پیش‌دبستانی کلید عدالت آموزشی است

لرستان (پانا)-، رضوان حکیم زاده در گفتگو با روزنامه فرهیختگان با اشاره به موضوع عدالت آموزشی اظهار کرد: در هر سه زمینه؛ زمان برابر برای آموزش، بحث کیفیت معلم در امر آموزش و کیفیت همسانان در امر آموزش، شرایط مطلوبی در مدارس دولتی نداریم.

کد مطلب: ۹۷۳۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌دبستانی کلید عدالت آموزشی است

به گزارش پانا حکیم زاده افزود: معنای کیفی دسترسی به آموزش این است که امکان درس خواندن برای هرکودکی صرف‌نظر از تمایزات فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی وجود داشته باشد. خوشبختانه در این زمینه دستاوردهای خوبی اتفاق افتاده است و در رابطه با بحث پیش‌دبستانی هم شاخص‌های عملکرد ما در استان‌های کم برخوردارتر نشان می‌دهد پوشش پیش‌دبستانی که کلید عدالت آموزشی است، بیشتر از استان‌های برخوردار است.

حکیم زاده از فرصت‌های برابر برای یادگرفتن به‌عنوان مفهوم کیفی عدالت آموزشی یاد و تصریح کرد: فرصت‌های برابر برای یادگرفتن درگرو کیفیت‌های عناصر مداخله‌گر در امر آموزش است در نگاه سیستمی به موضوع باید دید اگر گام اول را درست برداشتیم و همه دسترسی به آموزش پیدا کردند آیا به این معنا است که همه آدم‌ها به یک اندازه یا همه کودکان به یک اندازه امکان یادگرفتن هم دارند؟

وی تحقق عدالت آموزشی به معنای واقعی را در گرو توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان دانست و ادامه داد: جدای از تفاوت‌های فردی کودکان، موضوعات دیگری نیز وجود دارد که سبب می‌شود عده‌ای از کودکان فرصت بهتر و عده‌ای فرصت کمتری برای یادگیری داشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بحث زمان آموزش به این برمی‌گردد که هر دانش‌آموز قرار است زمان یادگیری و توجه اختصاصی معلم را با چند دانش‌آموز دیگر در کلاس تقسیم کند و به خاطر همین است که در مصوبه شورای عالی آموزش‌ و پرورش، مصوبه سال 86، گفته‌شده تراکم استاندارد و مطلوب برای کلاس درس ابتدایی 20 نفر و حداکثری که اجازه داده 26 نفر است.

وی اضافه کرد: اگر معلمی 20 شاگرد یا حداکثر 26 شاگرد داشته باشد، می‌توان از او انتظار داشت به‌اندازه کافی به دانش آموزان توجه کند، بازخورد بدهد و فرصت یادگیری برای آن‌ها فراهم کند، اما زمانی که تراکم بالاتر می‌رود این عدالت مخدوش می‌شود، یعنی از زمان کودکی که در یک کلاس با تراکم بالاتر است، به نفع کودکی که در یک کلاس با تراکم کمتر حضور دارد، کم می‌شود و این برابری اینجا دچار مشکل می‌شود.

حکیم زاده ادامه داد: تعداد زیادی از کودکان ما در حاشیه شهرهای پرجمعیت در مدارس دولتی و در کلاس‌های درسی با تراکم بالاتر از حداکثر تراکم حضور دارند و این بدان معنا است که این‌ها فرصت‌های یادگیری کمتری دارند.

سازمان امور اداری و استخدامی باید نگرش و مبنای محاسبه خود را اصلاح کند

وی افزود: واقعاً مسئله عدالت آموزشی ابعاد وسیعی دارد که اصلاً بخش قابل‌توجهی از آن در اختیار ما نیست. ما مسئول افزایش تراکم کلاس‌ها نیستیم و نگفتیم دانش‌آموزان در کلاس 46 نفره درس بخوانند یا این‌طور نیست تعدادی معلم و تعدادی کلاس داشته باشیم، اما اصرار داشته باشیم که این بچه‌ها 46 نفر در یک کلاس باشند. سازمان امور اداری و استخدامی باید نگرش خود را اصلاح و مبنای محاسبه غلط خود را درست کند. میانگین 25 نفر تراکم میانگین کل است و باید این میانگین را کنار بگذارند و این اعداد را به دقت برآورد کنند، آن موقع مجوزهایی که برای جذب نیرو داده خواهد شد، متفاوت می‌شود و بخش اعظمی از مشکلاتی که الآن داریم، حل خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: اجرای مصوبه 911 شورای عالی آموزش‌وپرورش یکی از کارهایی است که باید انجام شود، اما هنوز محقق نشده، به دلیل اینکه پشتیبانی برای انجام این کار صورت نگرفته است. ما قطعاً مسئول یادگیری همه بچه‌ها هستیم و واقعاً باید بتوانیم با شواهد مشخص نشان دهیم آمادگی‌های خواندن و نوشتن و حساب کردن بچه‌ها که سه مهارت اصلی هستند، در چه سطحی است و مسئولیت ما این است که این را ارتقا ببخشیم. برای تقویت مهارت‌های خواندن و به‌خصوص زبان فارسی اقداماتی را انجام داده‌ایم. همکاران ما شبانه‌روزی کار می‌کنند تا آن چیزی که در اختیارشان هست، انجام دهند، آنچه در اختیار ما نیست امیدوار هستیم دیگرانی که اختیاردارند، انجام دهند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار