در گفت‌وگو با پانا

عضو کمیته مزد شورای عالی کار: آمار مشخصی از خروج نیروی کار ایرانی به خارج از کشور در اختیار نداریم

تاجیک: دومین نشست جلسه مزد شورای عالی کار امروز برگزار می‌شود

تهران (پانا) – عضو کمیته مزد شورای عالی کار با اشاره به برگزاری دومین نشست کمیته مزد شورای عالی کار که دوشنبه 27 آبان برگزار می‌شود، می‌گوید آمار درستی از خروج نیروی کار ایرانی وجود ندارد اما عراق و ترکیه مهمترین مقصد خروج نیروی کار ایرانی هستند.

کد مطلب: ۹۶۹۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
عضو کمیته مزد شورای عالی کار: آمار مشخصی از خروج نیروی کار ایرانی به خارج از کشور در اختیار نداریم

محمدرضا تاجیک در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ «در نخستین جلسه کمیته مزد شورای عالی کار چارچوب‌های لازم برای تعیین مزد معین شده است. تفاوت امسال با سال‌های گذشته این است که بخش‌های کارگری ابتدا منتظر نظر دولت می‌مانند. دولت با توجه به اشرافی که بر قیمت کالاها دارد بهتر می‌تواند سبد معیشت کارگران را محاسبه و به گروه‌های کارفرمایی اعلام کند. وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند با توجه به دسترسی که به اطلاعات دارد، سبد معیشت را تهیه و در اختیار گروه‌های کارفرمایی قرار دهد و پس از آن چانه‌زنی گروه‌های کارگری درباره تعیین دستمزد آغاز شود.»

وی افزود: «با توجه به اینکه نمی‌خواهیم ارقام و اعداد اعلامی یک طرفه باشد، سعی می‌کنیم تا از اعلام یک طرفه میزان مزد پرهیز کنیم.»

تاجیک با بیان اینکه اعداد و ارقام متفاوتی در مورد نرخ دستمزد احتمالی سال آینده تاکنون مطرح شده است، اظهار کرد:‌ «باید بتوان نتیجه مثبتی از جلسات کمیته مزد بیرون بیاید. در جلسه نخست در مورد رقم بحثی نشده است اما امیدواریم که دولت بتواند چارچوب مناسبی به ما ارایه دهد تا بتوان روی آن بحث و تبادل نظر داشت.»

وی با بیان اینکه میزان دستمزد سال جاری 3 میلیون و 299 هزار تومان بوده است، عنوان کرد:‌ « نمی‌توان پیش‌بینی از رقم احتمالی مزد سال آینده ارایه داد و به طور حتم صحبت‌های کارگران ممکن است با بازخورد مناسبی ازطرف گروه‌های کارفرمایی مواجه نباشد و بهتر است که مذاکرات در این مورد در جلسه‌های آتی بیشتر شود.»

عضو کمیته مزد شورای عالی کار با اشاره به خروج نیروی کار از کشور خاطرنشان کرد: « کارهای زیرزمینی، قراردادهای سفید امضا و اموری که به صورت غیرقانونی در حال انجام است آمار و ارقام درستی ندارد و به طور رسمی اعلام کرد که چه میزان نیروی کار پس از افزایش نرخ ارز از کشور خارج شده است.»

وی افزود: « بخشی از کارگران به دلیل نبود کار مناسب و تعطیلی کارخانجات از کشور خارج شده‌اند. عراق و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که به دلیل سهولت دسترسی و ورود و خروج آسان مقصد نیروی کار خروجی از کشور بوده‌ است.»

تاجیک با انتقاد از اظهاراتی که ایجاد شغل را وظیفه دولت نمی‌داند، خاطرنشان کرد: « در ذیل اصل 43 قانون اساسی کشور آمده است برای تامین استقلال اقتصادی و رفع فقر باید شرایط کار برای همه فراهم باشد و اختیار انتخاب شغل نیز باید فراهم باشد.»

خبرنگار ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار