نقطه عطف جشنواره «دانایی وتوانایی»، دیدار دانش آموزان با نویسنده های کتاب ها

تهران (پانا) - جشنواره «دانایی و توانایی» درحالی به ایستگاه سال چهارم برگزاری رسیده است که توانسته فرصتی فراهم کند تا دانش آموزان علاقه مند به کتاب با نویسنده های کتاب های مورد علاقه خود دیدار و گپ و گفت داشته باشند.

کد مطلب: ۹۶۸۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
نقطه عطف جشنواره «دانایی وتوانایی»، دیدار دانش آموزان با نویسنده های کتاب  ها

محمد گودرزی، دبیر بخش علمی جشنواره دانایی و توانایی گفت: این دانش آموزانی که اکنون حضور دارند، عصاره حدود 500 هزار دانش آموزی هستند که از تمامی مقاطع تحصیلی در فرآیند جشنواره دانایی و توانایی شرکت کرده اند و در چهار مرحله گلچین شده اند. نتیجه اینکه امروز شاهد حضور حدود 400 دانش آموز برتر در اردوگاه باهنر تهران هستیم.
گودرزی راجع به نحوه سهمیه بندی استان ها جهت شرکت در جشنواره دانایی وتوانایی گفت: شرکت کنندگان این جشنواره دقیقا از 32 استان هستند اما سهمیه استان ها یکسان نیست. امسال ابتکاری که برای گسترش جشنواره دانایی وتوانایی داشتیم این بود که سهمیه استان ها را بر اساس میزان مشارکت شان در مرحله مدرسه قرار دادیم و کف شرکت کنندگان از هر استان ده نفر است اما سقف شان را مدرسه تعیین می کند. برای مثال استان تهران ده نفر شرکت کننده دارد و استان هرمزگان چون در مرحله مدرسه، مشارکت بیشتری داشته حدود 2 تا 2و نیم درصد از تهران مشارکت بیشتری داشته و حدود 16 نفر از دانش آموزان این استان، امروز در این جشنواره شرکت کرده اند.
وی درباره نحوه کار جشنواره در سه روز 24 تا 26 آبان ماه گفت: در این سه روز برنامه فشرده ای داریم اما بسیار مفید است. تمام برنامه ای که طراحی شده در حال و هوای خواندن است اما مهمترین بخش برنامه در افتتاحیه است که تمام این 400 نفر دانش آموز در 12 کلاس توزیع شده و 12 نویسنده ای که در فرآیند یکسال کتاب شان توسط این دانش آموزان خوانده شده در هرکدام از این کلاس ها به پرسش های دانش آموزان پاسخ می دهند. در واقع دانش آموزان هرکدام شش کتاب خوانده اند که به این مرحله رسیده اند. درباره این شش کتاب هرکدام 15 دقیقه فرصت دارند که گفتگو کنند و مجالی پیدا می کنند تا با نویسنده ها راجع به نوشته های شان گپ و گفت و پرسش داشته باشند و در این حین نقد تحلیلی هم در مورد کتابها اتفاق می افتد.
گودرزی در ارتباط با نحوه گزینش کتاب ها جهت شرکت در جشنواره دانایی و توانایی گفت: کتاب ها هم انتخاب آموزش و پرورش است و هم انتخاب دانش آموزان است. وی افزود: ما ابتدای هرسال فراخوانی به همه ناشران حوزه کودک و نوجوان می دهیم و آنها کتاب های شان را به دبیرخانه دایمی جشنواره دانایی و توانایی ارسال می کنند و یک کارگروه انتخاب کتاب مناسب داریم که متشکل از 20 نفر نویسنده کودک و نوجوان است. ما طی جلساتی کتابها را می خوانیم 20 نفرمان راجع به کتابها گفتگو می کنیم و کتاب هایی بالا می آیند و انتخاب می شوند. درواقع آنقدر کتابها گلچین می شوند تا نهایتا هرسال حدود50 کتاب را در 5 سبد گروه سنی قرار می دهیم و آن را به مدارس کشور معرفی می کنیم و این مرحله انتخاب کتاب توسط وزارت آموزش و پرورش و کارگروه انتخاب کتاب است و از آنجا به بعد این استان و دانش آموزان هستند که از سبد انتخابی ما کتاب انتخاب کرده و در جشنواره شرکت می کنند.
دبیر علمی جشنواره دانایی و توانایی راجع به تاثیرگذاری گرانی کتاب بر جشنواره گفت: مثل معروفی هست که می گوید هرگاه بحران اقتصادی رخ دهد متاسفانه اولین قربانی، حوزه فرهنگ است و ما چندسالی است این بحران را در کشورمان تجربه می کنیم. این بحران در قیمت کتابها اثر گذاشته و کتاب هایی که سال گذشته دانش آموزان ما در میانگین قیمت 4 تا 7 هزار تومان تهیه می کردند امسال این قیمت را بین 9 تا 18 هزار تومان تهیه کردند و این تاثیر مستقیم در میزان مشارکت دانش آموزان دارد. البته ناگفته نماند که ناشران حدود 40 تا 50 درصد به دانایی و توانایی تخفیف می دهند و پیشنهاد مشخص من، که چهار سال است دبیری علمی جشنواره را برعهده دارم این است که وزارت آموزش و پرورش هم مانند ناشران بیاید بخشی از این تخفیف را علاوه بر تخفیف ناشر برعهده بگیرد و کتاب ها با مبلغ بسیار کمی به دست دانش آموز برسد. همچنین نهادهای دیگری که مدعی هستند کتاب خواندن را ترویج می کنند مانند وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه ها و نهادهای دیگر نیز بخشی از این تخفیف ها را برعهده بگیرند. در اینصورت بنظرم بجای 500 نفر شرکت کننده شاید 5 میلیون دانش آموز در این جشنواره حضور پیدا می کردند.
گودرزی در ارتباط با نحوه انتخاب نویسنده های حاضر در 12 کارگاه جشنواره گفت: نویسنده ها را ما انتخاب نکردیم بلکه کتاب های این افراد آنها را به جشنواره دعوت کرده است. در واقع این 12 نفرکسانی هستند که کتابهای شان به جشنواره معرفی شده و حالا بچه ها خود نویسنده را هم می بینند.
وی در ارتباط با حال و هوای جشنواره امسال نسبت به سال گذشته گفت: جشنواره امسال به دلیل شرایط اقتصادی نسبت به سال گذشته یک روز کم شد و برنامه ما فشرده تر شد وناگزیر نشست هایی را حذف کردیم اما بنظرم بلوغ جشنواره امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده و بچه ها این جشنواره را بیشتر شناختند و خودش را بهتر معرفی کرده است. جشنواره دانایی و توانایی ریشه زده و حتی نهادهای دیگر مانند انجمن ناشران کتابهای کودک قراراست در خانه کتاب با بچه ها دیداری داشته باشد و هدیه فرهنگی برای بچه ها در نظرگرفته شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار