شما باشیم و هم سازمان های بیرون بدانند داخل آموزش و پرورش چه می گذرد، تا هم مطالبی که در مبانی نظری سند است، مرور شود و هم ارتباط علمی مان تداوم داشته باشد. حدادی افزود: در ادامه بخشی که قابلیت اجرایی شدن درون آموزش و پرورش را دارد، به انجام برسانیم. امیدواریم این برنامه ها در مناطق تداوم پیدا کند.
همچنین علیرضا صادق زاده که از نویسندگان مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: امیدوارم این گپ و گفت های ما به بهبود کیفی مدارس کمک کند. شما مدارس، پیشگام تحول در مدارس هستید.
صادق زاده در ارتباط با تعریف حیات طیبه گفت: معنای تحول بنیادین تغییر ریشه ای و همه جانبه و نظام مند است و قرار نیست سیستم بصورت ظاهری تغییر کند زیرا یک حرکت پیوسته است. این مهم معطوف به آینده است و سند ملی تحول بنیادین راهی بود تا افق چشم انداز بیست سال محقق شود و این تغییر با حرکات مقطعی متفاوت است.
وی افزود: ما باید از درون بخواهیم در جریان تحول قرار بگیریم و با بخشنامه کاری انجام نمی شود. تحول بنیادین از کجا شروع شود؟ ابتدا از فکر ما باید شروع شود. اگر می خواهیم تحول ایجاد شود باید ابتدا اندیشه ما تغییر کند. وی افزود: باید باهم تامل کنیم و تصورمان را از موضوعات بازنگری کنیم. تحول بنیادین از مدرسه شروع می شود و نه از وزارتخانه یا شورای انقلاب فرهنگی. تحول بنیادین جایی که شما مدیران هستید، شروع می شود.
وی افزود: حیات طیبه تصویر زیبا و مورد پسند ماست. رهبری می فرماید، نظام اسلامی به وعده قرآن کریم مردم را به سمت حیات طیبه حرکت می دهد.
صادق زاده گفت: حیات طیبه همه آن چیزی است که انسان برای سعادت خودش به آن نیاز دارد. با توجه به این بحث ها باید ببینیم این مهم در مدرسه چگونه محقق می شود. وی در ارتباط با جامعه صالح گفت: جامعه صالح فقط در سطح کلان نیست و از کف جامعه و مدرسه شروع می شود.
حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده با اشاره به مولفه های حیات طیبه گفت: تکیه بر عقلانیت، نگاه متعادل و کل گرایانه، التزام عملی به ارزش های انسانی و پاسخ به نیازهای طبیعی بشر از مولفه های حیات طیبه است. همچنین حیات طیبه باید با اختیار باشد. ایمان به اصول اعتقادات دینی و انجام داوطلبانه اعمال شایسته است.
صادق زاده در ارتباط با چگونگی تحقق حیات طیبه در مدرسه گفت: وقتی در مدرسه ما حیات طیبه محقق می شود که التزام عملی نسبت به تحقق اسلام باشد. تجربه زیسته حیات طیبه مهم است و دانش آموز ما باید احساس کند در مدرسه فضای جذاب برایش فراهم باشد. بچه ها باید در مدرسه لذتش را ببرند و قرار بگذاریم بچه ها تجربه زیسته حیات طیبه را درون مدرسه درک کنند. وی افزود: مهم است افراد خودشان باید آماده باشند و با زور نمی شود حیات طیبه را اجرایی کرد. درواقع تربیت مهمترین رکن را تربیت حیات طیبه دارد. دعوت به دین اگر با خشم باشد به دین ستیزی می انجامد. پس باید تدوین عقلانی محقق شود. وقتی حیات طیبه محقق می شود که بچه ها مصادیق حیات طیبه را ببینند و اصل کار این است که ما رفتار و اخلاق و منش مان مصداق حیات طیبه باشد.
وی افزود: مهم است مدرسه به عنوان مکان رسمی آمادگی برای اجرای حیات طیبه را فراهم کند. فعالیت آموزشی و پرورشی هردو باید در تحقق حیات طیبه باشد. معلم و مدیر و مشاور همه مربی اند و مربی خودش اول به حیات طیبه رسیده است. می توانیم بگوییم مدرسه صالح، زمینه سازمان یافته برای تربیت نسل آینده و مقیاسی کوچک از جامعه صالح است که در آن مربیان و متربیان مراتبی از حیات طیبه را در همه ابعاد تجربه کنند. فلسفه وجودی مدرسه بومی است برای تصویر عینی از حیات طیبه و این مهم است.
وی افزود: در مدرسه صالح اخلاق اصل اول است و اگر چنین شود احساس شادابی و پیشرفت و تعالی بودن در آن محقق می شود. چند اصل در تحقق حیات طیبه در مدرسه عبارتند از اینکه نگاه به تحقق حیات طیبه نباید صفر و یکی باشد و بیش از آنکه مدرسه صالح مقصد باشد باید آن را مسیر ببینیم. مدرسه صالح تکیه بر خرد جمعی است و این مهم است. تکروی در تحقق حیات طیبه ممنوع است.

صادق زاده گفت: حتما باید به واقعیت ها و امکانات مدرسه توجه شود. هر مدرسه باید یک طرح برای خودش داشته باشد تا بتواند حیات طیبه را محقق کند. منشور حیات طیبه باید برای خودمان باشد نه از مدرسه دیگری کپی کنیم. در مسیر مدرسه صالح باید بپرسیم و بازاندیشی کنیم که چه کارهایی نباید انجام دهیم. مدیریت مدرسه باید قبول کند که نقد شود و حتی خودش، خودارزیابی داشته باشد. شرط اول در تحقق حیات طیبه ایجاد فضای مهرورزی برای اجرای سند تحول بنیادین است و این بسیار مهم است که مدیران باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

در انتهای جلسه مدیران چند مدرسه که الگوهای خود را در مدرسه اجرایی کرده بودند ارایه کردند و راجع به تجربیات انجام شده خود به گفتگو پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار