رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خبر داد:

از برنامه «مدرسه به عنوان سازمان پژوهنده» در هفته پژوهش رونمایی می‌شود

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش آخرین وضعیت مشارکت دانش‌آموزان و معلمان در فعالیت‌های پژوهشی و مهمترین طرح‌های و برنامه‌های این پژوهشگاه در حوزه پژوهش را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۶۲۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
از برنامه «مدرسه به عنوان سازمان پژوهنده» در هفته پژوهش رونمایی می‌شود

فرهاد کریمی به پانا گفت: «پژوهش به مقدماتی نیاز دارد که باید به آن‌ها توجه شود و این توجه‌ها در زیرنظام پژوهش و ارزشیابی به خوبی دیده شده است. قاعدتا باید ظرفیت‌های برنامه‌ریزی و اقدام زیرنظام پژوهش و ارزشیابی ایجاد شود تا شاهد یک تحول در حوزه پژوهش‌ها نزد معلمان و دانش‌آموزان باشیم. 22 دوره است که برنامه "اقدام‌پژوهی و معلم پژوهنده" را در سطح کشور برگزار می‌کنیم و اکنون به سطح مناسبی از بلوغ و کیفیت رسیده است که می‌توان ادعا کرد برنامه اقدام‌پژوهی یا معلم پژوهنده یکی از مهمترین برنامه‌های گسترش پژوهش در آموزش و پرورش و پژوهش‌مدار کردن برنامه‌های آموزشی است. می‌توان گفت اقدام‌پژوهی مناسب‌ترین روش یا معتبرترین کاربست پژوهشی معلمان در تدریس آن‌ها و بردن پژوهش به کف کلاس‌های درس و مدارس است.»

امتیاز پژوهش در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان دیده شده است

او ادامه داد: «تدابیری در وزارت آموزش و پرورش دیده شده تا فعالیت‌های پژوهشی معلمان گسترش یابد. مقرر شده تا معلمان پژوهنده از مباحثی نظیر امتیازهای طرح رتبه‌بندی معلمان که در آیین‌نامه رتبه‌بندی دیده شده است، بهره‌مند شوند. این موضوع می‌تواند کمک کند تا در آینده شاهد تلاش و تحرک بیشتر معلمان در چارچوب اقدام‌پژوهی باشیم.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: «با توجه به اینکه برنامه‌های زیرنظام پژوهش و ارزشیابی به نحو کافی به مقوله پژوهش معلمان و دانش‌آموزان پرداخته است، اجرایی کردن آن برنامه‌ها، ظرفیت عملیاتی کردن پژوهش در کف مدارس را هم بر عهده خواهد داشت. یکی از نکاتی که باید در حوزه پژوهش‌محوری به آن توجه کرد، آموزش پژوهش‌محوری یا آموزش مبتنی بر پژوهش است که باز هم در همین حوزه شاهد ابتکار عمل و نوآوری‌های معلمان در حوزه آموزش پژوهش‌محور هستیم تا معلمان بتوانند با استفاده از این ظرفیت، فضای متفاوتی را به آموزش خود بدهند.»

امسال نمایشگاه فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان در هفته پژوهش برپا می‌شود

کریمی گفت: «در حال حاضر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و جشنواره‌هایی نظیر جشنواره خوارزمی، جابر بن حیان، پرسش مهر، عهده‌دار برنامه‌های پژوهشی در سطح دانش‌آموزان در آموزش و پرورش هستند. با توجه به مصوباتی که در جلسه ستاد پژوهش و فناوری وزارت آموزش و پرورش مطرح شد در سال 98 قرار است مجموعه فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان برگزیده کشوری در یکی از سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به نمایش درآید تا بتوانیم بیش از پیش شاهد تجمیع فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان و بهره‌برداری از آن‌ها برای تحول در حوزه دانش‌بنیان باشیم.»

مشارکت 53هزار معلم در برنامه اقدام‌پژوهی یا معلم پژوهنده در سال تحصیلی گذشته

او گفت: «در چارچوب اجرای برنامه‌های زیرنظام پژوهش و ارزشیابی کارگروهی تشکیل شده است که بر روی آمارهای معلمان و دانش‌آموزان پژوهشگر، استانداردسازی تعریف دانش‌آموز و معلم پژوهنده و ... کار می‌کند که دانش‌آموز مبتکر، خلاق، نوآور و همینطور معلم مبتکر، خلاق، نوآور به چه دانش‌آموز و معلمی اطلاق می‌شود. این کارگروه کار خود را شروع کرده است ولی هنوز نتایج آن نهایی نشده است. قاعدتا براساس نتایج کار این کارگروه در آینده خواهیم توانست بگوییم چه تعداد معلم و دانش‌آموز مشغول کار پژوهشی هستند. میزان استقبال دانش‌آموزان و معلمان از فعالیت‌های پژوهشی بسیار گسترده، حائز اهمیت، مهم و اساسی است و لازم است وزارت آموزش و پرورش با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد و همینطور بهره‌گیری از ظرفیت‌های سایر مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی کشور بتواند عرصه بیشتری را برای دانش‌آموزان و معلمان در فعالیت‌های پژوهشی و نوآوری و فناوری فراهم کند.»

متن برنامه "مدرسه به مثابه سازمان پژوهنده" در هفته پژوهش رونمایی می‌شود

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: «در چارچوب شوراهای تحقیقات استان‌ها، ظرفیت‌هایی را داریم تا معلمان ما در فعالیت‌های پژوهشی مانند برنامه اقدام‌پژوهی شرکت کنند. در بحث اقدام‌پژوهی معلمان در سال تحصیلی گذشته شاهد مشارکت بیش از 53 هزار معلم در این فعالیت بودیم. پژوهش دانش‌آموزان بیشتر مرتبط با معاونت آموزش متوسطه و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی است که در قالب برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف انجام می‌شود و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مستقیما در این فرآیند دخالت ندارد. اما پژوهشگاه برنامه‌ای را با عنوان مدرسه به مثابه سازمان پژوهنده در دست اجرا دارد که در این برنامه مجموعه ظرفیت‌ها و عملیات اجرایی ممکن برای گسترش فرهنگ پژوهش در مدارس و پژوهش‌مدار کردن مدارس و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدارس داریم که در هفته پژوهش امسال از متن این برنامه رونمایی خواهد شد تا بتوانیم ظرفیت‌های اجرایی آن را فراهم کنیم.»

فرهاد کریمی در ادامه به مهمترین طرح‌هایی که در حال حاضر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در دست اجرا دارد اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر بر روی طرحی با عنوان بهره‌وری در آموزش و پرورش کار می‌کنیم تا این مدل بتواند بحث‌های مفهومی در حوزه بهره‌وری را معرفی کند. سازمان‌های اداری و مدیریتی معمولا سوال مطرح می‌‌کنند که وضعیت بهره‌وری در آموزش و پرورش چگونه است. به خاطر اینکه بتوانیم در حوزه بهره‌وری با توجه به ظرفیت‌های آموزش و پرورش پاسخ منطقی بدهیم، تبیین مدل بهره‌وری در دستور کار قرار گرفته است.»

پیش‌نویس اولیه "تدوین دلالت‌های تربیتی و آموزشی بیانیه گام دوم" به زودی نهایی می‌شود

او گفت: «زیرنظام پژوهش و ارزشیابی 40 برنامه دارد که 18 مورد از آن‌ها به پژوهشگاه محول شده است و این برنامه‌ها در حال اجرایی شدن است. همچنین در حوزه‌های دیگری از جمله دیدگاه‌های دانش‌آموزان درباره مدرسه، ویژگی‌های معلمان و ... در حال انجام طرحی پژوهشی هستیم. آسیب‌هایی که در حوزه مسائل اجتماعی وجود دارد یکی دیگر از حوزه‌های مطالعاتی ما است. از طرف دیگر موضوع نهایی کردن نتایج مطالعه تیمز 2019 و مشارکت در مطالعه پرلز 2021 هم در دستور کار ما قرار دارد.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: «درباره بیانیه گام دوم، استخراج دلالت‌های تربیتی بیانیه گام دوم را در دستور کار قرار داده‌ایم. این بیانیه به منزله یک سند از سنخ آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پیش‌نویس اولیه تدوین دلالت‌های تربیتی و آموزشی بیانیه گام دوم استخراج شده است و از سوی گروهی از صاحب‌نظران این حوزه در حال تحویل است که نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد. پژوهشی دیگر هم درباره ویژگی‌های تدریس معلمان و نگاه معلمان به توانایی خود و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و همچنین مطالعاتی در زمینه اقتصاد آموزش و پرورش و ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد در دست انجام است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار