سوری، اقتصاددان: تغییر مدیران بانکی تاثیری بر اصلاح سیاست‌ها ندارد

تهران (‍پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید تغییر مدیران عامل بانکها تاثیر جزیی در ساختار اقتصادی دارند ، زیرا با تغییر افرادسیاست‌ها تغییری نمی‌کند و احتمالا تغییر مدیران عامل بانک‌ها از ابتدای سال تا کنون با برنامه دیگری انجام شده است.

کد مطلب: ۹۶۲۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
سوری،  اقتصاددان: تغییر مدیران بانکی تاثیری بر اصلاح سیاست‌ها ندارد

داوود سوری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با پانا با اشاره به اینکه مشکلات بانکی باعث رشد قیمت ارز نشده است، ادامه داد: ابتدا باید دید سازو کارهایی که بر ساختار اقتصادی و قیمت ارز اثر می‌گذارد چیست.

وی افزود: عوض شدن افراد نمی تواند تاثیر آنچنانی بر روی نرخ ارز و اصلاح نظام اقتصادی داشته باشد بنابراین تعویض افراد مشکلی را حل نمی کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بسیاری از سیاستها و تصمیمات اشتباه در اقتصاد ایران ساختاری شده، تاکید کرد: تصمیم‌گیری‌ها و عوامل زیادی در ثبات نرخ ارز موثر بوده و تغییر مدیر تنها عامل نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نیز با تغییر رئیس کل بانک مرکزی شاهد دوره ثبات در نرخ ارز و اقتصاد بوده‌ایم، گفت: همانگونه که در زمان تغییر آقای بهمنی و امدن آقای سیف نیز دلار با ثبات همراه شد، زیرا بعد از افزایش قیمت ارز از هزار تومان به 4هزار تومن، قیمت به 3200 تومان کاهش پیدا کرد، اکنون نیز این روند را می بینیم که دوباره تکرار می شود.

این اقتصاددان ادامه داد: با وارد امدن شوک اولیه‌ای که نتایج زیادی را به دنبال داشت، دوباره قیمت‌ها بازگشت.

وی افزود: با این حال نرخ ارز اکنون نیز 3 برابر قیمت قبل است و همچنین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که اقتصاد ایران نسبت به سال گذشته منفی 9.5درصد کوچک شده است.

سوری با اشاره به اینکه وقتی اقتصاد کوچک شود، نیاز به ارز کمتر می‌شود، گفت: از سوی دیگر محدودیت زیادی بر روی تقاضای ارز وجود دارد و اکنون نمی‌شود به این ثبات دلخوش بود و آن را ناشی از تغییر مدیران بانکی دانست.

وی تاکید کرد: ثبات فعلی اقتصاد را نباید نتیجه سیاستی خاص دانست زیرا حتی اگر هم بر مبنای سیاستی، شرایط تغییر کرده باشد، آن سیاست اقتصادی نیست.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: مشکل اساسی این است که در شرایط فعلی رشد اقتصادی نداریم و اقتصادی که 10 درصد نسبت به سال قبل کوچک شده به همان نسبت تقاضای ارز آن هم کم می‌شود بنابراین برای نتیجه‌گیری اعمال سیاست‌ها، ثبات باید طولانی‌تر از این چند ماه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار