ساباط به دنبال جریان‌سازی فرهنگی در یزد است

یزد (پانا) - عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد بیان داشت: ساباط به دنبال جریان سازی فرهنگی در یزد است.

کد مطلب: ۹۶۴۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ساباط به دنبال جریان‌سازی فرهنگی در یزد است

ونوس عامری نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد گفت: وقتی شورای پنجم کار خود را آغاز کرد یکی از اهدافش هویت‌بخشی به شهر بود؛ اینکه شهر یزد داشته‌های خودش را بشناسد و بتواند آن را به کشور و دنیا بشناساند. از آنجا که هنر سینما هم یکی از بهترین راه‌های شناساندن این قابلیت‌هاست، ما به استفاده از سینما برای شناخت خودمان و شناساندن قابلیت‌هایمان فکر کردیم. بدین ترتیب ایده برگزاری جشنواره فیلمی با نام و هویت یزد در کمیسیون فرهنگی شورای شهر شکل گرفت که وقتی این ایده با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد با استقبال آنها نیز مواجه شد.

عامری با بیان اینکه برگزاری جشنواره می‌تواند باعث جریان‌سازی فرهنگی در شهر شود، گفت: در ادامه کار با صاحب‌نظران عرصه سینما در یزد مشورت شد و از آن ها نظرخواهی کردیم. همه می‌دانند که یزد در بحث سینمای مستند و فیلم کوتاه حرف‌هایی برای گفتن دارد، به همین دلیل جشنواره فیلم کوتاه و مستند برای برگزاری در یزد مورد توجه قرار گرفت.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند ساباط ادامه داد: یزد جزو شهرهای میراث جهانی است که علاوه بر کالبد تاریخی، قابلیت‌های فرهنگی آن مورد توجه جهانیان قرار گرفته است بدین ترتیب موضوع جشنواره، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهر جهانی یزد در نظر گرفته شد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد درخصوص تأثیر برگزاری جشنواره ساباط بر عرصه فرهنگ و هنر شهر یزد، بیان داشت: جشنواره با راه انداختن یک جریان فرهنگی قابلیت‌های هنرمندان را در عرصه سینما تقویت کرده و به بروز ظرفیت‌های فرهنگی شهر کمک می‌کند. ما می‌توانیم با استفاده از زبان سینما ظرفیت‌های خود را بشناسیم و آن را به جهانیان نیز بشناسانیم، البته این راه هم وجود داشت که زیر چتر دیگر جشنواره‌های مهم کشور قرار گیریم اما از آنجا که می‌دانیم برخی شهرهای دنیا با نام یک جشنواره سینمایی شناخته شده‌اند، به این نتیجه رسیدیم که یزد نیز می‌تواند برای خود جشنواره‌ای اختصاصی داشته باشد و بدین ترتیب در دنیا مطرح شود.

عضو شورای شهر یزد با اشاره به چشم‌انداز جشنواره ساباط، گفت: در حال حاضر چشم‌اندازی که برای جشنواره ساباط در نظر گرفته شده، جشنواره‌ای ملی در سطح کشور می‌باشد اما امیدواریم در آینده ضمن تقویت ابعاد مختلف هنری جشنواره آن را به جشنواره‌ای بین‌المللی تبدیل کنیم.

عامری همچنین به چگونگی انتخاب نام جشنواره ساباط اشاره کرد و گفت: ساباط یکی از المان‌های معماری شهری یزد می‌باشد که با استفاده از آن برای رهگذران در کوچه‌ها سایه ایجاد می‌کردند، در واقع ساباط چتری برای رهگذران در شهر بوده و ما هم تلاش خواهیم کرد که جشنواره ساباط چتری برای هنرمندان باشد.

وی در پایان افزود: برگزاری این جشنواره می‌تواند علاوه بر جریان‌سازی در بین هنرمندان تمامی عرصه‌ها باعث شود تا فرهنگ شهر نیز با بهره‌گیری از این آثار هنری رشد و ارتقا یابد، در دنیای امروز که فرهنگ‌های مختلف با هم تبادل دارند مهم است که ما داشته‌های فرهنگی خود را بشناسیم و آن را حفظ کنیم که سینما مهمترین ابزار در این راه است. ضمن اینکه برگزاری جشنواره قطعاً می تواند در جذب گردشگر و اقتصاد یزد نقش بزرگی ایفا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار