نویدادهم: اگر قرار است از نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شویم اصلی‌ترین چرخش باید در معلم اتفاق بیافتد

تهران (پانا) - دوره آموزشی با محوریت سند تحول بنیادین در آْموزش و پرورش با حضور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، رییس دانشگاه فرهنگیان و مدیران کل ستادی در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۸۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
نویدادهم: اگر قرار است از نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شویم اصلی‌ترین چرخش باید در معلم اتفاق بیافتد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، مهدی نویدادهم به ضرورت تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و دانشگاه فرهنگیان را هیات اندیشه‌ورز و یکی از اتاق‌های فکر آموزش وپرورش برای اجرایی شدن سند تحول دانست. او گفت: «راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان اولین اقدام برای اجرای سند تحول بود و این نشانگر نقش جدی و کلیدی و باوری بود که تدوین‌کنندگان این سند به این دانشگاه داشتند.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «اگر قرار باشد تحولی جدی در آموزش و پرورش رخ دهد باید به دست معلمان رقم بخورد و تربیت معلم تحول آفرین نیز از مجرای دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی انجام می‌شود. برای اجرایی‌شدن سند، کار جدی دانشگاه، باید گسترش و پراکنش مفاهیم تحول آفرین سند و قابل فهم کردن آن برای مدیران، معلمان، جامعه و خانواده‌ها باشد.»

او با طرح موضوع فعالیت‌هایی که دانشگاه در این زمینه انجام داده، فعالیت‌هایی که می‌تواند و باید انجام دهد و الزامات و موانع اجرایی شدن آن اشاره کرد و گفت: «تولید ادبیات لازم برای نشر، گسترش و نهادینه‌سازی سند تحول در جامعه، آموزش و پرورش و ... از جمله اقداماتی است که دانشگاه می‌تواند در این زمینه انجام دهد.»

نویدادهم در ادامه بر اهمیت داشتن عزم ملی و روحیه جهادی و لزوم تدوین شاخص برای ارزیابی آموزش و پرورش و سند تحول و پایش رشد آن برای تحقق سند تحول بنیادین تاکید کرد و گفت: «باید مراقب باشیم دچار آسیب ارائه کارهای موجود در قالب سند نشویم. به عنوان تصمیم‌گیرندگان و صاحب‌نظران این عرصه باور داریم که وضع موجود مطلوب نیست و تغییر نیاز است، باید با جست‌وجوی وضع مطلوب در آینده، رصد تحولات آینده و با نگاه آینده‌پژوهانه بگوییم با توجه به اقتضائات چه باید کرد و چه اقداماتی نیاز است و می‌توان انجام داد؟.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش جذب و تربیت دانشجومعلمان، توانمندسازی منابع انسانی موجود و شناسایی، جذب و تربیت راهبران تربیتی را از نیازهای دستیابی به مدارس در تراز سند تحول بنیادین دانست و گفت: «ضمن تلاش برای فهم صحیح دانشجومعلمان و نیروهای موجود از سند تحول، باید تامل کرد که ویژگی‌های معلم، مدرسه و نظام تربیتی در تراز سند تحول بنیادین کدام است؟ و دانشجومعلمان برای کدام مدرسه تربیت می‌شوند. اکثر معلمان ما معلم درس هستند و سند می‌گوید باید از این عبور و به تربیت بپردازیم. اگر قرار است از نهاد و نظام آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شویم اصلی‌ترین چرخش باید در معلم اتفاق بیافتد، معلم باید مربی شود. برای تحقق سند تحول همه باید به میدان بیایم و خود را به تنهایی مسئول بدانیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار