در نشست خبری رونمایی آلبوم جدید همایون شجریان و علیرضا قربانی

شجریان: من تنها خواننده ای هستم که حتی یک کار مناسبتی نخواندم

همایون شجریان و علیرضا قربانی به‌طور ضمنی از آهنگسازی آلبوم «افسانه چشمهایت» ابراز نارضایتی کردند

تهران (پانا) - مراسم رونمایی و نشست خبری آلبوم «افسانه چشمهایت» کار مشترک مهیار علیزاده، همایون شجریان و علیرضا قربانی بعدازظهر امروز سه شنبه 21 آبان ماه 98 در تالار وحدت تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۷۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
شجریان: من تنها خواننده ای هستم که حتی یک کار مناسبتی نخواندم

در ابتدای این مراسم علیرضا قربانی با ابراز خرسندی از انتشار این آلبوم گفت: «خدا را شکر که سرانجام بعد از پنج سال، حاصل همکاری من و همایون شجریان به انتشار رسید.»

مهیار علیزاده ،آهنگسازآلبوم، در ادامه گفت: «پنج سال زمان زیادی برای تولید آلبوم موسیقی است. انتشار خبر همکاری علیرضا قربانی و همایون شجریان کار ما را سخت تر کرد؛ سعی کردیم با وسواس زیاد و دقت آلبوم را تولید کنیم و من بی‌صبرانه منتظر انتشار آلبوم و دیدن بازخوردها بودم. در ابتدای کار انرژی فراوانی داشتم، بعد از مدتی تولید آلبوم به حالت تعلیق درآمد اما ناامید نشدیم و راه خود را ادامه دادیم تا امروز که آلبوم منتشر شد و من از انتشار آن خوشحالم.»

علیزاده در پاسخ به این پرسش که چرا خوانندگان همه قطعات را در اوج می‌خوانند گفت: «اینطور نیست که همه قطعات در اوج اجرا شود. چند قطعه داریم که با صدای بم خوانده شده است. قطعات این آلبوم اوج و فرود بسیار دارد. اگر آلبوم را کامل بشنوید، متوجه این موضوع می‌شوید. اگر فقط اوج‌ها در فضای مجازی منتشر شده، دلیل بر این نیست که آلبوم فقط اوج دارد.»

این آهنگساز درباره حاشیه ای که بعد از انتشار آلبوم و درج نادرست نام شاعر یکی از قطعات ایجاد شده بود گفت: «شعری به نام «به تو ای دوست سلام» که همان قطعه «افسوس» است را در اینترنت جستجو کردم و دیدم که نام استاد هوشنگ ابتهاج (سایه) به عنوان شاعر آن درج شده است. من این شعر را برای آلبوم انتخاب کردم چون استاد همیشه به من لطف داشتند و من در آلبوم های قبلی بارها از اشعار ایشان استفاده کرد بودم. ولی علیرغم اینکه در 4 سال گذشته بارها استاد ابتهاج و دخترشان را ملاقات کرده بودم، موضوع انتخاب این شعر جدید را مطرح نکردم. تا وقتی که آلبوم منتشر شد و مشخص شد شاعر قطعه مورد نظر سایه نبوده است. من در پیج شخصی خودم از مردم و از خانواده استاد سایه معذرت خواهی کردم.»

در ادامه نشست همایون شجریان درباره این همکاری گفت: حضور در کنار علیرضا قربانی و مهیار علیزاده در این آلبوم برای من جذاب بود. پیشتر آلبوم «حریق خزان» را از این دو شنیده بودم و از آن لذت بردم به همین دلیل از پیشنهاد همکاری خوشحال شدم.»

وی افزود: «موقع آهنگسازی آلبوم نقطه نظرهایی داشتم که تصور می‌کنم اگر اعمال شده بود، آلبوم 10 - 20 درصد بهتر می‌شد. مثلا اگر قطعات یک پرده پایین‌تر ساخته می‌شد جذاب تر بود. من تنوع در گامها را بیشتر می‌پسندم. البته مهیار علیزاده زحمات بسیاری برای این آلبوم کشیده و من به این همکاری افتخار می‌کنم.»

قربانی نیز افزود: «من هم مثل همایون شجریان خواهان ایجاد تغییراتی در ساختار آهنگسازی بودم اما ...»

وی ادامه داد: «در زمان ضبط آلبوم من و همایون شجریان عاشقانه برای کار انرژی می‌گذاشتیم.»

شجریان در بخشی از این نشست خبری در پاسخ به خبرنگارانی که از رابطه او با رسانه‌ها انتقاد و دسترسی به او را سخت توصیف کردند گفت: «فکر می‌کردم کسی باید در رسانه‌ها باشد که مفید واقع شود. من همیشه برای اهالی رسانه احترام قائلم اما گوشه‌گیری ام باعث شده که کمتر صحبت کنم.»

قربانی: گوش ما به نت‌های بالا عادت ندارد

علیرضا قربانی در بخشی از سخنان خود درباره فضای ارکسترال آلبوم جدید گفت: من و مهیار علیزاده تجربه همکاری خوبی در آلبوم «حریق خزان» داشتیم. در این آلبوم هم دو گزینه پیش رویمان بود؛ یا باید به سمت موسیقی گلهایی می‌رفتیم، یا به سمت نگاهی که آهنگسازان جدید دارند.»

وی درباره اوج بالای قطعات که باعث گوش آزارشدن آن می‌شود گفت: «اگر این حجم از اوج کنار هم قرار نمی گرفت آلبوم بهتری می‌شد. من پیشنهاد می کنم ترک های آلبوم جداگانه گوش داده شود تا نتیجه بهتری از آن حاصل شود.»

این خواننده درباره نقش خواننده در انواع موسیقی اظهار کرد: « زمانی که آلبوم سنتی و بداهه باشد خواننده نقش بسیاری دارد ولی اگر آلبوم آهنگسازی شده باشد، خواننده تنها می‌تواند در تحریرها نقش داشته باشد.»

وی افزود: «سابقه ما در موسیقی ارکسترال و همخوانی آن کوتاه و ضعیف است. ما به نت های بالا عادت نداریم. در دنیای کلاسیک آنقدر «های نت» خوانده می‌شود که گاه صدای جیغ از آن شنیده می‌شود ولی گوش ما به این نوع نت عادت ندارد.»

در بخش پایانی نشست به حواشی ایجاد شده بعد از تولید ویدئوی آلبوم «افسانه چشم‌هایت» در مجموعه تجاری - تفریحی «ایران مال» و پست اینستاگرامی تند همایون شجریان در پاسخ به این حواشی پرداخته شد. این خواننده در یک این پست با استفاده از واژه «قلم‌کشان» به بعضی انتقاداتی که در فضای شبکه‌های اجتماعی علیه او مطرح شده بود پاسخ داد.

همایون شجریان: برخی فکر می‌کنند در لابه لای نقد می‌توانند هر کذبی را مطرح کنند
شجریان درباره حواشی مذکور گفت: «من آدم تکلیف‌روشنی هستم و در این سالها سعی کردم وارد حواشی نشوم. اینجا اتفاقی افتاد که باعث شد هوادارانم مکدر شوند. لزوما هر کسی که مطلبی می‌نویسد خبرنگار و از اصحاب رسانه نیست. من از نقد فراری نیستم. زمانی مثل نشست امروز ما نقطه نظرات خودمان را بیان می‌کنیم و اصحاب رسانه هم سوالاتی می‌پرسند، اما زمانی هم هست که عده ای با انگیزه‌های شخصی به دنبال تخریب جایگاه من بین هواداران هستند. هواداران برای من مهم هستند و اجازه نمی‌دهم چیزی آنها را پریشان کند. اینکه من از کلمه «قلم کشان» استفاده کردم باید بگویم برخی حرمت قلم را نگه نمی‌دارند. مثل چاقو که معلمان مان می‌گفتند اگر به دست جراح بیفتد نجات دهنده است و در دست دیگری شاید باعث قتل شود.

امروز هرکس با یک موبایل می‌تواند نوشته خود را در فضای مجازی منتشر کند. من تنها خواننده ای هستم که حتی یک کار مناسبتی نخواندم. اگر هم از کنسرت رایگان و کنسرت خیابانی حرف زدم از ته دل گفتم. جمله ای که نوشتم هم از عصبانتم نبود. متاسفانه برخی فکر می‌کنند در لابه لای نقد می‌توانند هر کذبی را مطرح کنند. من وارد یک محیط فرهنگی می شوم تا برای یک پرفورمنس تصاویری را در این مکان ضبط کنم. و عده ای با سوءاستفاده از احساسات هواداران من را مورد حمله قرار می‌دهند. البته من دیگر تصمیم ندارم تا بیش از این به این حواشی پاسخ دهم اما در اینجا فضای مناسبی بود تا پاسخ محکمی به آنها بدهم.»

قربانی هم درباره همین موضوع گفت: هجم بالایی علیه ما شد که صحت نداشت. مثلا گفتند که ما در آن مکان کنسرت گذاشتیم که حقیقت نداشت. ما فقط از آن محل به عنوان لوکیشن استفاده کردیم و این لوکیشن هرجای دیگری می‌توانست باشد. من هم به همین دلیل بیانیه‌ای نوشتم برای دلجویی از منتقدان و اینکه به عنوان یار و رفیق کنار همایون شجریان هستم.»

رامین حیدری فاروقی مشاور هنری آلبوم درباره موضوع ایران مال توضیح داد: «برای احرای پرفورمنس دنبال یک راه پله و کتابخانه بودیم که ایران مال پیشنهاد من بود.»

در پایان نشست پوستر آلبوم «افسانه چشمهایت» رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار