پری ملکی: کلید موفقیت خاطره انگیز بودن آثار قدیمی همدلی هنرمندان با هم است

تهران(پانا) - یک خواننده زن می‌گوید آثار قدیمی به خاطر شرایطی که در آن زمان‌ها حاکم بوده و همدلی هنرمندان با همدیگر ماندگار مانده‌اند.

کد مطلب: ۹۷۴۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
پری ملکی: کلید موفقیت خاطره انگیز بودن آثار قدیمی همدلی هنرمندان با هم است

پری ملکی بانوی خوش اخلاق و خوش صدا، یکی از قدیمی‌های موسیقی سنتی و آواز ایرانی محسوب می‌شود که نزد استادان برجسته‌ای آموزش دیده است و به واسطه فضای فرهنگی که در خانواده‌اش حاکم بوده با استادان صاحب نامی نشست و برخاست داشته است.
در سال‌های اخیر به خصوص بعد از انقلاب بار سنگین موسیقی زنان را به دوش کشیده و با کنسرت‌هایی که مخصوص بانوان برگزار می‌کند سعی در روشن نگه داشتن چراغ این عرصه دارد.
ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به دلایل خاطره انگیز بودن آثار قدیمی گفت: « آثار قدیمی به خاطر شرایطی که در آن زمان‌ها حاکم بوده و همدلی هنرمندان با همدیگر ماندگار مانده‌اند، ۹۰ درصد از آثار قدیمی را امروز که می‌شنویم همچنان دوست داریم زیرا این آهنگ‌ها برای تمام ایرانیان خاطره انگیز هستند و از شرایط زندگی اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی کشور ما تاثیر گرفته‌اند.»
این خواننده با اشاره به فرم کاری موسیقی سازان و خونندگان قدیمی عنوان کرد: «به یاد دارم استاد علی تجویدی زمانی برای ما تعریف می‌کرد در گذشته زمانی که ملودی به ذهنش می‌رسیده آن را بلافاصله پیاده می‌کرده و پیش ترانه سرا می‌برده تا ترانه مناسبی روی آن گذاشته شود سپس ترانه را به تنظیم کننده می‌دادند و در نهایت به خواننده سپرده می‌شد.»
وی ادامه داد: «ایشان را زیاد می‌دیدیم و به منزلشان رفت و آمد داشتیم. بارها هم در منزلشان ساز زدیم و آواز خواندیم. یکی از حسرت‌های ایشان هم درباره محدودیت‌های آواز خانم‌ها بود.»
ملکی با اشاره به اینکه در گذشته ترانه سرا شعری می‌سروده که به صدای خواننده بنشیند بیان کرد: «استاد تجویدی حتی می‌گفت در قدیم آهنگ‌ها مناسب صدای خوانندگان نوشته می‌شده یعنی موسیقی ساز تشخیص می‌داده آهنگی که ساخته شده به صدای کدام خواننده می‌نشیند سپس آن شخص را برای اجرای کار انتخاب می‌کردند.»
این خواننده خاطرنشان کرد: «امروزه سد وزارت ارشاد برای ترانه سرایی وجود دارد و دست خوانندگان بسته است برای همین نمی‌توانند دست جمعی کار کنند.»
وی افزود: «برای ساخت یک اثر چندین مورد باید رعایت می‌شد تا آهنگ ساخته شود مانند حالا نبود که یک نفر همزمان شعر تنظیم و آهنگسازی را به عهده بگیرد. آهنگ‌های جدید خوانندگان پاپ بسیار بد و بی کیفیت هستند کارهای سنتی هم که تمامشان یکنواخت و بدون هیچ تاثیرگذاری ساخته می‌شوند، مسئولی باید به روی کار بیاید و تغییری بسیار اساسی در این مورد صورت بدهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار