همخوانی و مدیحه سرایی یک اثر هنری و حرفه ای است

مشهد (پانا)-مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: دین و هنر مانند دین و زندگی با یکدیگر در ارتباط هستند، هنر قسمتی از زندگی است و بنابراین هنر شما گاه یک آفرینش زیبایی و گاه نشانه زیبایی است.

کد مطلب: ۹۶۹۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
همخوانی و مدیحه سرایی یک اثر هنری و حرفه ای است

زهرا مظفر، در مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی دانش‌آموزان دختر سراسر کشور که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: شما دانش‌آموزان باید به گونه‌ای متن کار خود را انتخاب کنید که مضمون شعر به اندازه‌ای دارای محتوای غنی باشد که بر جان و عمق وجود افرادی که آن‌را می‌شنوند تاثیر گذار شود.

وی با بیان اینکه شما همانند یک مبلغ دینی عمل می‌کنید اظهار کرد: تفاوت کار شما این است که با یک ابزار هنری کار ترویج متعالی اسلامی و اهداف متعالی را انجام می‌دهید.

مظفر گفت: این کاری که انجام می دهید همانند تاثیر گذاری کار جهادی باشد، بدین منظور شاید بسیاری از مواردی را که نتوانیم در قالب سخنرانی ارائه دهیم، ممکن است شما با مدیحه‌سرایی خود و با استفاده از آیات الهی مصادیقی که در آیات الهی، سیره علمی و عملی است را به واسطه مدیحه‎سرایی و همخوانی بخوانید و موثر واقع شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیحه‌سرا باید مدیحه‌ای را انتخاب کند که نشاط و خوشبختی، افتخار به میهن، ملی بودن، ولایتمداری، همه افتخارات و ارزش‌های اسلامی را زنده کند و با انتخاب متناسب خود از اشعاری که در راستای عبودیت خداوند است ما را به خدا نزدیک‌تر کند.

وی مدیحه‌سرایی را یک اثر هنری و یک حرفه دانست و افزود: در جمله‌ای از بزرگان اشاره شده که کار مداح ارزشمند است و از کار او به عنوان هنر یاد می‌شود. همچنین هنر، هم برای بیان حقیقت است و هم نقش مداح نیز نقش فرهنگ‌ساز، مستحکم‌کننده و پیوند دهنده قلبی میان پیروان و معصومین است و باید همانند هر هنرمند دیگری، در کار خود متعهد باشد، به همین دلیل می‌توان ارزش کار شما را در این جمله شاهد بود.

وی عنوان کرد: بسیاری از افراد بر این باور هستند که دین و هنر با یکدیگر در ارتباط نیستند، از این رو اگر ما بخواهیم اثبات کنیم که دین و هنر مانند دین و زندگی با یکدیگر در ارتباط هستند و از یکدیگر قابل تفکیک نیست باید بگوییم که هنر قسمتی از زندگی است و بنابراین هنر شما گاه یک آفرینش زیبایی و گاه نشانه زیبایی است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره با آیات قرآن گفت: خداوند استعدادهای زیادی را در وجود ما انسان‌ها نهاده و شکوفایی آن‌ها را بر عهده خودمان گذاشته است، اینکه خودمان باید تلاش کنیم تا بتوانیم آن‌ها را کشف کنیم چرا که خداوند زمانیکه ما را خلق کرد، فرمود بهتربن موجودم را خلق کردم و از این رو مقام خلیفه‌الهی را به انسان داد.

مظفر بیان کرد: خداوند این مقام را به او داد و او را نیز آزاد گذاشت تا با کار و تلاش خود بتواند راه خود را انتخاب کرده و با انجام فعالیت‌های خود نیز بتواند مقام جانشینی خدا بر روی زمین خود را اثبات کند.

وی با بیان اینکه باید کار و تلاش را مورد نظر قرار داد و از آن غفلت نکرد، تاکید کرد: برای آنکه این استعدادها را به منسه ظهور برسانیم باید در این راه صبر و استقامت داشته باشیم و با وجود سختی‌هایی که پیش روی ما قرار دارد، با تلاشی که انجام می‌دهیم راه‌ زندگی خود را هموار کنیم.

وی بیان کرد: با وجود اینکه دیگران این فضا را برای ما فراهم می‌کنند اما هیچگونه مسئولیتی بر عهده آن‌ها نیست، چرا که این ما هستیم که با انتخاب‌های خود و برای رسیدن به خواسته‌های انتخابی و اهداف خود باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشیم که این امر را می‌توان به نوعی نشانگر عدل الهی دانست.

مظفر تاکید کرد: از این رو اگر ما بخواهیم به مصداق عدل الهی که مصداق واقعی آیات الهی است اشاره کنیم باید گفت که ما آزادی انتخاب داشته و در این آزادی مسئول رفتار و انتخاب‌های خود و به نوعی پاسخگوی تمامی آن‌ها باشیم.

مظفر خاطرنشان کرد: از این رو فردی که در این رشته فعالیت دارد باید ابتدا خود پاکی دامن، دست، قلب و ایمان نیز داشته باشد و با روحیه خالصانه در این مسیر گام بردارد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر بر این نظر هستید که کار و فعالیت شما تاثیرگذار باشد باید خود عامل آن‌ها باشید و آن‌ها را رعایت کنید و مراقب رفتار خود باشید تا بتوانید بر روی افراد تاثیرگذار باشید، البته که این امور مختص همه انسان‌ها است اما تفاوتی که وجود دارد این است که یک هنرمند هنگامی که از طرف خدا انتخاب شده و این استعداد فطری به او داده شده به همین دلیل مسئولیت او از سایر افراد سنگین‌تر است که در این راستا هم شما دانش‌آموزان مسئولیت ویژه‌ای را بر عهده دارید.

وی خاطرنشان کرد: البته که در این مسیر سختی‌های فراوانی هم وجود دارد، زیرا شما با توجه به اینکه دانش‌آموز هستید باید چنین فعالیت فرهنگی را در برنامه زندگی خود نیز قرار دهید که این کار جز با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح صورت نخواهد گرفت و نتیجه‌ای نیز به دنبال نخواهد داشت.

مظفر عنوان کرد: پس برنامه‌ریزی هم یکی از نکاتی است که شما هنرمندان باید به آن توجه داشته باشید، این در حالی است که خداوند نیز به این امور اشاره کرده و فرموده است که اگر برنامه‌ریزی نداشته باشید دچار خسران و زیان خواهید شد. پس زمان برای ما بسیار حائز اهمیت است و از این رو نکته‌ای که شما هنرمندان باید مدنظر داشته باشید برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است تا بتوانید به تمام اهداف زندگی خود دست یابید.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: در این راستا نیز اگر کسی در این دنیا سختی را متحمل شود خداوند برای او در آخرت آسایشی را رقم خواهد زد و چه آسایشی بهتر از آسایشی که در گرو کارهای معنوی و خدماتی که شما دانش‌آموزان از قبال این فعالیت انجام می‌دهید، به آن برسید. زیرا این فعالیت شما بازخوردی به عموم جامعه به ویژه دانش‌آموزانی که هم سن شما هستند و حرف شما بهتر درک می‌کنند، خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار