در گفت‌وگو با پانا

معاون شهردار تهران: ساخت‌وساز ساختمان‌های مهم روی گسل زلزله شمال تهران ممنوع است

تهران (پانا) - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مبنی بر ممنوعیت ساخت‌و ساز ساختمان‌های مهم بر روی گسل شمال تهران در حال اجرا است، گفت این مصوبه اکنون اجرا می‌شود و برای محدودیت‌هایی که طبق این وجود دارد، پروانه صادر نمی‌شود.

کد مطلب: ۹۶۸۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون شهردار تهران: ساخت‌وساز ساختمان‌های مهم  روی گسل زلزله شمال تهران ممنوع است

عبدالرضا گلپایگانی در گفت‌وگو با پانا درباره ممنوعیت‌های ساخت و ساز بر روی گسل زلزله شمال تهران وجود دارد، گفت: «در این زمینه شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه‌ای داشت که مدت‌ها عملیاتی نشده بود و از اواخر سال 97 عملیاتی شد. طبق این مصوبه بر روی گسل شمال محدودیت‌هایی در ساخت و ساز اعمال می‌شود.»

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: «گسل مشا از شمال شرق تهران آغاز و تا میانه شهر تداوم دارد. بر روی این گسل با مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، کار زمین‌شناسی انجام شده است و در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز بررسی شده است و بر روی این گسل ساخت و ساز برج ممنوع است. همچنین ساخت مراکزی که جمعیت‌پذیری بالایی دارند مثل مدارس، دانشگاه‌ها و بیمارستان ممنوع است. علاوه بر این احداث مراکز خطرزا مثل پمپ بنزین نیز ممنوع است.»

وی ادامه داد: «مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری اکنون اجرا می‌شود و برای محدودیت‌هایی که طبق این وجود دارد، پروانه صادر نمی‌شود.»

گلپایگانی درباره ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده‌ای که بر روی گسل شمال تهران وجود دارد نیز توضیح داد: «تکلیفی داریم تا ساختمان‌هایی که روی گسل هستند را بررسی و مطالعه کنیم و آنهایی که شامل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ساخت‌وساز هستند را با گفت‌وگو میان مالکان بررسی کنیم. کار شناسایی آغاز شده است و مشاور کار هم انتخاب شده است.»

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا به جای ممنوعیت ساخت و ساز بهتر نیست که استاندارسازی ساختمان‌ها صورت بگیرد، گفت: « این تصمیم در بالاترین مرجع مهندسی کشور یعنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گرفته شده است و در این شورا متخصصان و کارشناسان ارشد زلزله و زمین‌شناسی حضور دارند و تاکید دارند که بر روی خط گسل و حریم درجه یک گسل اگر الزامات تبعات زلزله را در سازه لحاظ کنیم خیلی هزینه‌بر است. البته در مصوبه شورا کلیه ساخت و سازها ممنوع نشده است بلکه ساختمان‌های بلندمرتبه و ساختمان‌هایی که خطرزا هستند ممنوع است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار