سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد

گازگرفتگی هزارو ۶۶۳ نفر و مرگ ۸۷ نفر از ابتدای پاییز در کشور

تهران (پانا) - سخنگوی اورژانس کشور گفت از ابتدای پاییز (اول مهر تا ۸ آذر) تعداد هزار و ۶۶۳ نفر به دلیل گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت و ۸۷نفر فوت شده‌اند.

کد مطلب: ۹۷۴۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
گازگرفتگی هزارو ۶۶۳ نفر و مرگ ۸۷ نفر از ابتدای پاییز در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، مجتبی خالدی با اعلام این مطلب افزود: تعداد ۳۷۹ نفر به وسیله پرسنل فوریت‌های پزشکی در محل حادثه درمان شده‌اند و هزار و ۱۹۷ نفر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به وسیله اورژانس ۱۱۵ منتقل شده‌اند.

وی با اشاره به این که طبق آمار ۳۶۹ نفر در تهران، ۱۴۳ نفر در فارس، ۱۲۸ در آذربایجان شرقی و ۱۸۵ نفر در استان خراسان رضوی دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده‌اند، افزود: بیشترین تعداد فوتی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مربوط به استان‌ اصفهان با ۱۱ نفر، آذربایجان شرقی ۱۰ نفر و فارس ۹ نفر بوده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه منواکسید کربن گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آنرا قاتل خاموش می نامند، گفت: این گاز وقتی وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول های قرمز شخص وارد واکنش شده و باعث می شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد.

خالدی در ادامه افزود: که اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشمها و پس از سپری شدن زمانی بین ۱ الی ۲ ساعت بسته به غلظت گاز کربن مونواکسید موجود در مکان فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می‌کند و در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونریزی بینی می شود. اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشمها در این حالت اغلب سیاهی می رود. در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود.

وی همچنین با بیان اینکه افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریعتر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه تنفس نکنند، دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند، افزود: کودکان، سالمندان، افراد با سابقه بیماریهای قلبی - ریوی و افراد مبتلا به بیماری های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با این گاز می شوند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در ادامه با اشاره به این که استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندار و یا عدم نصب صحیح این وسایل و همچنین استفاده از وسایل گازسوز بدون دودکش و یا نصب دودکش ها به صورت غیر استاندارد از عوامل اصلی بروز مسمومیت با گاز منواکسید کربن است، گفت: همچنین در مواردی مشاهده می شود که افراد برای گرم کردن فضای منزل و یا محل کار خود از وسایلی همچون اجاق گاز استفاده می کنند که این وسایل نیز به ویژه در فضاهای کوچک و فاقد تهویه مناسب از عوامل ایجاد مسمومیت با گاز منواکسید کربن است.

خالدی در پایان مهمترین دلایل مرگ بر اثر گاز گرفتگی را استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشست گاز در فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گاز به مدت طولانی به خصوص در فضای بدون تهویه، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، آبگرمکن های دیواری و زمینی به ویژه وقتی که دودکش مناسب ندارند، روشن گذاشتن خودرو در پارکینگ، نبود تهویه درست و مناسب در محیط، تخلیه نشدن گازهای مضر و جایگزین نشدن هوای تازه، نقص فنی در وسایل گرمازا، استفاده از دودکش مشترک و نقص فنی در شبکه تهویه برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار