جواد حسینی خبر داد: کارگروه مطالعات ملی و بین‌المللی آموزش و پرورش استثنایی به زودی ایجاد می‌شود

نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر شبکه دانش باید راه‌اندازی و از ظرفیت صاحب‌نظران حوزه تربیت و تعلیم استثنایی استفاده شود

تهران (پانا) - گردهمایی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور با حضور رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مجتمع آموزشی، فرهنگی و توانبخشی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۰۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
جواد حسینی خبر داد: کارگروه مطالعات ملی و بین‌المللی آموزش و پرورش استثنایی به زودی ایجاد می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در این گردهمایی گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین در دو منظر باید فکرمان را متمرکز کنیم که شامل ارتقای فرهنگ سازمانی و ارتقای استانداردهای آموزش و پرورش استثنایی است.

او افزود: افزایش ضریب نفوذ کمی و کیفی اقدامات و خدمات آموزشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی مهمترین هدف برنامه‌های این سازمان است. بنابراین برنامه اصلی در آموزش و پرورش استثنایی سند تحول بنیادین و تلاش برای تحقق آن است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: از منظر جهت‌گیری در آموزش و پرورش هر آنچه لازم است در سند تحول آمده است. سند تحول دو جوهره اصلی عدالت و کیفیت را با هم و در کنار هم دارد. تعلیم و تربیت تمام ساحتی نیز به عنوان هدف متعالی در راس این دو جوهره قرار گرفته و مد نظر و پیگیری است. برای تحقق این دو جوهره در لایه‌های نظری، برنامه‌ای، عملیاتی و لایه نهادی باید کار شود که در این زمینه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.

حسینی افزود: متأسفانه تاکنون در لایه نهادی خیلی کم ورود شده است که در قالب این لایه باید تقسیم کار ملی صورت بگیرد و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و نهادهای مردمی هم ورود کنند تا بتوانند نقش خودشان را در اجرای سند تحول بنیادین ایفا کنند. روح حاکم بر سند تحول بنیادین، عدالت و کیفیت است. سازمان آموزش و پرورش استثنایی تنها سازمانی است که اجرای همه ابعاد مأموریت‌های آموزش و پرورش را در بر می‌گیرد و بار سنگینی بر عهده دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: علاوه بر این‌ها، مأموریت اصلی ما در سازمان رسیدگی به دانش‌آموزان استثنایی با نیازهای ویژه است که به نسبت دانش‌آموزان عادی پنج برابر بیشتر نیازمند ارائه خدمات در همه ابعاد از جمله نیروی انسانی، فعالیت‌های آموزشی، تربیتی، پرورشی و ... است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ارتقای فرهنگ سازمانی را دارای ۷ مولفه دانست و افزود: اولین مولفه پرهیز از بخشی‌نگری است که باید علاوه بر تلاش در حوزه مربوطه به آرمان‌ها و اهداف سازمانی هم فکر کنیم.

حسینی جایگزینی تعامل سازمانی به جای تعارض سازمانی را دومین مولفه معرفی کرد و گفت: باید علاوه بر ارتباطات و تعاملات درون سازمانی، با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز تعامل و همکاری داشته باشیم و از تعارض و تتابع به سمت تعامل و توافق حرکت کنیم.

سیدجواد حسینی در ادامه شفافیت سازمانی را به عنوان سومین مولفه مطرح کرد و افزود: بهترین نوع سازمان، سازمان شیشه‌ای است که باید با حضور در متن جامعه و تعامل با سازمان‌ها از طریق اطلاع‌رسانی، برای اجتماعی کردن سازمان آموزش و پرورش استثنایی تلاش کنیم و آن را محقق کنیم و در این راستا ایجاد تعامل و همکاری با تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

او چهارمین مولفه فرهنگ سازمانی را نهضت روابط انسانی عنوان کرد و افزود: نگاه ما باید به همدیگر، نگاه دارایی محور، منبع محور و ثروت محور باشد تا موجب انگیزه و رشد افراد شود و در نهایت باعث ارتقا و بهبود اهداف سازمانی شود.

حسینی با بیان اینکه حضور قریب به ۲۴ هزار همکار و بیش از ۱۵۲ هزار دانش‌آموز استثنایی را دارایی سازمانی می‌دانیم، ادامه داد: نگاه‌مان در فرهنگ سازمان، نگاه دارایی‌محور خواهد بود و در این مسیر توجه به ارزشمندی‌ها و دارایی‌های نیروها و دانش آموزان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمرکز بر مدیریت دانش را یکی دیگر از مولفه‌ها دانست و گفت: باید از دانش و تجربیات سازمانی همکاران استفاده شود. مدیر مطلوب مدیری است که از دانش آشکار و نهان سازمان استفاده کند. شاخصه‌ بعدی برنامه‌محوری، ایجاد نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی سازمانی با تأکید بر دو مقوله دانش بنیاد و مشارکت‌محور است.

او ادامه داد: در این راستا نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر شبکه دانش باید راه‌اندازی و از ظرفیت صاحب‌نظران حوزه تربیت و تعلیم استثنایی استفاده شود.

حسینی آخرین مولفه فرهنگ سازمانی را برنامه‌محوری عنوان کرد و افزود: ما باید از برنامه‌روزی به برنامه‌ریزی، سازمان را ارتقا دهیم. اگر بخواهیم برنامه‌ریزی خوب داشته باشیم باید براساس چهار محور نظام جامع طراحی، اجرا، ارزیابی و استمرار بهبود عملکرد باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در راستای تحقق نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر شبکه دانش به دنبال ایجاد کارگروه کاربست مطالعات ملی و بین‌المللی آموزش و پرورش استثنایی هستیم که به زودی انجام خواهد شد.

حسینی گفت: در نظام مشارکت محوری نیز باید منشور همه بخش‌ها و اضلاع سازمانی در آن مشارکت کنند. متاسفانه در فرهنگ تاریخی و سیاسی جامعه ایران نگاه پروژه‌ای بر نگاه پروسه‌ای غلبه دارد و در فرهنگ سیاسی سرمایه تاریخی ضعیفی داریم لذا نگاه انکار بر نگاه اثبات غلبه دارد که باید این روند را تغییر دهیم.

او افزود: این گسستگی موجب از بین رفتن سرمایه‌های تاریخی ما می‌شود و راهکار این امر استفاده از تجارت و تمرکز بر داشته‌های پیشینیان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار