در گفت‌وگو با پانا:

رئیس اتحادیه قنادان:‌اصلاح قانون نظام صنفی را برای رعایت حریم صنفی پیگیری می‌کنیم

قیمت شیرینی تا پایان سال افزایش ندارد

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی با تاکید براینکه رعایت حریم صنفی بزرگترین دغدغه فعالان صنفی است می‌گوید اصلاح قانون نظام صنفی به منظور ایجاد محدودیت و حفظ حریم صنفی در دست پیگیری است و به این منظور نامه‌های متعددی به اتاق‌های اصناف تهران و ایران، سازمان صنعت، معدن و تجارت و مجلس ارایه شده است.

کد مطلب: ۹۶۱۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتحادیه قنادان:‌اصلاح قانون نظام صنفی را برای  رعایت حریم صنفی پیگیری می‌کنیم

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه رعایت نکردن حریم صنفی ضربه جبران‌ناپذیری به برخی از اصناف از جمله صنف قنادان وارد کرده است، گفت:‌ برخی از قدیمی‌های صنف قنادان به دلیل تعداد زیاد قنادی‌ها مجبور به ترک این صنف شده‌‌اند.

بهره‌مند افزود:‌ متاسفانه با اینکه این صنف از واحدهای جدید اشباع شده، همچنان مجوز برای احداث قنادی صادر می‌شود و اتحادیه طبق قانون موظف به صدور پروانه است.

وی با بیان اینکه صدور جواز کار و فعالیت صنفی در گذشته چندان ساده نبود، گفت:‌ به دلیل آنکه در آن زمان به استانداردهای لازم برای ایجاد یک صنف توجه می‌شد تعداد واحدهای صنفی متناسب با نیاز بود اما اکنون مطابق با قانون منعی برای ارایه جواز وجود ندارد و اتحادیه نیز مطابق با قانون مکلف است به متقاضیان جواز درخواستی را ارایه دهد.

بهره‌مند اظهار کرد:‌ مشکلات کنونی موجب شده است تا تقاضای حفظ حریم صنفی به نمایندگان مجلس و اتاق‌های اصناف ارایه شود تا بتوان با اصلاح قانون نظام صنفی ورود بیش از حد مجاز فعالان به صنوف مختلف را کنترل کرد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بسیار بالا برای راه‌اندازی برخی از مشاغل گفت: تعداد زیاد واحدهای صنفی موجب شده است تا به طور مثال در صنف قنادی با کهنگی شیرینی و به فروش نرفتن آن مواجه باشیم. چون هر منطقه و محله‌ای ظرفیتی برای فروش دارد و نباید بیش از حد مجاز واحد صنفی در آن ایجاد شود.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه با بیان اینکه در شهر تهران بیش از دو برابر حد نیاز واحد صنفی قنادی وجود دارد، گفت:‌ بیش از سه هزار واحد صنفی در استان تهران وجود دارد و در شهر تهران 700 واحد صنفی دارای پروانه وجود دارد که شامل مراحل 20 گانه تهران است.

وی تاکید کرد:‌ کار قنادی به دلیل فسادپذیر بودن نیاز به تازه‌خوری دارد و اگر تعداد واحدهای صنفی زیاد باشد موجب می‌شود تا شیرینی تازه به دست مردم نرسد و در مواردی شیرینی برای روزهای طولانی در ویترین شیرینی‌فروشی‌ها باقی بماند.

بهره‌مند عنوان کرد: اصلاح قانون نظام صنفی به منظور ایجاد محدودیت و حفظ حریم صنفی در دست پیگیری است و به این منظور نامه‌های متعددی به اتاق‌های اصناف تهران و ایران، سازمان صنعت، معدن و تجارت و مجلس ارایه شده است.

وی با اشاره به صادرات شیرینی به کشورهای اروپایی و کانادا گفت:‌ در نمایشگاه پیش‌رو شرکت کننده خارجی وجود ندارد اما از هیات‌های مرتبط با این صنعت دعوت به عمل آمده است و به دنبال آن هستیم تا بستر صادرات و خوشه‌های صادراتی در صنف شیرینی ایجاد شود.

بهره‌مند با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان صادرات شیرینی در اختیار نیست، گفت:‌ ضمن دعوتی که از رئیس اتحادیه جهانی شیرینی به عمل آمد وی بر تنوع و کیفیت شیرینی تولیدی ایران تاکید کرد.

وی افزود: دستاوردهای مناسبی در نوآوری صنف، تولید مواداولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات به دست آمده است و در جهان از نظر تنوع ایران رتبه مناسبی دارد.

رئیس اتحادیه قنادان با بیان اینکه اگر شرایط فراهم شود قادر به صادرات تکنولوژی تولید شیرینی به کشورهای منطقه هستیم،‌اظهار کرد: در دومین نمایشگاه توانمندی قنادان، 60 برند مناسب تولیدکننده در سه بخش مواد اولیه، محصول نهایی و ماشین‌الات در مجموعه نمایشگاهی هتل المپیک حضور خواهند داشت.

وی افزود: از ابتدای سال جاری نرخ محصولات شیرینی ۳۰ درصد افزایش داشته و تا پایان سال جاری قیمت این محصولات به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت.

بهرمند ادامه داد: بر اساس قانون، نرخ محصولات پرمصرف از سوی سازمان حمایت، بررسی و از سوی کمسیون نظارت استان تهران به تصویب خواهد رسید و مابقی محصولات از جانب واحدهای صنفی بر اساس کیفیت و مواد اولیه‌ای که مصرف می‌کنند، قیمت‌گذاری خواهد شد.

وی از برگزاری نمایشگاه توانمندی قنادان ایران خبر داد و افزود: از ۲۳ تا ۲۶ مهر، نمایشگاه توانمندی قنادان ایران در مجموعه نمایشگاهی هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

بهره‌مند با بیان اینکه تبادل افکار و اطلاعات یکی از مهمترین اهدافی است که از برگزاری این نمایشگاه پیگیری می‌شود، گفت:‌ ما به دنبال آن هستیم که رونق صنفی برای اعضای این صنف به وجود آید و بتوان خوشه‌های صادراتی را فعال کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار