هزینه ۶۱۰ میلیارد ریالی دولت در بخش آبخیزداری آذربایجان‌غربی

ارومیه (پانا) - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: با اهتمام دولت و اختصاص اعتبار ویژه از صندوق توسعه ملی، ۶۱۰ میلیارد ریال به بخش آبخیزداری این استان طی ۲ سال گذشته پرداخت شده‌است.

کد مطلب: ۹۷۴۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
هزینه ۶۱۰ میلیارد ریالی دولت در بخش آبخیزداری آذربایجان‌غربی

میرصمد سیدموسوی افزود: این هزینه طی سال جاری و سال گذشته به استان اختصاص یافته و با توانمندی و مشارکت پیمانکاران محلی، همه طرح‌های در نظر گرفته‌شده در استان به پایان رسیده‌است.

وی اضافه کرد: با اختصاص این میزان اعتبار، تنها در سال جاری ۳۱ طرح آبخیزداری در ۱۷ شهرستان آذربایجان‌غربی اجرا و در آنها، ۲۵۰ هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری انجام شده‌است.

وی بیان کرد: علاوه بر اعتبار تخصیصی از صندوق توسعه ملی، ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار با نگاه ویژه استاندار آذربایجان‌غربی و برای نخستین بار در این استان به این بخش اختصاص یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ابراز امیدواری کرد این نوع طرح‌ها در استان تداوم یابد تا شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت آبی و کاهش هدررفت آب و فرسایش خاک در این خطه از کشور باشیم.

آذربایجان‌غربی ۲ هزار و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار عرصه مرتعی است.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

صاحب‌نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

آذربایجان غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره‌سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار