امروز: یکشنبه 23 مرداد 1401 - 11:30 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا رسانه‌های دیگر

حذف مدارس نمونه؛ تمایززدایی از آموزش یا منافعی برای مدارس انتفاعی

حذف مدارس نمونه؛ تمایززدایی از آموزش یا منافعی برای مدارس انتفاعی

رضا امیدی*

10/23/2019 2:17:23 PM
10/23/2019 2:17:23 PM
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 14:17
امیدی

اخیراً نمایندگان مجلس طرحی را مصوب کردند که براساس آن دولت مکلف است تمام گونه‌های مدارس دولتی (تیزهوشان، نمونه مردمی، شاهد، و...) را حذف کند و مدارس به دو گونه دولتی و غیردولتی تقسیم شوند.

به لحاظ جامعه شناختی و سیاست‌گذاری آموزش، قاعده این است که نباید دانش آموزان را براساس ویژگی‌هایی نظیر استعداد، پایگاه اجتماعی، طبقاتی و غیره از هم جدا کرد. در الگوهای آموزشی فراگیر حتی دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عمومی و در کنار سایر دانش‌آموزان درس می‌خوانند. منطق کلی هم این است که این نوع تمایزگذاری‌ها موجب تضعیف همبستگی اجتماعی و شکل‌‌گیری گونه‌‌های مختلف طرد اجتماعی می‌شود.

اما واقعیت در ایران این است که کارکرد اصلی طرح مجلس بیش از هر چیز منافعی برای مدارس انتفاعی است و این هدف در برخی اسناد وزارت آموزش و پرورش نیز تصریح شده است. برای مثال، در سال ۱۳۹۳ سندی در این وزارتخانه مصوب شده باعنوان «بسته حمایت از مدارس غیردولتی» که در آن صراحتاً توصیه شده، مدارسِ باکیفیت دولتی به‌منظور سوددهی بالاتر مدارس خصوصی تعطیل شوند. در همین سند بر تکمیل ظرفیت مدارس خصوصی از طریق انتقال دانش‌آموزان مدارس دولتی به این مدارس برای جلوگیری از ورشکستگی آنها تصریح شده است.
در بخشی از سند چنین آمده است: «گرچه تعداد دانش‌آموزان غیرانتفاعی نسبت به سال قبل افزایش داشته، اما در تمام دوره‌های تحصیلی آمار مذکور با روند افزایشی مواجه نبوده است. مهم‌ترین علت آن در کنار عواملی نظیر «افزایش هزینه‌های مدرسه» و «عدم استطاعت مالی اولیا در پرداخت شهریه»، رشد چشمگیر مدارس تیزهوشان، نمونه مردمی و شاهد بوده است. این مدارس با جذب امکانات ویژه از بخش دولتی و دریافت شهریه پایین‌تر، دانش‌آموزان مستعد را جذب نموده و مدارس غیردولتی را با کمبود دانش‌آموز مواجه می‌کنند».

در حوزه خصوصی‌سازی آموزش نیز نظیر سایر حوزه‌ها (اعم از بهداشت، بنگاه‌های اقتصادی، و...) با تعارض منافع و تسخیر سیاستگذاری ناشی از آن مواجهیم. مجوز بسیاری از مدارس انتفاعی از سوی سیاسیون و متولیان حوزه‌ آموزش و پرورش اخذ شده و تعارض منافع گسترده‌ای در این حوزه وجود دارد و می‌توان در این زمینه مصداق‌های زیادی را فهرست کرد.
اما این بار تعارض جدی‌تری که وجود دارد این است که تعدد گونه‌های مدارس، خود به یکی از شیوه‌های درآمدسازی برای آموزش و پرورش تبدیل شده است. بنابه گفته مسئولان، در سال تحصیلی ۱۳۹۶ مردم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان شهریه به مدارس دولتی پرداخته‌اند که این رقم تقریباً معادل یک‌سوم بودجه آموزش و پرورش در آن سال بوده است و بخش زیادی از این شهریه‌ها در همین مدارس دولتی خاص اخذ شده است؛ یعنی گسترش مناسبات خصوصی به درون بخش دولتی که تحت عنوان «خصوصی‌سازی پنهان» شناخته می‌شود.
نمایندگان اگر واقعاً به‌دنبال تمایززدایی از آموزشند، در گام نخست باید گلوگاه‌های تعارض منافع را کور کنند و همزمان برنامه‌ای برای توقف روند دگردیسی مدارس به بنگاه‌های انتفاعی و اقتصادی طراحی کنند. نمایندگان باید در نظر داشته باشند که اصلی‌ترین تمایز در نظام آموزش ایران تمایز طبقاتی است که با طرح مذکور نه تنها حل نمی‌شود، بلکه به آن دامن زده می‌شود.

*استاد سیاست گذاری اجتماعی دانشگاه علامه

منبع: روزنامه ایران

حذف مدارس نمونه دولت تمایززدایی از آموزش مدارس انتفاعی جامعه شناختی سیاست گذاری آموزش دانش‌آموزان استثنایی طرح نمانیدگان مجلس رضا امیدی تعدد گونه های مدارس تکمیل ظرفیت مدارس خصوصی انتقال دانش‌آموزان م
اخبار مرتبط
  • شور شورای دانش‌آموزی برای دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه  

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • پاسخ به 9 سوال کلیدی دانش‌آموزان درباره تغییرات کنکور 1402

  • به‌روزرسانی فهرست آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز ‌محصولات ‌کشاورزی

  • آخرین آمار روزانه کرونا در کشور؛ 55 بیمار دیگر جان باختند

  • اختتامیه طرح‌های مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و پایان فاز اول طرح ملی پاد در رباط‌کریم

  • تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت پدر سردار سلیمانی

  • ۲۶ مردادماه، آخرین مهلت ارسال آثار به طرح سکوی ایران قوی

  • برگزاری آزمون سنجش کیفی خبرنگاری برای 4500 دانش‌آموز‌خبرنگار پانا در فارس 

  • گردهمایی روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور

  • این 9 ماده غذایی را با شکم خالی نخورید!

  • سخنگوی سپاه: تبیین خدمات نظام در استان خوزستان پادزهر جنگ روانی و سیاه‌نمایی دشمن از وضع موجود است

  • خیاطیان: تعامل دو سویه دولت با رسانه‌ها، فرصتی برای نوسازی رابطه دولت و ملت است

  • محیط‌بان برومند نجفی شهید شد

  • جدایی ملی‌پوش ایران از وایله بولدکلاب؛ سعید عزت‌اللهی به تراکتور می‌رود؟

  • فرودگاه‌ها صاحب سند می‌شوند

  • برگزاری دوره توانمندسازی تربیت مربی کشوری سواد فناورانه و برنامه‌نویسی

  • اخبار منع تردد خودروهای دارای پلاک تاریخی کذب است

  • دوچرخه‌سواری قونیه؛ گنج خانلو صاحب مدال طلا شد

  • 14 مدال ازآن تیم نیروهای مسلح ایران در مسابقات سیزم

  • «رئیسی» در عمل شعار دولت مردمی را محقق کرده است

  • سید جواد هاشمی: سبا گریه نکن، بابا حالش خوب است

  • نامزد‌های توپ طلای اروپا؛ غیبت مسی، رونالدو نامزد شد

  • تاسیس کلانتری در محله رضویه پاسخ به مطالبه مردم است

  • پاسخ باشگاه پرسپولیس نسبت به جذب همزمان مهاجم عراقی و یک لژیونر

  • الزام صدور فاکتورهای فروش با کد جدید از مهرماه

  • شرایط دریافت مزایای بازنشستگی مشخص شد

  • ایجاد ارزش افزوده بالا با توسعه کشت گیاهان دارویی

  • پایان فیلمبرداری «در آغوش درخت»

  • ‌ارسال گزارش تخلفات مقصران حادثه متروپل به دستگاه قضا

  • سجامی‌شدن مشمولان سهام عدالت رایگان شد

  • چه میزان بنای ناپایدار در کشور وجود دارد؟

  • سازمان دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا رویکردهای تربیتی دارند

  • «بازی بزرگ» در تالار قشقایی تئاترشهر آغاز می‌شود

  • گزارش همجواری دو پرواز پاکستانی به ایکائو تقدیم شد

  • شکار بزرگ پرسپولیس بلژیکی‌ها را انگشت به دهان گذاشت

  • اصلاح قوانین برای استفاده از ظرفیت سمن‌ها و گروه‌های جهادی در اداره شهر

  • مهدی چمران با ۲۱ رای رئیس شورای شهر تهران باقی ماند

  • «شبگردی با سیگار سرخ» در نشر عنوان منتشر شد

  • محکومیت سنگین استقلال در پرونده جنجالی

  • ارتباط صحیح بین آموزش، پرورش و سینمای کودک و نوجوان چگونه شکل می‌گیرد

  • تعامل، هم‌افزایی و مشورت با نمایندگان مجلس وجه تمایز دولت سیزدهم است

  • واکنش سازمان محیط‌زیست به قتل محیط‌‌بان نجفی

  • هشتادمین اجلاسیه سالانه تخصصی مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در مشهد مقدس برگزار می‌شود 

  • بهادری جهرمی: ارزیابی عملکرد جدی رسانه‌ها را در دست داریم

  • تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان برای پنج دهک اول جامعه رایگان می‌شود

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم